باید و نباید‌های تغذیه در ماه رمضان

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: به همه‌ی روزه داران عزیز توصیه می‌کنم حتما در ماه مبارک رمضان وعده‌ی سحر را میل کنند.

محمد حسن انتظاری رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،افزود: روزه گرفتن در این روز‌های طولانی از سال بدون خوردن سحری بسیار سخت و ناممکن است و من به همه‌ی عزیزان توصیه می‌کنم حتما در ماه مبارک رمضان وعده‌ی سحر را میل کنند.

به گفته‌ی وی توصیه می‌شود در وعده‌ی سحر بیشتر از میوه، سالاد، لبنیات کم چرب و کم نمک و شربت کم شکر همراه با تخم شربتی و خاکشیر استفاده شود و در عوض از مواد خوراکی صنعتی مانند تن ماهی، سوسیس و کالباس و انواع گوشت استفاده نکنیم.

انتظاری ادامه داد: در صورتی که تمایل به مصرف برنج در وعده‌ی سحر و یا افطار داریم بهتر است از موادی مانند سبزی، عدس و لوبیا در برنج استفاده کنیم چراکه ارزش غذایی بالاتری نسبت به برنج سفید ساده دارد



جلوگیری از تشنگی در ماه مبارک رمضان



وی ادامه داد: استفاده از مواد غذایی تند و شربت در وعده‌ی سحر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که موادی مانند فلفل سوخت و ساز بدن را بالا برده و باعث ایجاد تشنگی در افراد روزه دار می‌شود.

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: بجای شربت می‌توان از آب بهمراه مقداری عسل و تخم شربتی و خاکشیر استفاده کرد چراکه این مواد آب بدن را در مدت زمان بیشتری در بدن نگه داشته و به علت گرمای هوا باعث ایجاد تشنگی کمتر می‌شود.

به گفته‌ی انتظاری توصیه می‌شود افراد روزه دار تا حد امکان در معرض تابش آفتاب قرار نگیرند و اگر به علت شرایط کاری مجبور به حضور در محیط باز بخصوص در ساعات گرم روز هستند، چندین بار در طول روز وضو بگیرند تا بجای آب بدن آب روی سطح پوست تبخیر شود.

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:در مبحث تغذیه افطار روزه داران، به علت فاصله‌ی زمانی کوتاه بین افطار و سحر، بهتر است که این وعده با وعده‌ی شام یکی شود؛ برای آغاز کار توصیه می‌شود روزه دار با مقداری شیر یا آب گرم و چایی نبات کم رنگ و تعداد سه عدد خرما و یا یک عدد زولبیا یا بامیه باشد.

انتظاری گفت: در وعده‌ی افطار می‌توان از انواع گوشت و برنج استفاده کرد و برای بعد از افطار توصیه می‌شود میوه، سبزیجات و سالاد به حد کافی مصرف شود.

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان برای تاکید بر میزان مصرف آب و میوه‌های آبدار روزه داران از افطار تا سحر و جبران میزان کمبود آب بدن در طول روز با توجه به گرمای هوا گفت: روزه داران عزیز اگر متوجه بی رنگ بودن ادرار خود در سحر بودند، بدانند که میزان آب بدن به مقدار قابل قبول رسیده است و در غیر این صورت باید آب یا میوه‌های آبدار بیشتری مصرف کنند.

انتهای پیام/ی
برچسب ها: رمضان ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.