آیت‌الله سبحانی پاسخ داد؛

چرا خداوند به مشرکان و منافقان نعمت ها می‌دهد؟

آیت‌الله سبحانی به یک شبهه پیرامون این که چرا خداوند نعمت‌ها را به مشرکان و منافقان می‌دهد،پاسخ داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازقم؛آیت‎الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید عصر روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه در سلسله درس‌های تفسیر خود در ماه رمضان در مدرسه حجتیه گفت: خداوند در قرآن به این نکته اشاره می‌کند که منافقان و مشرکان دارای فرزندان و اموال بسیاری بودند که این سوال برخی از مسلمانان را به این سوال متوجه می‌کرد که چگونه این اموال و اولاد از آن کسانی است که ایمان ندارند، درحالی که خداوند چنین نعماتی به آن‌ها داده است.

وی افزود: خداوند در پاسخ به این سوال عرضه می‌کند که «فَلَا تُعْجِبْکَ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُمْ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ بِهَا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَتَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَهُمْ کَافِرُونَ» همین اموال و اولاد زمینه عذاب این گروه را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: یکی از عذاب‌های منافقان در خصوص اموال، آن بود که اموال زیاد مایه افزایش نگرانی‌ها و ناراحتی‌های آن‌ها می‌شد؛ یکی از نگرانی‌های منافقان از جانب اولاد نیز آن بود که تصور می‌کردند که در آینده ممکن است فرزندان آن‌ها مسلمان شوند.

این مفسر قرآن عنوان کرد: احتمال دیگری مطرح شده است که یکی از نگرانی‌های مالی منافقان آن بود که آن‌ها تصور می‌کردند که اموال آن‌ها نیز پس از مرگ در اختیار نظام توحیدی قرار می‌گیرد.

وی گفت: احتمال دیگر آن است که می‌توان گفت که عذاب، همیشه با آتش همراه نیست و خسران نیز می‌تواند نوعی عذاب سخت باشد؛ یعنی کسی که فرزند و مالی جمع آوری و زیاد می‌کند اگر در آینده آن‌ها را از دست داد، قطعا عذابی بزرگ به او وارد شده است.

وی یادآورشد: خداوند در آیه «وَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنْکُمْ وَمَا هُمْ مِنْکُمْ وَلَکِنَّهُمْ قَوْمٌ یَفْرَقُونَ» قسم خوردن اشاره می‌کند و می‌گوید که مشرکان و منافقان قسم زیادی می‌خورند، ولی قطعا از شما نیستند ودلیل قسم خوردنشان نیز ترسی است که از مسلمانان در دل دارند.

آیت الله سبحانی بیان کرد: آیه بعدی «لَوْ یَجِدُونَ مَلْجَأً أَوْ مَغَارَاتٍ أَوْ مُدَّخَلًا لَوَلَّوْا إِلَیْهِ وَهُمْ یَجْمَحُونَ» اظهار می‌کند که اگر کوچکترین پناهگاهی پیداکنند از دست شما فرار می‌کنند و مجتمع می‌شوند.

انتهای پیام/ش

سلسه درس های تفسیری آیت الله سبحانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار