کشت انتظاری حبوبات در بیش از ۲ هزار هکتار از اراضی اردبیل

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل گفت: بیش از ۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان اردبیل به کشت انتظاری حبوبات اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، علی حسین احدی عالی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل از کشت انتظاری حبوبات در بیش از ۲ هزار و ۴۰ هکتار از اراضی شهرستان اردبیل در سال زراعی جاری خبر داد.

وی افزود: کشت انتظاری حبوبات در راستای سیاست‌های تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی درمنطقه در سطح ۲ هزار و ۴۲ هکتار از اراضی این شهرستان اجرا شد که از این میزان سطح کشت، حدود ۱ هزار و ۲۸۵ هکتار به کشت انتظاری عدس و ۷۵۷ هکتار به کشت انتظاری نخود اختصاص یافته است.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان اردبیل عمده ارقام نخود کشت شده در منطقه را ارقام آزکان، آکسو، عادل و منصور و عمده ارقام عدس کشت شده را ارقام محلی و رقم اصلاح شده بیله سوار عنوان نمود.

احدی عالی افزود: پیش بینی می‌شود حدود ۱ هزار و ۸۰۰ تن محصول حبوبات با این شیوه جدید کشت برداشت شود.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: در کشت انتظاری به دلیل فراهم بودن بارش‌های زمستانه و استفاده حداکثری از بارندگی‌ها که مزیت بزرگی برای کشت پاییزه و انتظاری محسوب می‌شود و افزایش طول دوره رشد رویشی، عملکرد محصول به میزان قابل توجهی افزایش یافته و موجب درآمدزایی بیشتر کشاورز می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل با اشاره به مرسوم بودن کشت بهاره و سنتی حبوبات در شهرستان اردبیل ادامه داد: به دلیل کوتاه بودن طول دوره رشد در کشت بهاره و با توجه به اینکه در اکثر سال‌ها پس از کشت بهاره دیم بارندگی‌های موثر بندرت اتفاق می‌افتد به طوری که بروز تنش خشکی و گرما در اواخر دوره رشد رویشی و در مرحله گلدهی و غلاف دهی، باعث کاهش قابل توجه عملکرد حبوبات از جمله عدس و نخود در کشت بهاره وسنتی می‌شود.

احدی عالی خاطر بیان کرد: در کشت انتظاری اطلاع از شرایط آب و هوایی بسیار حائز اهمیت است و دما بایستی به حدی پایین باشد که جوانه زنی بذر تا بهار و سپری شدن سرمای زمستان و یخبندان به تاخیر افتد.

انتهای پیام/ح

کشت حبوبات در اردبیل

برچسب ها: کشاورزی ، کشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.