آداب ماه مهمانی خدا در خوزستان

ماه مهمانی خدا در خوزستان با آدابی همراه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز ، ماجد الهایی، کارشناس مذهبی گفت: ماه رمضان در خود حلقه پیوند بین همه آداب و رسوم و مراسمات در خوزستان است و خوزستان دارای قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلفی از جمله بختیاری، عرب، فارس، لر، شوشتری، دزفولی و ... است.

وی افزود: این رسوم باعث همبستگی و اتحاد روانی در جامعه و تجلی روح جمعی در میان مسلمانان می‌گردد و از اهمیت اجتماعی فراوانی نیز برخوردار است.

الهایی تصریح کرد: در خوزستان مردم مومن و دین دار با حلول ماه مبارک، به خانه تکانی، نظافت خانه و زدودن گرد و غبار از مساجد به استقبال ماه رحمت الهی می‌روند.

کارشناس مذهبی گفت: در شادگان نیمه‌های شب نزدیک اذان صبح مردی با چراغ به در خانه‌ها می‌رود و در کوچه‌های تاریک می‌گردد و مردم را بیدار می‌کند و می‌گوید‌ای خواب رفته‌ها بیدار شوید که وقت سحر است.

وی با اشاره به دیگر رسوم مردم خوزستان در ماه مهمانی خدا ادامه داد: مراسم روضه‌خوانی یکی دیگر از رسومی است که در این ماه به آن پرداخته می‌شود و بیشتر در میان مردم عرب صورت می‌پذیرد و از شب اول ماه مبارک رمضان آغاز و تا روز‌های پایان ماه رمضان ادامه دارد و از حاضرین در این مجالس با چای، قهوه، زولبیا و بامیه پذیرایی می‌شود.

کارشناس مذهبی درخصوص ایام پایانی ماه مبارک رمضان گفت: با رسیدن ماه مبارک به روز‌های آخر، خوزستانی‌ها خود را برای برپایی باشکوه عید بندگی آماده می‌کنند و از چند رو مانده به پایان ماه، مردم به خانه‌تکانی می‌پردازند. در این میان بازار آجیل‌ها و شیرینی نیز بسیار پررونق می‌شود و بازار‌ها مملو از جمعیت می‌گردد.

الهایی بیان داشت: با فرارسیدن عید فطر خوزستانی‌ها از ساعات اولیه صبح خود را آماده بــرگزاری نماز عید فطر می‌کنند و با حضور در صفوف نماز به شکرانه یک ماه عبادت و بندگی خالق به برگزاری باشکوه نماز عید فطر می‌پردازند.

وی در پایان تصریح کرد: پس از پایان نماز با تبریک عید فطر به یکدیگر و پوشیدن لباس نو به دید و بازدید و رفتن به گلزار شهدا و آرامستان‌ها می‌پردازند.

انتهای پیام/م

تشریح ویژگی های ماره رمضان در خوزستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.