گوهرانه/۷

حجت الاسلام جعفر زاده: عده‌ای از مسئولان به مسئله حجاب اعتقادی ندارند/ حجاب باید در متون درسی لحاظ شود

یک نویسنده از بی‌توجهی برخی مسئولان به موضوع عفاف و حجاب انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، عفاف و حجاب دو گوهر گرانبهایی است که خداوند آن‌ها را برای حفظ و صیانت حریم شخصی افراد از یک سو و رعایت حریم دیگران از سوی دیگر در نهاد انسان‌ها قرار داده است. وجود این عناصر در کنار  حیا باعث می‌شود خانواده و جامعه از گزند بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مصون بمانند.

نظر اسلام در مورد چهارشنبه‌های سفید!/مشکل بی حجابی افراد ناشی از کجاست؟/حجاب امنیت کشور را تامین می‌کند

در صورت رعایت نکردن این عناصر فطری، خانواده و جامعه دچار تزلزل می‌شوند و زمینه را برای بروز بسیاری از معضلات اجتماعی و سلامت روانی فراهم می‌کند؛ بنابراین عفاف و حجاب امری فطری و دستوری الهی است که در تمام ادیان آسمانی بر آن تأکید شده است و یک زن مسلمان می‌داند که مسیر رستگاری و کمال معنوی در گام اول در گروی التزام به عفت و حجاب است. حضرت زهرا (س) به عنوان برترین زن عالم، در لزوم حفظ عفت زنان در مقابل مردان در بیانی فرمودند: «خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَّ الرِّجَالُ؛ بهترین زنان آن است که [بدون ضرورت]مردان [نامحرم]را نبینند و مردان [نامحرم]نیز آن‌ها را نگاه نکنند». این سخن حضرت زهرا (س) به طور قطع ضامن پایدارى جوامع و مایه استحکام خانواده‌هاست. اکنون جامعه‌شناسان غربی عمق این مطلب حضرت را به خوبی درک می‌کنند و در تجربه‌های علمی خویش به آن دست یافته‌اند. متأسفانه در سال‌های اخیر بر اثر نفوذ فرهنگی بیگانگان به کشور و کم‌کاری نهاد‌های فرهنگی از یک سو و نیز پشتیبانی عده‌ای از شبه روشنفکران غرب‌گرا مسأله حجاب به انحای مختلف به چالش کشیده می‌شود.

به همین منظور باشگاه خبرنگاران جوان گفتگویی را با حجت الاسلام جلیل جعفر زاده نویسنده و مولف ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:

اسلام درباره جایگاه زن در جامعه چه نظری دارد؟

نظر اسلام بسیار تحسین برانگیز است، چرا که خداوند متعال زن و مرد را به عنوان دو جلوه از نوع بشر در اصل خلقتی یکسان آفرید و هیچ گونه امتیاز و برتری از حیث تکوین در یکی از آن‌ها نسبت به دیگری قرار نداد و تنها برای ادامه و بقای نسل بشر آن دو را به صورت زوج و مکمل یکدیگر، با تفاوت‌های اندک در جسم و روح آفرید. زن و مرد در جوهر انسانیت با یکدیگر مساوی هستند، اما در ساختمان وجودی تفاوت‌هایی دارند.

تفاوت‌های جسمی زن و مرد بسیار آشکار است، اما درباره تفاوت‌های روحی زن و مرد باید گفت، زن اگرچه از رشته‌های اخلاقی، هنری مردان استعداد و توانایی لازم را داراست، اما منبع عمده تصمیم گیری زن احساس است و برای او همه چیز از دیدگاه‌های احساس تفسیر و بررسی می‌شود، در ضمن عواطف قوی دیگر خواهی بیش از خود خواهی است که نمونه کامل آن مهر مادری است. رفتار و حیا بزرگ‌ترین سرمایه زن است و او مانند گوهری گران بها در جامعه می‌درخشد. این تفاوت‌های جسمی و روحی زن و مرد موجب شده است که زن در تاریخ مورد ستم و آزار قرار بگیرد، اما دین مبین اسلام بر خلاف برخی ادیان که زن را موجودی وسوسه گرا می‌داند، زن را موجودی گرانقدر و جزئی از جامعه بشری و دارای هویت و شخصیت مقتدر می‌داند که متناسب با قدرت بالای اوست.

نظر شما در خصوص کلید واژه «نه به حجاب اجباری» و «چهارشنبه‌های سفید» از سوی شبه روشنفکران چیست؟

حجاب یکی از واجبات است و امنیت کشور و جامعه بشری را تامین می‌کند، چون حجاب یک امر فطری است و نمی‌شود زن و مرد را از حجاب جدا کرد. هر گاه آدمی براساس فطرت خویش حرکت کرده و اعمال و آداب خود را بر آن اساس بنا کرده از سلامت روحی و اطمینان و آرامش افزون تری برخوردار شده است.

نظر اسلام در مورد چهارشنبه‌های سفید!/مشکل بی حجابی افراد ناشی از کجاست؟/حجاب امنیت کشور را تامین می‌کند

حجاب امری فطری است که از نهاد و سرشت انسان بر می‌خیزد به این معنا که هر موجود زنده‌ای آنچه دارد در حریم شخصی خود حفظ می‌کند و در برابر مهاجمان، دفاع می‌کند، مثل مسکن، تغذیه، خوراک، نسل، جفت که هردو برای حفاظت از آن همت دارند. حجاب یعنی پوشیده ماندن از دستبرد متجاوزین و مصون ماندن از حریمی که حافظ و نگهبان جاذبه‌ها و زیبایی‌های آدمی از دستبرد هوس بازان است، حجاب سنگری است که در دنیا ارزش‌های عرفی و مذهبی انسان محفوظ می‌ماند.

دغدغه اصلی ما در حوزه حجاب به چه مسئله‌ای بر می‌گردد؟

مسئولان در یک جامعه وظایفی دارند که طبیعتا وظایف آنها باید خیلی دقیق‌تر و از یک منظر بسیار معتبر صورت بگیرد به این معنا که آنها بیشتر بر جامعه اشراف دارند، لذا خود مسئولان باید دغدغه و اعتقاد زیادی به این کار داشته باشند در غیر این صورت هرگز نمی‌توانند مسئله حجاب را در جامعه اجرایی کنند. بنده با هزاران تاسف عرض می‌کنم که در جامعه بشری نسبت به موضوع حجاب و عفاف عده‌ای از مسئولان هستند که احساس می‌کنم نه اعتقاد چندانی دارند و نه متوجه هستند که چه کار‌ی انجام می‌دهند، انگار مسئله حجاب برای آن‌ها خیلی اهمیت ندارد و این عمق فاجعه را نشان می‌دهد در صورتی که این موضوع دغدغه دین مبین اسلام، قرآن و اهل بیت بوده است.

مسئولان باید الگوی خوبی باشند پیشنهاد بنده به عنوان یک نویسنده و مولف این است که مسئولان با اعتقاد و ایمان و دغدغه جدی به این مسئله نگاه کنند و برای این موضوع یک اتاق فکر تشکیل دهند و بتوانند دین اسلام را به عنوان یک قانون در جامعه مطرح کنند و حتما به فکر عملی کردن حجاب و عفاف در جامعه بشری باشند، فقط حرف نباید باشد بلکه عمل مهم است همه افراد در هر زمینه‌ای که در جامعه مسئولیت بر عهده دارند باید به این قضیه به عنوان یک وجه مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

چه راهکار‌هایی برای اجرای طرح عفاف و حجاب ارائه می‌دهید؟

همه مسئولان و همه انسان‌ها باید دست به دست هم بدهند و با دغدغه بیشتر و اعتقاد راسخ‌تر نسبت به این مسئله بسیار مهم تلاش کنند و روی این قضیه کار کنند، برای اینکه در این امر موفق باشیم باید به آن راهکار‌هایی که متناسب با مذهب شیعه است عمل کنیم. باید اتاق فکر تشکیل دهیم تا قانون خدا را مثل بقیه قانون‌ها جدی‌تر بگیریم و پای آن بایستیم و با تمام وجود به آن عمل کنیم. در جامعه حتی کوچک‌ترین توهین به این امر خداپسند مجازات در پی دارد و آن فرد مجرم شناخته می‌شود، مسئله حجاب و عفاف قانون خداست اگر در جامعه نتوانیم آن را مطرح کنیم امنیت زن و مرد و جوانان به خطر می‌افتد و باعث ابتذال یک گوهر ارزشمندی مانند زن در جامعه می‌شود. باید با همیاری تمام مردم جدی و دردمندانه پای این قانون بایستیم، در غیر اینصورت به آن مولفه‌های دین مبین اسلام هرگز نمی‌رسیم.

نظر اسلام در مورد چهارشنبه‌های سفید!/مشکل بی حجابی افراد ناشی از کجاست؟/حجاب امنیت کشور را تامین می‌کند

دانش آموزان و دانشجویان را چگونه تشویق به مطالعه کتاب درباره عفاف و حجاب کنیم؟

دین اسلام برای افراد محصل احترام خاصی قائل است، آن‌ها افراد روشنفکری هستند و حتما باید فرهنگ سازی انجام شود. چطور وقتی یک مسئله مهم مطرح می‌شود احساس می‌کنیم در جامعه حتما باید عملی شود؛ به اعتقاد بنده در مدارس و دانشگاه‌ها هم باید حجاب را به عنوان متون درسی اصلی لحاظ کنیم و باید بتوانیم این مسئله را جدی‌تر و با برهان‌های روشن بیان کنیم تا افراد محصل با گذراندن واحد به ترم‌های بالاتر راه پیدا کنند و با این بهانه ما می‌توانیم اهداف اسلام، شیعه و جامعه را به نحو احسن پیاده کنیم.

۲۵ آیه قرآن در خصوص مسئله حجاب است، کتاب‌های زیادی هم در این باره توسط نویسندگان نگاشته شده است و تاثیر بسیار زیادی در فکر افراد جامعه گذاشته است.

یکی از معضلات بدحجابی به خانواده برمی گردد، برای حل این مشکل چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

خیلی از مشکلات امروز ناشی از خانواده است بنده به عنوان انجمن در یک دبیرستان دخترانه فعالیت داشتم که مدیر آن مدرسه به بنده گفت که با هزار دردسر دختر خانمی را چادری کردیم. این دردسر‌ها به این علت بود که دختر برای چادر ارزش خاصی قائل بود، اما از طرف مادر خانواده مورد توهین قرار می‌گرفت و می‌گفت چرا با پسر‌های فامیل دست نمی‌دهی؟ آن دانش آموز از این موضوع بسیار ناراحت بود. من با او صحبت کردم و گفتم ببینید رضای خداوند در چیست؟ متاسفانه امروز قضیه حجاب را جدی نگرفته ایم و گفته ایم بگذاریم جوانان آزاد باشند به چه قیمتی؟ بحث امنیت جامعه مطرح است؛ این دین از سوی خداوند آمده است و باید در جامعه به عنوان قانون مطرح و عملی شود.

نظر اسلام در مورد چهارشنبه‌های سفید!/مشکل بی حجابی افراد ناشی از کجاست؟/حجاب امنیت کشور را تامین می‌کند

چقدر نویسندگان ما توانسته اند با کتاب‌های خود در این زمینه تاثیرگذار باشند؟

هر نویسنده‌ای به اندازه وسع فکری و اعتقادی خود در این زمینه موفق بوده است و تاثیر خود را گذاشته است. خیلی از خانواده‌ها کتاب «حجاب» شهید مطهری را تهیه کرده و خوانده اند. مطالعه افراد خانواده باعث تاثیر آنان بر بیرون از خانه در میان اهالی محل و فامیل بوده است. باید به این قضیه بسیار اهمیت داده شود و دغدغه اجرای این طرح و اعتقادات خود را در جامعه داشته باشیم تا نفوذ زیادی در افکار همه مردم با هر رده سنی داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: شهدا ، حجاب و عفاف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
گل گفتی حاج اقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
انصافا حرف دلم رو زدید
ایول دارید
اصلا بیحجابی انگار مد شده

فقط حیف که طرح لباس ها هم بد شده و خیاط های ارگان ها هم به طرحشون میطرحن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
شهدا شرمنده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
اسلام خیلی غریب شده این روزها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
برای حجاب باید فرهنگ سازی غنی انجام بدیم از مدارس و ابتدایی شروع کنیم