اولین آبنما در مدارس با نیاز‌های ویژه در قروه ساخته شد

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان از ساخت اولین آبنما در مدارس با نیاز‌های ویژه استان در شهر قروه خبر داد.

 رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران از سنندج ، گفت: آبنمایی به مساحت ۱۰ متر مربع در راستای شاداب سازی فضای داخلی مدرسه، آشنایی با طبیعت وتوانمندسازی ۱۰۵ نوآموز و دانش آموز با نیاز ویژه دوره پیش دبستانی وابتدایی شهرستان قروه با تخصیص اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون ریال ساخته شده است.

خلیل رنجبر گفت:توجه به ویژگی‌های روحی و جسمی دانش آموزان با نیاز‌های ویژه و الگو‌های رفتاری آن‌ها در طراحی محیط آموزشی می‌تواند به یادگیری کودکان و بروز استعداد‌ها و درنهایت به رشد و شکوفایی آن‌ها کمک کند از این رو طراحی مدارس با توجه به نیاز‌های ویژه کودکان از اهمیتی خاصی برخوردار است.

وی عنوان کرد:وجود عناصری مانند آب که بیشتر در محیط طبیعی بیرونی دیده می‌شود می‌تواند حس سرزندگی را به داخل فضای آموزشی اضافه کند بنابراین نه تنها به لحاظ کیفیت فضایی ایجادشده بلکه به عنوان عامل مؤثر بر احساس تعلق دانش آموزان به محیط و آموزش موردتوجه قرار می‌گیرد.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان افزود:امروزه اکثر ساختمان‌هایی که بهعنوان مراکز علمی یا فرهنگی دانش آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرند نه از لحاظ کالبد معماری و نه از لحاظ نوع فعالیت‌ها متناسب با نیاز‌های حقیقی آنان نمی‌باشند. دانش آموزان نیازمند فضا‌هایی برای بازی و یادگیری هستند که در عین قابل کنترل بودن محدود کننده نباشد ودر جهت آموزش ویادگیری ترغیب کننده آنان باشد.

وی افزود:دانش آموزان بیشتر از هر چیز به تجربه کردن علاقه‌مند هستند. فضا‌هایی آموزشی وتربیتی که برای آنان طراحی می‌شوند باید به گونه‌ای باشند که نیرو‌های ذهنی و احساسی شان را تحت تأثیر قرار داده و از این طریق هم در آموزش او شرکت کنند و هم محیطی شاد و سرشار از انرژی را برای او بوجود آورند.

رنجبر گفت:محیط یادگیری مؤثر، محیطی است که در کنار مؤلفه‌های تأثیرگذار در امر آموزش دانش آموزان مانند برنامه درسی، آموزگاران و ... تأثیر مهمی در امر آموزش به ویژه در دانش آموزان دارای نیاز‌های خاصدارد. هرچند که محیط فیزیکی مدرسه تنها یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در یادگیری وتربیت اجتماعی است؛ اما می‌توان از آن به عنوان مهم‌ترین مؤلفه در یک مکان آموزشی نام برد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: فضای فیزیکی مدرسه، نه تنها یک محیط خشک و بی روح فاقد تاثیر در فرایند یادگیری محسوب نمی‌شودبلکه به عنوان عاملی زنده و پویا در کیفیت فعالیت‌های آموزشی و تربیتی دانش آموزان ایفای نقش می‌کند.

انتهای پیام/ع

ساخت اولین آبنما در مدارس با نیاز‌های ویژه استان در شهر قروه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.