یک مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اُفت چشمگیر قیمت تخم مرغ در بازار/مرغداران با مازاد روزانه ۳۰۰ تنی تولید مواجه هستند

نبی پور از کاهش نرخ تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت:هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است.

افت چشمگیر قیمت تخم مرغ در بازار/مرغداران با مازاد روزانه ۳۰۰ تنی تولید مواجه هستندناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش نرخ تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۴ هزار و ۲۰۰ معادل شانه‌ای  ۸ هزار و ۴۰۰ تومان است.

وی افزود: با توجه به آنکه مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ با زیان حداقل ۳ هزار تومانی روبرو هستند، از این رو گله‌های جوان خود را به کشتارگاه می‌برند که این امر فاجعه‌ای بیش نیست.

نبی پور ادامه داد: با استمرار روند کنونی ظرف ۵ تا ۶ ماه آینده باید منتظر فروش هر کیلو تخم مرغ با نرخ ۱۰ هزار تومان درب مرغداری یا تامین نیاز کشور از خارج بود.

این مقام مسئول قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ از سوی مسئولان دولتی را ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: از دیدگاه تشکل‌ها قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ ۸ هزار و ۴۰۰ تومان است که این نرخ با قیمت فروش فاصله معناداری دارد.


بیشتر بخوانید: آزاد سازی صادرات تخم مرغ دردی را دوا نکرد/قیمت تخم مرغ در ماه رمضان کاهش می یابد


به گفته وی، با توجه به نرخ کنونی تخم مرغ درب مرغداری، مرغداران گله‌های جوان خود را به کشتارگاه می‌برند که در ۶ ماه آینده عواقب این امر مشخص خواهد شد.

نبی پور با انتقاد از سکوت مسئولان دولتی نسبت به شرایط فعلی بازار تخم مرغ بیان کرد: با وجود زیان حداقل ۳ هزار تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ، هیچ گونه حمایتی از مرغداران صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که در مواقعی که قیمت بالاست، دستگاه‌های نظارتی برای جریمه کردن مرتب به سراغ ما می‌آیند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ اظهار کرد: با وجود رفع ممنوعیت، تاکنون توفیقی در صادرات نداشتیم و تنها مقادیری به صورت غیر قانونی به افغانستان صادر شده است.

وی با بیان اینکه مرغداران روزانه با مازاد حداقل ۳۰۰ تنی تولید مواجه هستند، گفت: در شرایطی که مازاد تولید برای مرغداران درد سر ساز شده است، پشتیبانی امور دام از ترکیه اقدام به واردات می‌کند و در واکنش به انتقاد مرغداران می‌گوید مقادیر واردات مربوط به خرید قبلی است.

نبی پور با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی همچنان آشفته است، بیان کرد: با توجه به آنکه راننده‌ها برای هر تن نهاده دامی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پشت بارنامه دریافت می‌کند، از این رو این امر بر افزایش هزینه‌های تولید دامن می‌زند.

این مقام مسئول نرخ کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۶۰۰ و ذرت را یک هزار و ۶۰۰ تا یک هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به مشکلات حمل و نقل، نهاده خریداری شده مرغداران مربوط به تاریخ بهمن هنوز به آن‌ها تحویل داده نشده است که با این وجود مرغداران مجبورند نیاز خود را با نرخ آزاد از بازار خریداری می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در پایان قیمت تخم مرغ در بازار پیش بینی کرد و گفت: با استمرار شرایط کنونی بازار، تولید دوام زیادی نخواهد داشت چرا که گله‌های ۶۰ و ۷۰ هفته به کشتارگاه می‌روند. به عنوان مثال یک واحدی که روزانه ۱۰ تن تخم مرغ تولید می‌کند روزانه رقمی حدود ۳۰ میلیون تومان باید از جیب دهد که بدیهی است که با ادامه این روند تولید و صنعت مرغداری نابود می‌شود.

انتهای پیام/

استمرار روند کنونی بازار تخم مرغ نابودی صنعت مرغداری را به همراه دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جمال
۲۱:۳۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
خود دولت میخواد همه چیز گرون بشه
ما که از 15000 تومن کمتر دم مغازه ها تخم مرغ ندیدیم
خدا میدونه کی میخوان تخم مرغ رو هم صفی کنن مثل گوشت و شکرو مرغ
آخرین اخبار