رئیس اتحادیه چاپخانه داران قم عنوان کرد؛

اجرایی شدن تصمیم اخیر دولت وضعیت چاپ را از بحران خارج می‌کند

محمودیان گفت: یکی از نگرانی‌هایی که چاپخانه داران دارند این است که کاغذ‌هایی که با نرخ دولتی ۴۲۰۰ تومان قرار است در روز‌های آینده ترخیص و وارد بازار شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازقم؛مجتبی محمودیان رئیس اتحادیه چاپخانه داران قم گفت: تعیین نشدن تکلیف پرداخت یا عدم پرداخت ما به التفاوت نرخ کاغذ‌های وارداتی، موجب شد تا این کاغذ‌ها در گمرک ها، بلاتکلیف باشند که با این تصمیم خوب دولت و تسریع در روند ترخیص آنها، وضعیت چاپ در استان و کشور به حالت عادی برمی گردد.

وی با بیان اینکه با این تصمیم و قول‌هایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرایط این صنعت به طور قابل توجهی تغییر می‌کند عنوان کرد: این تصمیم مربوط به کاغذ‌های حوزه نشر و مطبوعات است که امیدواریم این نگاه مثبت و سازنده دولت شامل کاغذ‌های حوزه بخش بسته بندی نیز شود.

وی تامین کاغذ و زینک را دو چالش صنعت چاپ دانست و ادامه داد: دولت در زمینه زینک مورد نیاز صنعت چاپ نیز تصمیم‌های خوبی گرفته است که با اجرایی شدن آن‌ها در روز‌های آینده، بخش مهمی از مشکل صنعت چاپ برطرف می‌شود.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران قم ادامه داد: کاغذ مورد نیاز صنعت نشر و مطبوعات بخشی از صنعت چاپ را شامل می‌شود و بخش زیادی از آن مربوط به حوزه بسته بندی است که با توجه به اهمیت بسته بندی در صنایع مختلف از جمله صنعت داروسازی، تصمیم گیری در این بخش نیز ضروری می‌باشد.

محمودیان، مصرف سالیانه کاغذ استان قم را بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تن انواع کاغذ اعلام کرد و گفت: نیاز ماهانه کاغذ استان بین ۳ تا ۴ هزار تن و مصرف روزانه زینک دراین استان بالغ بر سه هزار برگ است.

محمودیان، استفاده از ظرفیت اتحادیه چاپخانه داران استان‌های مختلف برای توزیع بی واسطه و هدفمند کاغذ شد و گفت: در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که حجم بالایی از کاغذ با ارز دولتی وارد کشور شد، ولی به دلیل اینکه این کاغذ‌ها به خوبی توزیع نشد، چاپخانه‌ها کاغذی برای چاپ نداشتند.

وی ادامه داد: هر روشی به جز توزیع مستقیم کاغذ به چاپخانه داران با استفاده از ظرفیت اتحادیه‌ها و اصناف رسمی در این زمینه به طور قطع بر مشکل توزیع کاغذ در کشور می‌افزاید.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران قم ادامه داد: در ماه‌های گذشته به دلیل مشکلات جدی در حوزه زینگ و کاغذ، بسیاری از سفارش‌های گرفته شده توسط چاپخانه داران به چاپ نرسیده که با توزیع کاغذ و زینک شاهد جهش در تولید کتاب وسایر اقلام چاپی در استان خواهیم بود.

وی، اصلاح نحوه توزیع کاغذ‌های وارداتی با نرخ دولتی را ضروری دانست و افزود: یکی از نگرانی‌هایی که چاپخانه داران دارند این است که کاغذ‌هایی که با نرخ دولتی ۴۲۰۰ تومان قرار است در روز‌های آینده ترخیص و وارد بازار شود به جای رسیدن به دست چاپخانه داران به دست دلالان کاغذ بیفتد.

۱۳۰۰ ناشر، ۱۱۰ چاپخانه، بیش از ۲۰۰ کتابفروشی، وجود مهمترین حوزه علمیه جهان شیعه، رتبه نخست تولید کتاب‌های دینی و رتبه دوم کشور در چاپ کتاب، برگزاری ۱۳ نمایشگاه کتاب استانی و پنج نمایشگاه بین المللی کتاب، قم را استانی ممتاز در صنعت چاپ کشور کرده است.

انتهای پیام /ح

تامین کاغذ و زینک دو چالش صنعت چاپ است

برچسب ها: بازارنشر ، صنعت چاپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.