سرپرست پایگاه ملی داده‌های علوم‎ زمین کشور خبر داد؛

تهیه بیش از ۱۰ هزار لایه رقومی تخصصی علوم زمین در قالب ۹۵ عنوان نقشه

اردبیلی گفت: سازمان زمین‌شناسی تاکنون بیش از ۱۰ هزار لایه رقومی تخصصی علوم زمین را در قالب ۹۵ عنوان نقشه تهیه کرده است.

امید اردبیلی، سرپرست پایگاه ملی داده‌های علوم‎زمین کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور یکی از مهم‌ترین سازمان‏های تولیدکننده داده در زمینه تهیه و تکمیل و انتشار نقشه‏‌های تخصصی زمین‌شناسی و لایه‌های رقومی در کشور است که تاکنون بیش از ۱۰ هزار لایه رقومی تخصصی علوم زمین را در قالب ۹۵ عنوان نقشه تهیه کرده است.

اردبیلی از مدیریت و ساماندهی داده‌ها به عنوان دارایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور یاد کرد و افزود: ایجاد درگاهی مناسب جهت ارائه اطلاعات به کاربران با سطح‌بندی صحیح از اهداف مدیریت داده در این سازمان است.

به گفته وی، با توجه به اینکه بخش بزرگی از اطلاعات موجود دارای مؤلفه مکانی و ماهیت مکان مرجع است، بنابراین سامانه مدیریت اطلاعات مکانی، سیستمی مناسب برای ذخیره و نگهداری این اطلاعات بوده که با ذخیره‌سازی این داده‌ها به صورت متمرکز علاوه بر سهولت دسترسی و حفظ امنیت و تمامیت داده‌ها از انجام کار‌های موازی و تکراری و اتلاف هزینه و زمان جلوگیری می‌کند.

سرپرست پایگاه ملی داده‌های علوم‎زمین کشور با بیان اینکه پایگاه ملی داده‌های علوم زمین از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ اقدام به راه‌اندازی سرویس‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز جهت اجرای پروژه سامانه مدیریت اطلاعات مکانی (WebGIS) کرد، افزود: آماده‌سازی بستر مناسب ارائه اطلاعات و یکپارچه سازی و استانداردسازی اطلاعات مکانی جهت بارگذاری در سامانه توسط کارشناسان پایگاه ملی داده‌های علوم‎زمین کشور انجام شد و اواسط اردیبهشت امسال به طور رسمی افتتاح شد.


بیشتر بخوانید: توانایی درآمد معدن برای بستن چاه‌های نفت/ بیمه‌ها هنوز معادن را جدی نمی‌گیرند


وی تصریح کرد: این سامانه جامع مکانی با هدف متمرکزسازی داده‌های علوم زمین به صورت همگون، یکپارچه و استاندارد، مدیریت داده‌ها و برقراری ارتباط میان لایه‌های رقومی مختلف برای مدیران سازمان و ارائه صحیح آنها با زبان مشترک فنی-تخصصی در سطح سازمان، کاربران و ذینفعان حوزه علوم زمین با سرعت و کیفیت مناسب فعالیت می‌کند.

اردبیلی داده‌های سامانه اطلاعات مکانی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را به دو دسته کلی موضوعات اکتشافی و زمین‌شناسی تقسیم‌بندی کرد و افزود: در این سامانه داده‌ها بر اساس مقیاس ملی و موضوعی تقسیم‌بندی شده‌اند و تاکنون بیش از یک هزار لایه اطلاعاتی به این سامانه وارد شده است.

سرپرست پایگاه ملی داده‌های علوم‎زمین کشور با بیان اینکه نقشه‌های تهیه شده در سازمان در مقیاس ملی دسته‌بندی شدند، تصریح کرد: اطلاعات زمین‌شناسی تا مقیاس یک‌دویست‌پنجاه‌هزارم و اطلاعات اکتشافی تا مقیاس یکصدهزارم وارد سامانه شده و این کار ادامه دارد تا تمامی لایه‌های اطلاعاتی سازمان وارد سامانه شود.

انتهای پیام/

دسترسی آزاد به داده‌های زمین‌شناسی با افتتاح سامانه (WebGIS)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار