برای نخستین بار در خلیج فارس،کشف زیستگاه اصلی مرجان‌های منزوی

برای نخستین بار زیستگاه اصلی مرجان‌های منزوی یا فنجانی در خلیج فارس کشف شد. ‏

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ،زیستگاه اصلی مرجان‌های منزوی یا فنجانی برای نخستین بار در خلیج فارس کشف شد. ‏

عبدالوهاب مقصودلو مجری برنامه علمی پایش سواحل مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس گفت: این زیستگاه در پنجمین گشت کشتی تحقیقاتی کاوشگر خلیج فارس در عمق نزدیک به ۹۰ متری در بخش غربی تنگه هرمز مشاهده شد.

عبدالوهاب مقصودلو افزود: این گونه از مرجان‌های منزوی که به نام ‏Cynarina ‎lacrymalis‏ شناخته می‌شوند، با تراکم بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ عدد در متر مربع در زیستگاه شنی صدفی مشاهده شد.

وی گفت:گونه‌های مرجان منزوی متعلق به مرجان‌های سخت هستند که بر خلاف آبسنگ‌های مرجانی، ریف یا صخره ‏تشکیل نداده و زندگی جمعی (کُلُنی) ندارند و دلیل نامیدن آن‌ها به نام مرجان‌های منزوی نیز زندگی غیرجمعی است.

این نوع مرجان دارای طیف تحملی وسیعی ‏نسبت به تغییر شرایط محیطی است و از این رو مورد توجه آکواریوم داران است. ‏

مجری برنامه علمی پایش سواحل مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس افزود: پیش از این مرجان‌های فنجانی در دریای سرخ و خلیج عدن، اندونزی، ژاپن و شرق استرالیا گزارش ‏شده است.

مقصودلو با تاکید براینکه حفاظت بیشتر از این گونه و بررسی جمعیت آن ضروری است گفت: مرجان‌های منزوی براساس مبنای رده بندی ‏مرکز بین المللی حفاظت از طبیعت (‏IUCN‏) گونه‌ای نزدیک به تهدید‏ است.

تاکنون ۲۸ گونه مرجان از هشت خانواده و ۲۰ جنس در سواحل و جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، فارور، بنی فارور، کیش، قشم، هنگام، شیدور، سری، لارک، هرمز، لاوان و هندورابی شناخته شده است که فقط ۱۹ گونه از این تعداد در اطراف جزیره کیش یافت می‌شود.

از لحاظ اکولوژیک، سنگفرش‌های مرجانی دارای جایگاه ویژه‌ای در سلسله زنجیره غذایی خلیج فارس هستند به غیر از اینکه به مصرف ماهی‌های مرجانی می‌رسند، نقش ویژه‌ای در چرخه تغذیه سایر جانوران دریایی ایفا می‌کنند.

آبسنگ‌های مرجانی به علت داشتن گونه‌های متنوع جانوری اهمیت بسزایی داشته و از آنجا که بسیاری از موجودات در دوره‌های مختلفی از حیات خود به آن‌ها وابسته هستند، منبع غذایی اصلی ماهی ها، میگو‌ها و دیگر گونه‌های حائز اهمیت اقتصادی به شمار می‌روند.
انتهای پیام/ز

کشف زیستگاه اصلی مرجان‌های منزوی در خلیج فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار