خسروپناه مطرح کرد؛

ضرورت تغییر در علوم انسانی و هنر/ اسیر دانش ترجمه‌ای ۴۰ سال گذشته هستیم

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اسیر دانش ترجمه‌ای ۴۰ سال گذشته هستیم و توجه به مبانی نداریم.

ضرورت تغییر در علوم انسانی و هنر/ اسیر دانش ترجمه‌ای ۴۰ سال گذشته هستیمبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد در نشست هم‌اندیشی علوم انسانی و هنر با بیان اینکه نخستین تغییری که باید در دانشگاه آزاد صورت گیرد، تغییر در علوم انسانی و هنر است، گفت: اگر علوم انسانی و هنری که در اختیار ماست، به شکل گذشته ادامه یابد، به‌طور قطع با مشکل روبرو می‌شویم، مگر اینکه تغییری صحیح و برنامه‌ریزی شده در آن ایجاد شود.

وی تاکید کرد: نسبت به تحولات دنیا و حتی تحولات علوم انسانی بسیار عقب هستیم و توجه به جبران این عقب‌ماندگی باید در دستور کار قرار گیرد، به گونه‌ای که نباید از آخرین دستاورد‌های این رشته غافل شویم.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد گفت: اگر به مبانی تاثیرگذار علوم اجتماعی توجه نکنیم به‌طور قطع نخواهیم توانست تغییر و تحولی در دانش ایجاد کنیم، این در حالی است که ما اسیر دانش ترجمه‌ای ۴۰ سال گذشته هستیم و توجه به مبانی نداریم.

وی ادامه داد: دانش جهان در گرو دانش بشریت است و ما باید از دانش بشری جهان بهره‌مند شده و با آخرین دستاورد‌ها در همه حوزه‌ها به‌خصوص حوزه علوم انسانی آشنا شویم.

ترکیه بسیاری از هنرهای فرهنگی ما را به نام خود ثبت کرده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حفظ میراث علوم انسانی و هنری اشاره کرد و افزود: متاسفانه هنر خوش‌نویسی، ملیله‌کاری و ده‌ها هنر در زمینه میراث فرهنگی را کشور ترکیه به نام خود ثبت می‌کند، حال آن‌که این هنر‌ها مربوط به کشور ایران بوده و باید از آن‌ها پاسداری کنیم و در حفظ‌شان بکوشیم.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد گفت: بزرگترین کتابخانه در ترکیه، کتابخانه سلیمانیه در استانبول است که در آن ۷۰ درصد کتاب‌ها عربی، ۲۰ درصد ایرانی و فقط ۱۰ درصد ترکی استانبولی بوده، اگرچه ۷۰ درصد کتاب‌های عربی در علوم مختلف به‌صورت عمده به دست ایرانی‌ها نوشته شده است.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد اسانس کشور وارداتی است، افزود: در طرحی جدید بنا بر ظرفیت و پتانسیل‌های موجود دانشگاه آزاد در هر منطقه پروژه‌ای تعریف کرده‌ایم، به عنوان مثال پروژه تولید دارو‌های گیاهی را در واحد بروجرد، تولید کفش در تبریز، تولید کاشی و سرامیک در یزد و پروژه‌های دیگری در مناطق مختلف تعریف شده‌اند که امیدواریم برای استان مرکزی هم بنا به ظرفیت و پتانسیل‌های موجود، پروژه‌ای خاص تعریف شود.

ضرورت تعریف رشته‌های جدید و میان‌رشته‌ای

وی تغییر در رشته‌ها را یکی دیگر از موارد تحول علوم انسانی برشمرد و افزود: در این راستا می‌توانیم با تعریف رشته‌های جدید و میان‌رشته‌ای که به تصویب وزارت علوم رسیده و داوطلبان زیادی دارند، به رشد و تعالی علوم انسانی و تحول در این زمینه کمک کنیم.

وی در ادامه گفت: تغییر و تعالی استادان، یکی دیگر از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که مهمترین منابع انسانی ما در رشد علوم انسانی و هنر، استادان هستند و آن‌ها نیز باید مدل آموزش‌محوری را تغییر داده و پژوهش‌محور عمل کنند و در راستای انجام وظایف و تعالی علوم انسانی، وقت بیشتری را صرف کنند.

خسروپناه با اشاره به اینکه وزارت علوم و دانشگاه آزاد، ۲ بال آموزشی کشور محسوب می‌شوند، گفت: ما به دنبال این هستیم که پیوند این دو را تقویت کرده و در راستای حل مشکلات آموزشی کشور، از پتانسیل‌های یکدیگر بهره‌مند شویم و گام‌های رو به جلو و مثبتی برداریم.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد با بیان اینکه عینک بدبینی را در جهت پیشرفت و ترقی خود از چشم‌ها برداریم، افزود: سعی کنیم علمی انتقاد کنیم و اندیشه‌های خود را عالمانه نقد کنیم، چرا که شرط اول علم، رعایت اخلاق است و باید دغدغه تعالی دانش مدیریت را داشته باشیم، اگر چه هزاران مانع بر سر راه ما باشد.

وی افزود: استادان معارف می‌توانند به اساتید علوم انسانی مدرن کمک کنند، به شرطی که علوم انسانی مدرن را بشناسند و استادان علوم انسانی نیز می‌توانند به استادان معارف کمک‌های زیادی داشته باشند، به شرطی که باور کنند مبانی اسلامی می‌تواند در نظریه‌های علوم انسانی تاثیر بگذارد.

همچنین حجت‌الاسلام همتی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان مرکزی در ادامه این نشست گفت: تحول در علوم انسانی خواسته‌ای معقول و مطابق با مطالبات فطری انسان‌هاست.

وی با بیان اینکه مبتکر تغییر و تحول در علوم انسانی به جز حوزه و دانشگاه، نهاد دیگری نخواهد بود، تاکید کرد: اگر مسئولان حوزه و دانشگاه، از زیر بار مسئولیت در زمینه تحول علوم انسانی شانه خالی کنند، خواسته یا ناخواسته حکومت به دست کسانی سپرده می‌شود که به دنبال تئوریزه کردن انقلاب و تحمیل و القای ارزش‌های نادرست خود به مردم هستند.

تحول در علوم انسانی

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان مرکزی با تاکید بر اینکه تحول در علوم انسانی، یکی از مطالبات به حق رهبر انقلاب اسلامی از دانشگاه است، اظهار داشت: انجام این تحولات منوط به ساز و کار‌های خاصی است و اگر ما تحول و تعالی در علوم انسانی را به عنوان یک هدف و چشم‌انداز روشن برای پیشرفت خود در نظر بگیریم، این امر باید زاییده تعامل اجزایی باشد که ما از آن‌ها به عنوان حوزه و دانشگاه تعبیر می‌کنیم.

وی موازی‌کاری را یکی از مشکلات در این مسیر عنوان کرد و افزود: مطالبه مقام معظم رهبری این است که ما در درون حوزه و دانشگاه، ساز و کار‌هایی ایجاد کنیم که اگر امروز هر کس متولی برگزاری و اجرای این برنامه شد، بر اساس همین طرح و ساز و کار پیش برود و مدیری که در آینده مسئولیت اجرای آن را دارد هم در همین راستا گام برداشته و آن را دنبال کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار