باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گزارش می دهد؛

گل هایی زیبا با نامی نا آشنا/ بذر گل هایی که عطرشان را بو می کنیم از کجا می آیند؟

این روزها با توجه به زندگی های شهری و آپارتمان نشینی تقریبا بیشتر مردم علاقه مند هستند تا در محل زندگی خود از گل های زینتی استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گل‌های رنگارنگ، زیبا و متنوع با ماندگاری بالا که چشم هر بیننده‌ای رو جذب خودش می‌کند گل‌های فریبایی که نامی نا آشنا دارند مانند گل آنتوریوم، زاموفیلیا، مارانتا، سیکلمه و دیگر گل‌ها که نام بیشتر آن‌ها به گوش ما نا آشناست.
 
زیبا و فریبا/ گل هایی با نامی نا آشنا

بازار گل در اختیار بذر های خارجی

سال گذشته در استان گلستان در ۵۳ واحد تولیدی بیش از ۲۶ میلیون گل و گیاه زینتی کشت شد سوال اینجاست که بذر این گل‌ها از کجا تهیه می‌شود؟

برای پاسخ به سوالی که ذهنم را مشغول کرده بود به سراغ چند گلخانه در اطراف گرگان رفتم تقریبا همه آن‌ها گفتند که بذر گل هایمان وارداتیست و از خارج از کشور تهیه می‌شود.

آقای قره گزلو یکی از پرورش دهندگان گل و گیاهان زینتی در گفتگو با خبرنگار در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: بذر گل‌هایی که در گلخانه پرورش می‌دهم را از شرکت‌های معتبر در تهران تهیه می‌کنم و آن‌ها نیز این بذر‌ها را از کشور‌هایی مثل هلند وارد می‌کنند.
 
زیبا و فریبا/ گل هایی با نامی نا آشنا

حضور ۹ استان در نمایشگاه گل و گیاهان زینتی در گلستان

فصل بهار، فصل رونق گل و نمایشگاه هاست سری زدیم به نمایشگاه بین المللی گل وگیاهان زینتی که از ۹ استان در این نمایشگاه حضور داشتند.
 
زیبا و فریبا/ گل هایی با نامی نا آشنا
 
با تولیدکنندگان گل وگیاهان زینتی دیگر استان‌ها درباره چگونگی تهیه بذرهایشان گفتگو کردم تقریبا جواب همه آن‌ها استفاده از بذر‌هایی بود که از آن سوی مرز‌ها وارد ایران می‌شود.

چیزی دیگری که در این نمایشگاه متوجه شدم آن بود که علاوه بر بذر‌هایی که با قیمت بالا از کشور‌های خارجی وارد می‌شوند قلمه برخی از گل‌ها نیز وارداتیست وموضوع قابل تاملی که یکی از تولید کنندگان برایمان گفت:قلمه گل‌هایی که وارد کشور می‌شوند اگر چند بار از روی آن‌ها تکثیر انجام شود گلی که حاصل می‌شود از نظر گلدهی و برگ دهی از کیفیت پایینی برخوردارند.
 
زیبا و فریبا/ گل هایی با نامی نا آشنا
تولید کنندگانی که در نمایشگاه شرکت کرده بودند می‌گفتند حتی تولید کنندگان بزرگ بذر در کشور هم از موضوع واردات بذر آسیب دیده اند با کمی جستجو و وب گردی به تولید کننده‌ای با ۳۰ سال تجربه در شهرستان محلات استان مرکزی رسیدم.

آقای عطا الهی بزرگترین تولید کننده بذر در کشور در گفتگوی با خبر نگار در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: بیش از ۷۰ درصد از بذر‌های کشور ما از خارج وارد کشور می‌شود.

وی افزود: ما بذر‌های بسیار خوبی را در کشور و در استان مرکزی تولید می‌کردیم، اما با واردات بی رویه بذر بیشتر آن‌ها را از بین برده ایم و حالا بذر‌های خارجی جایگزین بذر‌های خودمان شده اند، و نکته قبل توجه اینجاست که بذر گل‌های وارد شده عقیم و تنها یک بار قابل استفاده هستند و هر سال باید بذر را وارد کنیم.

بی کار شدن بسیاری از تولید کنندگان بذر در کشور

آیا واردات بذر در زندگی شما هم تاثیر گذاشته است؟
 
آقای عطا الهی تولید کننده در گفتگو با خبرنگار در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت:در شهرستان محلات بیش از ۴۰۰ خانوار شغلشان تولید بذر گل و گیاهان زینتی بود اما بعد از واردات بی رویه بذر به کشور، مردم این منطقه شغل خودشان را از دست دادند و حالا تنها ۱۰ خانوار این کار را انجام می‌دهند.

با وجود این همه استقبال مردم از گل و گیاهان زینتی و رشد روز افزون این صنعت در ایران چرا هنوز بیش از نیمی از بذر گل‌های ما وارداتی هستند؟
 
زیبا و فریبا/ گل هایی با نامی نا آشنا
 
یکی از تولید کنندگان گل می‌گفت: برای تولید در ایران کار زیادی در این زمینه انجام نداده ایم.

عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: تولید بذر هیبرید نیاز به پایه پدری و مادری دارد که ما آن‌ها را در کشور نداریم و قطعا باید وارد کشور شود و با مشارکت بخش خصوصی خارج از کشور و داخل پروتکل‌هایی با هم مبادله کنند تا بتوانیم این بذر را تولید کنیم.

تولید ۴ نوع بذر پر فروش در گلستان

با آنکه در راهکار‌های ارائه شده از سوی مسئولین متولی باز هم سهم خارج از کشور پررنگ است، اما در فضای دانشگاهی کار‌هایی در حال انجام است.
نصرالله نژاد کارشناس ارشد گیاه پزشکی در این باره گفت:با تلاش دانشجویان و استاتید، ما به ۴ گونه بذر رسیده ایم و در حال تجاری سازی آن هستیم.
 
زیبا و فریبا/ گل هایی با نامی نا آشنا
دکتر جعفری مفید آبادی عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت:ما با استفاده از دانش و تلاش دانشجویان و همفکری آن‌ها با اساتید این عرصه به تولید بذر دست یافته ایم.
 
زیبا و فریبا/ گل هایی با نامی نا آشنا
وی افزود:برای مثال در گیاه آدنیوم که یک گیاه بسیار خوب و مناسب است مشکلات ناسازگاری وجود داشت که آن‌ها را برطرف کردیم و پروتکل تولید آن را پیدا کرده ایم و در حال تولید بذر‌های جدید نیز هستیم.
 
وی افزود: در گام‌های بعدی در حال ایجاد گلخانه‌های پایه مادری برای تولید بذر انبوه هستیم.

با افزایش پرورش گل و گیاهان زینتی در ایران و توجه بیشتر مردم در تهیه گل و گیاهان زینتی زمان آن رسیده است که مسئولین از متخصصین این عرصه حمایت بیشتری داشته باشند.

گزارش از فاطمه حبیبی

انتهای پیام/ح
برچسب ها: کشاورزان ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.