آغاز طرح ملی بسیج کنترل فشار خون/۲۵ درصد از جمعیت قزوین فشار خون بالا دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی از آغاز طرح ملی بسیج کنترل فشار خون برای افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، منوچهر مهرام رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی گفت: طرح ملی بسیج کنترل فشار خون به صورت رایگان برای افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی در پایگاه‌های سلامت استان در حال اجراست و تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد.

مهرام با بیان اینکه ۲۵ درصد از جمعیت استان فشار خون بالا دارند، گفت: سکته‌های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه‌ها و اختلالات شدید بینایی از جمله عوارض  فشار خون است.

مهرام افزود: ۳۰ درصد از بیماری‌های قلبی مربوط به جوانان ۲۵ تا ۲۹ سال مربوط به آنانی است که فشار خون بالا دارند.

وی در ادامه از کم توجهی به فرهنگ پیشگیری انتقاد کرد و گفت: تلاش زیادی برای افزایش بیمارستان، تخت‌های بیمارستانی و راه اندازی درمانگاه با هزینه‌های میلیاردی داریم اما تلاشی برای پیشگیری از بیماری‌ها نداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: کنترل مصرف نمک تا ۳۰ درصد از فشار خون جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه مصرف روزانه پنج گرم نمک برای هر فرد کافی است، افزود : فقط هفت درصد مردم قزوین میزان مصرف نمک را رعایت می‌کنند.

مهرام اظهار داشت: میزان مناسب مصرف نمک در بیماران قلبی و افراد با سنین بالای ۵۰ ، سه گرم در طول روز است.

استاندار قزوین هم در این جلسه گفت: رسانه‌های گروهی استان با اطلاع رسانی مناسب درباره فشار خون مردم را در جریان این بیماری خاموش قرار دهند.

عبدالمحمد زاهدی از فرمانداران خواست در شهرستان‌ها کارگروه سلامت تشکیل دهند و فضای تبلیغاتی مناسبی ایجاد کنند تا مردم از این بیماری مطلع شوند.

استاندار  اضافه کرد : یک نماینده از سوی استاندار در ستاد تعیین می‌شود و همه دستگاه‌های اجرایی کمک کنند تا خطر فشار خون گفته شود.

وی بیان کرد: موضوع مصرف دخانیات در استان نگران کننده است و در شورای سلامت باید این موضوع  به عنوان یک آسیب و معظل اجتماعی مورد تاکید قرار گیرد.

زاهدی درباره مداخلات غیر علمی در حوزه سلامت هم گفت: این دخالت فقط در عطاری‌ها نیست بلکه همه مردم عادت دارند در امور پزشکی و تجویز دارو دخالت کنند و این ایراد به همه وارد است.

وی گفت: طب اسلامی در دین نداریم اگر این گونه بود پس چرا عده‌ای برای درمان به انگلیس و آمریکا و سایر کشور‌ها می‌روند لذا به نظر می‌رسد عنوان این مسئله برای عده‌ای سودآور است.

استاندار تصریح کرد: فعالیت عطاری‌ها و دکتر علفی‌ها باید ساماندهی شود،  اگر قانون اجازه می‌دهد دانشگاه پزشکی دخالت کند و اگر قانون در این زمینه ساکت است به وزارتخانه پیشنهاد دهیم تا کنترل بیشتری در این مورد صورت گیرد.

انتهای پیام/ک

نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار