مدیر واحد فناوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛

۲۵۰ هزار دارنده کارت اهدا عضو در فارس/فارس پیشتاز در اهدای عضو/ضرورت ترویج فرهنگ اهدای عضو

۲۵۰ هزار دارنده کارت اهدا عضو در فارس/فارس پیشتاز در اهدای عضو

مدیر واحد فناوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در حال حاضر ۲۵۰ هزار نفر در استان فارس کارت اهدا عضو دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سیاوش غلامی مدیر واحد فناوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست خبری به مناسبت روز ملی اهدای عضو، به پیشتازی کلانشهر شیراز در پیوند اعضاء اشاره کرد وگفت: نخستین پیوند‌های اعضای ایران در شیراز انجام شده است.

غلامی، به انجام نزدیک به پنج هزار پیوند کبد در ٢۶ سال گذشته در فارس اشاره کرد و گفت: از سال ٧٢ تا پایان فروردین ٩٨ حدود چهار هزار و ٩٣٣ پیوند کبد در استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ٩٠٠ پیوند در بیمارستان پیوند اعضای شیراز انجام می‌شود، افزود: بیش از سه سال متوالی است که بخش پیوند کبد این بیمارستان رتبه نخست دنیا را به خود اختصاص داده است.

مدیر واحد فناوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین به لیست بیماران در انتظار پیوند در استان فارس هم اشاره و اعلام کرد که هم‌اینک ۵٠٠، ٣٠٠، ۵٠، ۶٠ و ٢٠ بیمار به ترتیب در انتظار پیوند کبد، کلیه، قلب، پانکراس و روده قرار دارند.

غلامی با بیان اینکه بیش از ٨۵ درصد پیوند کبد در بیمارستان پیوند اعضای شیراز موفقیت آمیز بوده است، یادآور شد: ١٠ درصد از پیوند‌های اعضاء در فارس در سال گذشته از بستگان درجه یک انجام شده است.

وی تصریح کرد: ٩۵ درصد از پیوند‌های کلیه در استان از بیمار مرگ مغزی انجام می‌شود.

مدیر واحد فناوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین به عضویت ۲۵۰ هزار دارنده کارت اهدای عضو در فارس اشاره و بیان کرد که فارس در این خصوص استان اول کشور محسوب می‌شود.

غلامی ادامه داد: کارت اهدای عضو نخستین بار به ابتکار تیم پیوند بیمارستان نمازی در شیراز رونمایی و به سایر نقاط کشور ارسال شد.

وی همچنین یادآور شد: در فروردین ماه امسال ۷۴ بیمار نیازمند پیوند عضو از مرگ نجات پیدا کرده‌اند.

مدیر واحد فناوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: از سال ٦٧ تا پایان فروردین امسال چهار هزار و ۶٩١ بیمار پیوند کلیه انجام داده‌اند. از سال ٨۵ تا پایان فروردین امسال نیز ۱۶۱ بیمار پیوند کلیه پانکراس انجام شده است.

غلامی با بیان اینکه اهدای عضو جدا از بخشش نیست و نوعی ایثار محسوب می‌شود، تصریح کرد: هر چند طی سال‌های اخیر دیدگاه عمومی در مورد اهدای عضو تغییر کرده ولی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه فاصله زیادی داریم.

وی گفت: بدون شک حتی اگر خانواده نیمی از این افراد مرگ مغزی شده به اهدای عضو عزیزانشان رضایت دهند، تعداد افراد منتظر برای پیوند عضو به میزان قابل توجهی کم می‌شود.

غلامی بیان کرد: رسانه‌ ها به ویژه صدا و سیما نقش بسزایی در ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه دارند بنابراین باید بیش از پیش نسبت به این موضوع حساس باشند تا با هدایت افراد به سمت این کار خداپسندانه زمینه نجات جان بیماران را فراهم و جلوی داغدار شدن خانواده های زیادی را بگیرند.

روانشناس و هماهنگ کننده تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در ادامه این نشست یکی از علت‌های افزایش آمار اهدای عضو را رسانه‌ها ذکر و خواستار شد: رسانه‌ها از طریق زبان هنر و ادبیات برای افزایش اثربخشی این امر خیر تلاش کنند.

حمیدرضا رفیعی تصریح کرد: بیش از ٨۵ درصد خانواده‌ها در سال رضایت به اهدای عضو می‌دهند.
انتهای پیام/چ

فارس پیشتاز در اهدای عضو کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار