ابوترابی خبر داد؛

تغییر نام بیش از ۱۷۵ هزار نفر در سال گذشته/ سکون آمار طلاق در کشور/ سیستان و بلوچستان دارای بالاترین نرخ ولادت

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور نام استان‌هایی که بیشترین و کمترین نرخ موالید را در سال ۹۷ داشته‌اند، اعلام کرد.

بالاترین و پایین‌ترین میزان عمومی ازدواج و طلاق در استان‌های کشوربه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه ۳۰ اردیبهشت) در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: کل ولادت‌های ثبت شده در سال ۹۷ بیش از یک میلیون، ۳۶۶ هزار و ۵۱۹ نفر بوده که در سراسر کشور به ثبت رسیده است؛ از این تعداد ۷۰۴ هزار نوزاد پسر و ۶۶۲ هزار و ۴۵۲ نوزاد دختر ثبت شده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در ادامه بیان کرد: نسبت جنسی به ازای هر ۱۰۶/۶ پسر، ۱۰۰ دختر به ثبت رسیده که تقریبا در تمامی کشور‌ها این نسبت مشابه است.

وی تصریح کرد: نسبت ولادت ثبت شده برای ساکنان شهر‌ها ۷۷ درصد و نسبت ولادت در مهلت قانونی (۱۵ روز پس از تولد) ۹۸/۷ درصد است و میزان عمومی ولادت  ۱۷/۱ است.

ابوترابی با اشاره به بیشترین و کمترین ولادت در استان‌های کشور تشریح کرد: بیشترین ولادت در ۵ استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، هرمزگان و خراسان جنوبی و پایین‌ترین میزان ولادت گیلان، مازندران، البرز، استان مرکزی و سمنان است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور بیان کرد: در سال ۹۷ میانگین سن پدر در زمان تولد فرزند ۳۳/۷ سال و میانگین سن مادر در ۲۹ سال بوده است همچنین میانگین سن مادر در زمان ولادت اولین فرزند ۲۷/۷ سال است.

وی با اشاره به آمار چندقلوزایی در کشور گفت: ۱۹ هزار و ۹۱۱ دو قلوزایی، ۶۴۶ مورد سه قلو زایی، ۲۱ مورد چهار قلوزایی، ۵ مورد در اصفهان، ۳ مورد در فارس، ۳ مورد در خوزستان، ۲ مورد در آذربایجان غربی، یک مورد در آذربایجان شرقی و ۲ مورد هم پنج قلو زایی در استان اصفهان و مرکزی به ثبت رسیده است.

ابوترابی با اشاره به نام‌های پرمخاطبی که بیش از ۱۰ هزار نفر آن را انتخاب کرده اند، افزود: برای پسران به ترتیب نام‌های امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعباس و محمدطا‌ها و برای دختران فاطمه، زهرا، حلما و زینب از نام‌هایی پرطرفدار در سال ۹۷ بوده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به آمار فوت‌های ثبت شده در کشور طی یکسال گذشته تصریح کرد: ۳۷۷ هزار و ۲۴۵ واقع فوت در سال ۹۷ ثبت شده است که از این تعداد ۲۱۱ و ۵۱۸ مورد برای آقایان و و ۱۶۵ هزار و ۶۷۵ مورد برای خانم‌ها بوده است.

ابوترابی با بیان ثبت فوت ۱۲۷ فوت مرد در مقابل ۱۰۰ فوت زن در سال ۹۷ ادامه داد: نسبت فوت در ساکنین شهر‌ها ۷۳/۸ درصد است و بیش از ۹۸ درصد وفات در مواقع قانونی ثبت شده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال با بیان مهم‌ترین علت‌های مرگ و میر گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی ۳۸/۶ درصد، سرطان و تومور‌ها ۱۱/۳ درصد و بیماری‌های دستگاه‌های تنفسی ۹/۸ درصد مهم‌ترین علت‌های مرگ و میر در سال ۹۷ بوده است.

وی با بیان تعداد مرگ‌های ثبت شده به علت حوادث ترافیکی گفت: ۱۰ هزار و ۲۸۴ نفر به علت حوادث ترافیکی فوت کرده اند که ۷ هزار و ۹۹۴ مورد برای آقایان بوده است.

ابوترابی با بیان آمار ازدواج و طلاق‌های ثبت شده عنوان کرد: طی یکسال اخیر ۵۴۹ هزار و ۸۶۱ مورد ازدواج و ۱۷۴ هزار و ۶۹۸ مورد طلاق در کل کشور ثبت شده است که میانگین سن مردان در اولین ازدواج ۲۷/۵ سال و میانگین سن زنان ۲۳/۴ سال بوده است.

وی با بیان اینکه میانگین عمومی ازدواج ۷ در هزار است افزود: میانگین سن مردان در طلاق‌های ثبت شده ۳۶/۹ سال و سن زنان ۳۲/۱ سال بوده است.

ابوترابی درمورد استان‌هایی با بالاترین و پایین‌ترین میزان عمومی ازدواج تصریح کرد: ۵ استان، خراسان شمالی، اردبیل، کردستان، لرستان و خوزستان دارای بالاترین میزان عمومی ازدواج و ۵ استان سمنان، البرز، تهران و بوشهر دارای پایین‌ترین میزان عمومی ازدواج بوده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه شاهد سکون طلاق در کشور هستیم، گفت: میانگین عمومی طلاق ۲/۲ در هزار است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال افزود: همچنین بالاترین میزان عمومی طلاق خراسان رضوی، تهران، کردستان، قم، گیلان و اردبیل و پایین‌ترین میزان عمومی طلاق در استان‌های سیستان و بلوچستان، چهارمحال بختیاری، ایلام، خراسان جنوبی، هرمزگان و بوشهر بوده است.

ابوترابی در مورد تغییر نام و نام‌های خانوادگی گفت: هر چه به سال‌های اخیر رجوع کنیم به علت دقت بیشتر خانواده‌ها برای انتخاب نام این روند کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در سال ۹۷، ۱۷۵ هزار ۹۵۷ نفر برای تغییر نام خانوادگی و ۷۶ هزار و ۲۵۵ نفر برای تغییر نام اقدام کرده اند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال تشریح کرد: در سازمان ثبت احوال ۲۰۰ نام برای طبقه مذکر و ۲۲۰ نام برای طبقه مونث وجود دارد که هموطنان می‌توانند با مراجعه سامانه انتخاب نام، نام مناسب خود را انتخاب کنند.

ابوترابی در خصوص تعویض شناسنامه اظهار کرد: در سال ۹۷، ۴ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۲۸۳ مورد تعویض شناسنامه صورت گرفته که از این آمار ۲ میلیون و ۵۵ هزار و ۶۴۰ مورد بالای ۱۵ سال بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: یک میلیون و ۴۱۶ هزار و ۱۳۰ مورد تعویض شناسنامه زیر ۱۵ سال بوده است.

ابوترابی در مورد کارت ملی‌های هوشمند نیز گفت: بر اساس تفاهم نامه‌ای که با دستگاه‌های اجرایی به امضا رسیده و به صورت بخشنامه امضا شده است از اول خرداد ماه افرادی که رسید ثبت نام کارت هوشمند خود را دارند می‌توانند با همان رسید از دستگاه‌های مختلف خدمات بگیرند.

وی افزود: در ۲۰۰ هزار نقطه به صورت برخط احراز هویت هموطنان انجام می‌شود و دستگاه مکلف است احراز هویت را انجام دهد.

ابوترابی تاکید کرد: از اول خرداد ماه افراد فاقد کارت هوشمند که در سامانه تکمیل ثبت نام را انجام داده‌اند می‌توانند از خدمات دستگاه‌ها با همان رسید بهره‌مند شوند و رسید آن‌ها تا زمان رسیدن کارت هوشمند اعتبار دارد.

وی تاکید کرد: از فروردین سال ۹۸ تمامی کارت‌های نمونه قدیم از درجه اعتبار ساقط شدند و دیگر تمدید نخواهند شد؛ به همین دلیل این جمعیت ۸ تا ۱۰ میلیونی فاقد کارت هوشمند ملی باید برای دریافت خدمات از دستگاه‌ها برای ثبت نام کارت مراجعه و رسید و یا کارت داشته باشند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه بیش از ۵۰ میلیون نفر مراحل تکمیل ثبت نام و انجام درخواست کارت هوشمند را انجام دادند، بیان کرد: برای ۴۵ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۲۹۱ نفر کارت ملی هوشمند صادر شده است که از این تعداد ۴۴ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۸۲۰ نفر کارت ملی هوشمند خود را دریافت کردند.

وی همچنین به تولید کارت ملی داخلی اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس قانون، چاپخانه دولتی مرجع تولید بدنه کارت ملی هوشمند است.

وی گفت: هفته گذشته اولین محموله نهایی تحویل داده شده است و کارت‌ها نیز تست شده است همچنین دیروز هم اولین کارت تولید داخل در یکی از دفاتر پیشخوان تحویل داده شده است در این شرایط امیدواریم بتوانیم تا پایان سال ۹۸ این پروژه را به اتمام برسانیم.

ابوترابی درباره ثبت آمار کودک همسری نیز گفت: ازدواج در سنین کم ثبت نخواهد شد و برابر قانون مدنی ایران برای دختران در ۱۳ سالگی و پسران ۱۵ سالگی ازدواج ثبت خواهد شد.

وی افزود: افرادی پایین‌تر از این سنین با مراجعه به دستگاه‌های قضایی حکم رشدی دریافت کرده و در این صورت ازدواجشان ثبت خواهد شد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه در سال ۹۷، چهار میلیون و ۴۶۸ هزار و ۲۸۳ مورد تعویض شناسنامه داشتیم که از این تعداد برای دو میلیون و ۵۷۵ هزار و ۴۶۰ نفر بالای ۱۵ سال و برای یک میلیون و ۴۱۶ هزار و ۱۳۰ مورد نیز کمتر از ۱۵ سال برای آن‌ها شناسنامه جدید صادر شد، افزود: تعداد ۴۴۸ هزار و ۳۸۰ مورد شناسنامه المثنی برای افراد بالای ۱۵ سال و ۲۸ هزار و ۱۳۳ مورد شناسنامه المثنی برای افراد زیر ۱۵ سال صادر شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
طوبا
۱۴:۲۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
استان مازندران که نازایی بیداد میکنه
Germany
ناشناس
۱۴:۰۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
من اصلا دوست ندارم بچه بيارم
آخرین اخبار