۱۰۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده عشایر گلستان مقاوم سازی می‌شود

مدیرکل امور عشایر گلستان گفت: ۱۰۰۰ واحد مسکونی عشایر بومی و کوچنده این استان که در جریان بارش‌های شدید روز‌های پایانی سال گذشته و سیل اوایل امسال آسیب دیدند، مقاوم سازی می‌شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،رضا علیپوری مدیرکل امور عشایر گلستان گفت: برای مقاوم سازی هر یک از واحد‌های آسیب دیده متناسب با میزان خسارت تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و در صورت نیاز تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: بیشتر واحد‌های مسکونی عشایر، انبار‌های ذخیره نهاده‌های دامی و نیز مکان‌های نگهداری دام آنان که درجریان سیل امسال آسیب دیدند، گلی و چوبی بودند که با مصالح آجر، بلوک، ماسه و سیمان مقاوم سازی خواهد شد.

علیپوری گفت: کمیسیونی در سازمان جهادکشاورزی گلستان و دو شهرستان گنبدکاووس و مراوه تپه برای بررسی واحد‌های مسکونی آسیب دیده عشایر کوچنده و بومی این استان برای پرداخت کمک بلاعوض و یا تسهیلات قرض الحسنه تشکیل شده است.

وی از آغاز پرداخت کمک‌های بلاعوض و یا تسهیلات قرض الحسنه برای مقاوم سازی منازل مسکونی عشایر گلستان در روز‌های آینده خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر این تاکنون برای دو هزار راس دام سبک تلف شده عشایر نیز تشکیل پرونده شده که دام به آن‌ها تحویل شود.

مدیرکل امور عشایر گلستان ادامه داد: درمرحله اول توزیع دام بین روستاییان آسیب دیده به تعدادی از عشایر آسیب دیده استان نیز دام تحویل شد و به بقیه آنان نیز در روز‌های آینده دام داده خواهد شد.

علیپوری گفت: درجریان سیل اوایل امسال درمجموع ۶ هزار راس دام سبک مربوط به عشایر کوچنده و بومی گلستان تلف شدند که قرار است به آنان دام داده شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر تلف شدن این تعداد دام، بارش‌های شدید روز‌های پایانی سال ۹۷ و وقوع سیلاب اوایل امسال درمناطق عشایری گلستان، خسارت‌هایی به راه‌ها و ابنیه، انبار‌های نگهداری علوفه و نهاده‌های دامی، مکان‌های نگهداری دام و مسکن عشایر این استان وارد شد که مجموع ۶۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

استان گلستان دارای ۳۵۳۰ خانوار عشایر باجمعیت تقریبی ۲۱ هزار نفر شامل ۱۹۷۸ خانوار عشایر کرد از استان‌های خراسان شمالی، رضوی و سمنان با جمعیت ۱۰ هزارو ۹۹۱ نفر و ۱۵۵۲ خانوار عشایر ترکمن با جمعیت ۹۶۹۶ نفر می‌باشد.

عشایر کوچنده و بومی گلستان درمجموع ۷۶۰ هزار راس دام سبک دارند و در سطح ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع این استان به پرورش دام مشغول هستند.

انتهای پیام /پ

 

امدادرسانی به مناطق سیل زده در گلستان

برچسب ها: سیل ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.