مدیر عامل پشتیبانی امور دام مطرح کرد؛

کاهش ۱۵ هزار تومانی قیمت دام زنده در بازار/عرضه مرغ به قیمت ۹۵۰۰ در میادین

ورناصری از کاهش ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی قیمت دام زنده نسبت به ایام قبل از عید در بازار خبر داد.

کاهش ۱۵ هزار تومانی قیمت دام زنده در بازار/قیمت هر کیلو لاشه ۸۰ هزار تومانبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید ورناصری مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در نشست خبری امروز که در محل این سازمان برگزار شد، از کاهش ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی قیمت دام زنده نسبت به ایام قبل از عید در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلوگرم لاشه ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان است که با توجه به روند تامین، واردات، ذخیره سازی و افزایش عرضه، کاهش قیمت گوشت در بازار استمرار خواهد داشت.

وی نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ در خرده فروشی‌ها با نرخ ۱۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ و میادین میوه و تره بار ۹ هزار و ۵۰۰ تومان است که در چنین شرایطی پشتیبانی امور دام برای جلوگیری از زیان مرغداران اقدام به خرید مرغ منجمد با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان کرده است.


بیشتر بخوانید: عرضه گوشت وارداتی به منظور تنظیم بازار/قیمت ها متعادل می شود


ورناصری نرخ مصوب هر شانه تخم مرغ را ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر قیمت هر شانه تخم مرغ ۱۲ هزار تومان است که با توجه به کاهش نرخ تخم مرغ، پیشنهادی را مبنی بر تامین نهاده‌ها همانند مرغداران گوشتی به تشکل مربوط داده ایم.

کاهش قیمت مرغ و تخم مرغ به پایین تر از نرخ مصوب

مدیر عامل پشتیبانی امور دام ادامه داد: با توجه به فرآیند کنونی تولید و تامین در خصوص گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ ، ثبات قیمت همچنان در کشور ادامه خواهد داشت و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

وی قاچاق دام را یکی از عوامل اصلی نوسان قیمت گوشت قرمز در بازار اعلام کرد و گفت: با تمهیدات دولت در خصوص کنترل قاچاق در ایام پایانی سال نه تنها قیمت گوشت قرمز افزایشی نداشت، بلکه با روند کاهشی در بازار روبرو بود.

ورناصری با بیان اینکه حوزه قاچاق دام به ما ارتباطی ندارد، افزود: موضوع پلاک گذاری دام به منظور کنترل قاچاق در ارتباط با سازمان دامپزشکی است.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به افزایش تخصیص ارز، واردات و عرضه تولید داخل روند کاهش قیمت در بازار استمرار خواهد داشت.

مدیر عامل پشتیبانی امور دام درباره تاثیر تک نرخی شدن ارز بر بازار گوشت قرمز بیان کرد: اگرچه تک نرخی شدن ارز به ثبات قیمت کمک می‌کند، اما در تعادل قیمت تاثیری ندارد. از این رو باید بررسی کارشناسی صورت گیرد که میزان اثر گذاری ارز نیما و ۴۲۰۰ تومان در سبد کالای مردم چگونه خواهد بود. آیا ۲ برابر کردن نرخ ارز اثر خود را روی کالا خواهد گذاشت؟

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام درباره اینکه چرا علی رغم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جایگزین ارز نیمایی برای واردات گوشت قیمت کاهش یافت، گفت: سالانه ۹۰۰ هزار تن گوشت در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که ۱۵۰ هزار تن از این میزان با ارز ۴۲۰۰ تومان تأمین می‌شد و البته عوامل متعددی در افزایش قیمت گوشت از جمله قاچاق دام تأثیرگذار بود.

ورناصری ادامه داد: کاهش قیمت گوشت در بازار قبل از اجرایی شدن واردات با ارز نیمایی آغاز شده بود، ارز نیمایی از هفته اول اردیبهشت عملیاتی شد، در حالی که روند کاهشی قبل از آن شکل گرفته بود.

به گفته وی، افزایش تولید داخل به اضافه افزایش واردات همچنین اجرای برنامه توزیع در قالب گروه‌های هدف منجر به کاهش قیمت گوشت در بازار شده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام درباره میزان واردات گوشت با ارز نیما گفت: تخصیص ارز نیمایی در یک پروسه سه ماهه اتفاق می‌افتاد، اما گوشتی که با عنوان گوشت نیمایی مطرح می‌شود این‌ها قبلاً با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده بود که مابه‌التفاوت آن پرداخت شد.

توزیع نهاده‌های دامی به صورت انحصاری غلط است

وی درباره آخرین وضعیت واردات نهاده‌های دامی اظهار کرد: بنابر آمار سال گذشته ۲.۵ میلیون تن دانه سویا، ۹ میلیون تن ذرت و ۲.۵ میلیون تن جو وارد کشور شده است.

ورناصری با بیان اینکه قیمت جو، ذرت و کنجاله سویا برمبنای ارز ۴۲۰۰ تومان به دست تولیدکننده می‌رسد، افزود: با وجود آنکه ماهانه ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار تن کنجاله سویا مورد نیاز کشور است، اما از ۱۵ اسفند تاکنون حدود ۷۷۰ هزار تن کنجاله سویا با نرخ مصوب ۲ هزار و ۴۵۰ تومان میان تولیدکنندگان توزیع شده است.

ورناصری در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه گفته می‌شود برخی از تجار در توزیع نهاده‌های دامی کارشکنی می‌کنند و باعث اختلال در روند توزیع می‌شوند، گفت: هر زمان که ما انحراف از قیمت‌های مصوب را ببینیم، دستورالعمل‌های جدید صادر می‌کنیم. طی چند ماه گذشته نیز چنین اتفاقی رخ داد و باعث شد وزارت جهاد کشاورزی به طور کلی اجازه فروش کنجاله سویا را از واردکننده این نهاده بگیرد و صرفاً سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها با صدور حواله بتوانند این نهاده را به قیمت مصوب ۲,۴۵۰ تومان بفروشند.

وی با بیان اینکه روزانه حدود ۷ تا ۸ هزار تن نهاده برای تولیدکنندگان بارگیری می‌شود، گفت: طبیعی است زمانی که آنها پول این نهاده را پرداخت می‌کنند تا وقتی که نهاده به دستشان برسد مقداری طول بکشد، یک هفته تا ۱۰ روز بعد از واریز پول، باید نهاده به دست تولیدکننده برسد.

مدیر عامل پشتیبانی امور دام با بیان اینکه بنا بر مصوبه دولت واردکنندگان اجازه توزیع نهاده‌های دامی را ندارند، اظهار کرد: با توجه به آنکه توزیع توسط دولت انجام می‌شود، از این رو بیان برخی اظهار نظرات مبنی بر آنکه برخی واردکنندگان به صورت انحصاری توزیع می‌کنند یا در اختیار دولت نمی‌گذارند، غلط است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
قیمت ها روند کاهشی دارند واین روندادامه دارخواهدبود
آخرین اخبار