در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مصادیق رانت و امضای طلایی در سازمان غذا و دارو از زبان مدیر اسبق دارو

کبریایی زاده درباره مصادیق رانت و امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو توضیح داد.

عباس کبریایی‌زاده نائب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برخی مصادیق رانت و امضا‌های طلایی در سازمان غذا و دارو اظهار کرد: اگر بخواهیم در مورد شکل گیری امضا‌های طلایی در سازمان غذا و دارو بحث کنیم می‌توان گفت، این احتمال وجود دارد که امضا‌های طلایی در کمیسیون ساخت و ورود، قیمت و داروخانه‌های سازمان غذا و دارو شکل بگیرد، باید توجه داشت که همه افراد در این کمیسیون‌ها را وزیر بهداشت منصوب می‌کند.

نائب رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ادامه داد: وزیر بهداشت برای پیشگیری از رانت در سازمان غذا و دارو باید در انتصاب کمیسیون‌های سازمان غذا و دارو مراقبت‌های لازم را داشته باشد.

بدنه کارشناسی سازمان غذا و دارو از سالم‌ترین بدنه‌هاست

 این مدیر کل اسبق نظارت بر امور دارو سازمان غذا و دارو تصریح کرد: من به عنوان کسی که مسئولیتی در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو داشتم اذعان می‌کنم که بدنه کارشناسی سازمان غذا و دارو از سالم‌ترین بدنه‌ها در سیستم وزارت بهداشت است.

کبریایی‌زاده به برخی مصادیق رانت در سازمان غذا و دارو اشاره کرد و گفت: متأسفانه ما در صنعت داروسازی برخی تولیدنما داریم که بخشی از محصولات خود را به صورت نیمه ساخته وارد کشور و پس از آن به اسم تولید داخل وارد بازار می‌کنند که امیدواریم مسئولان سازمان غذا و دارو تلاش کنند تا از ورود محصولات دارویی تولیدنما یا مشابه تولید داخل جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه در برخی موارد شاهد واردات مواد اولیه دارویی مشابه تولید داخل هستیم، گفت: دلیلی ندارد که وقتی ماده اولیه‌ای در داخل کشور تولید می‌شود آن را به کشور وارد کنیم و این یکی از بحث‌هایی است که مسئولان سندیکا به آن تأکید دارند چرا که این واردات به تولیدکنندگان ضربه وارد می‌کند.

حاشیه سود بالا در واردات داروست

نائب رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی با اشاره به حاشیه سود بالا در واردات دارو اظهار کرد: حاشیه سود در حوزه دارو متوجه واردات است و ما بیش از ۲۰۰ شرکت وارداتی فوریتی و عادی داریم و این میزان تعداد شرکت واردکننده دارو نشان از مزیت رقابتی و سود بالا در واردات داروست.

کبریایی‌زاده تأکید کرد: وزیر بهداشت باید تلاش کند تا در کمیسیون ساخت و ورود سازمان غذا و دارو مزیت رقابتی را به نفع تولید داخل رقم بزند و این مزیت رقابتی به سمت تولیدنما‌ها هدایت نشود و منافع تولید بر واردات ترجیح داشته باشد.

نائب رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی با اشاره به برخی بروکراسی‌های اداری در سازمان غذا و دارو که روند تولید را با چالش مواجه می‌کند، گفت: در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که به دلیل بروکراسی‌های اداری تولید یک دارو دچار وقفه‌هایی می‌شود و روند تولید دارو را خدشه‌دار می‌کند و این مسئله فرصت در اختیار واردکننده برای تأمین نیاز بیماران قرار می‌دهد.

واردات فوریتی دارو از مصادیق رانت در سازمان غذا و دارو

وی با بیان اینکه یکی از رانت‌های بزرگی که در وزارت بهداشت شکل گرفته واردات فوریتی دارو است، گفت: ما برای تأمین دارو یا باید آن را تولید کنیم یا خط تولید آن دارو در کشور وجود نداشته باشد و طبق ضوابط وارد شود.

نائب رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ادامه داد: واردات فوریتی دارو ساخته و پرداخته سیستم دارویی ماست که به تولیدکنندگان و سیستم دارویی کشور ضربه وارد می‌کند و امیدواریم با اصلاحات این مسئله مرتفع شود.

کبریایی‌زاده به تولیدات دارویی تحت لیسانس اشاره کرد و گفت: در مواردی شاهد آن بودیم که به برخی تولیدکنندگان مجوز تولید تحت لیسانس داده شد، اما متأسفانه در برخی از موارد این تولیدات دارویی همچنان از خارج کشور وارد و فقط در داخل کشور بسته‌بندی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.