زند گفت: طبق آمار یک میلیون گونه در دهه آینده در حال انقراض است.

بیش از یک‌میلیون گونه در معرض انقراض استبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسکندر زند، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی در همایش روز جهانی تنوع زیستی که در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزارشد، اظهار کرد: براساس آمار و گزارش‌ها یک میلیون گونه در دهه آینده در معرض انقراض هستند، در حالیکه تنوع زیستی ارزش‌های اقتصادی، اکلوژیک فرهنگی و زیباشناسی دارد.

وی با اشاره به اینکه تنوع زیستی اصل و زیرساخت لازم برای حیات کره زمین است، افزود: اگر زیرساخت‌های تنوع زیستی آسیب ببیند، اقتصاد، فرهنگ و بهداشت در معرض خطر قرار می‌گیرد چرا که حیات کره زمین به این موجودات وابسته است.


بیشتر بخوانید: عملکرد ضعیف وزارت جهاد کشاورزی در قانون انتزاع


زند ادامه داد: الگوی توسعه و مصرفی که در پیش گرفته ایم، موجب شده تا کره زمین در معرض خطر قرار گیرد.

به گفته وی: بر اساس گزارش منتشر شده در ماه می ۲۰۱۹، جمعیت انسانی از سال ۱۹۷۵ تا کنون ۲ برابر، اقتصاد ۴ برابر، تجارت بیش از ۱۰ برابر، آلودگی‌های پلاستیکی ۱۰ برابر و گاز‌های گلخانه‌ای ۲ برابر شده و حاصلخیزی خاک نیز ۲۵ درصد کاهش یافته است.

زندافزود: برای جلوگیری از انقراض گونه‌ها و آسیب تنوع زیستی باید قانون زمین را رعایت کرد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برخی پژوهشگران و دست اندرکاران برای جلوگیری از انقراض تنوع زیستی در کره زمین در حال تدوین اهداف جدید تنوع زیستی بعد از سال ۲۰۲۰ هستند به طوری که تا سال ۲۰۵۰ شاید حدود ۵۰ درصد کره زمین جزو مناطق حفاظت شده قرار گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اقتصاد ۴ برابر و تجارت و ۱۰ برابر رشد داشته است، بیان کرد: براساس آمار حاصلخیزی خاک ۲۵ درصد کاهش و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ۲ برابر افزایش داشته است که از این رو باید با طبیعیت مهربان‌تر باشیم چرا که گونه‌های زیادی در معرض انقراض هستند.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: تا ۲۰۵۰ هدف بزرگی برای جلوگیری از انقراض گونه‌ها در نظر گرفته ایم که شاید لازم باشد ۵۰ درصد کره زمین جز مناطق حفاظتی باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
اين روستاييا مخصوصا عشاير نسل هر طنابنده اي رو تو بيعت از بيخ و بن كندن رف پي كارش
آخرین اخبار