خبرگزاری رویترز گزارش داد؛

تولیدکنندگان آمریکایی و اروپایی قربانی جنگ آمریکا با شرکت هوآوی چین هستند

خبرگزاری رویترز در گزارشی تاثیر منفی جنگ آمریکا با شرکت هوآوی چین را بر تولیدکنندگان آمریکایی و اروپایی بررسی کرد.

تولیدکنندگان آمریکایی و اروپایی قربانی جنگ آمریکا با شرکت هوآوی چین هستندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، در پی تصمیم اخیر آمریکا برای ممنوعیت انتقال خدمات و فناوری شرکت‌های آمریکایی به شرکت هوآوی چین، سهام شرکت‌های تولیدکننده نیمه هادی و پردازشگر در بورس‌های اروپا و آمریکا کاهش یافت.

در پی اعلام برخی شرکت‌های آمریکایی برای تعلیق فروش پردازشگر به شرکت چینی هوآوی، روز دوشنبه سهام شرکت‌های اروپایی و آمریکایی سازنده نیم هادی‌ها کاهش یافت.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه شرکت‌های آمریکایی را از معامله خدمات و تجهیزات ارتباط راه دور با شرکت‌های خارجی که برای امنیت ملی آمریکا خطرناک خوانده شده‌اند، منع کرد. این ممنوعیت بیش از همه شرکت هوآوی را هدف قرار می‌دهد.

در نتیجه گوگل، ارائه دهنده خدمات سیستم عامل اندروید، یکشنبه شب اعلام کرد پل‌های ارتباطی با هوآوی را قطع می‌کند. در پی این اعلام ارزش سهام شرکت هلدینگ «آلفابت» که گوگل زیر مجموعه آن است، در بورس وال استریت ۲/۰۶ درصد کاهش یافت.

از سوی دیگر به گفته خبرگزاری بولومبرگ، سهام شرکت‌های سازنده نیم هادی همچون «کوالکام» و «اینتل» به ترتیب ۵/۹۹ درصد و ۲/۹۶ درصد کاهش یافته است و این دو شرکت به کارکنان خود در شنزو اطلاع داده اند که تامین قطعات برای هوآوی چین را متوقف می‌کنند.

یوشن استانزل Jochen Stanzl, تحلیلگر شرکت «س. ام. س مارکتز» در این خصوص گفت: «چنین شکل قابل ملاحظه توقف در شبکه تامین قطعات، تقریبا بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای یک شرکت روی دهد».

با توجه به این که روزنامه نیکی ژاپن اعلام کرده است برخی شرکت‌های اروپایی هم قصد دارند دیگر برای شرکت چینی هوآوی قطعات ندهند، باید از این پس منتظر رفتار سازندگان اروپایی در برابر هوآوی هم بود.

شرکت آلمانی «اینفینئون» Infineon در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد تحویل کالا‌های آمریکایی به هوآوی را متوقف کند، اما به ارائه بخش زیادی از تولیدات خود به هوآوی ادامه می‌دهد، تولیداتی که از دایره کنترل آمریکا خارج هستند.

شرکت هلندی «ان. ایکس. پی» NXP بدون ارائه توضیحات بیشتر تاکید کرد طبق قوانین و مقررات تجارت جهانی عمل می‌کند و تامین قطعات برای هوآوی را ادامه می‌دهد.

شرکت فرانسوی-ایتالیایی «اس. تی میکرو الکترونیک» STMicroelectronics هنوز اظهار نظری نکرده است.

درپی این تحولات شاخص سهام در بورس فرانفکورت ۱/۶۱ درصد و سهام شرکت اینفینئون در این بازار ۴/۸۰ درصد کاهش یافت. در همین حال شاخص سهام بورس پاریس هم ۱/۱۶ درصد و سهام اس. تی میکروالکترونیک ۹/۰۸ درصد کاهش یافت. از سوی دیگر در بورس نیویورک هم سهام شرکت هلند ان. ایکس. پی ۲/۶۶ درصد کاهش یافت.

انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصاد جهان ، آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار