سرمایه گذاری محور اصلی گردش چرخ تولید است/هدایت هدفمند سرمایه گذاری ها پیش شرط لازم برای رونق تولید

از شاخصه های رشد و توسعه اقتصادی کشورها توجه به میزان و حجم سرمایه گذاری های صورت گرفته در آن منطقه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ یکی از شاخصه های پیشرفت و توسعه کشورها میزان سرمایه گذاری های صورت گرفته در بخش های مختلف است که رونق تولید و اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه در گرو رشد سرمایه گذاری ها خواهد بود.

در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به "سال رونق تولید" نامگذاری گردیده است توجه به مؤلفه ها و شاخصه های این شعار در رسیدن به اهداف این شعار حایز اهمیت باشد.

یکی از شاخصه های اصلی برای تحقق شعار سال میزان جذب سرمایه است که می تواند رشد اقتصادی را به دنبال داشته باشد توجه به این مهم تا جایی است که در ارزیابی رشد و شکوفایی اقتصادی هر منطقه میزان و حجم سرمایه گذاری های صورت گرفته در بخش های مختلف و اشتغالزایی ایجاد شده حاصل از سرمایه گذاری مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

ایجاد اشتغال و رسیدن به رشد اقتصادی پایدار در گرو جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی بویژه در طرح های کلان اقتصادی است که نیل به این اهداف مستلزم برخی پیش نیازها و زمینه سازی هایی است تا سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در یک منطقه ترغیب و تشویق نماید.

استان اردبیل با برخورداری از پتانسیل های کشاورزی و گردشگری در صورت تنظیم راهبردهای مناسب و مدیریت اقتصادی توانمند و هدفدار می تواند از این پتانسیل های بالقوه در راستای جذب سرمایه های داخلی و خارجی بیشتر بهره مند گردد.

به عقیده برخی کارشناسان حوزه اقتصادی استان اردبیل با در نظر گرفتن قابلیت های فراوانی که برای جذب سرمایه گذار دارد آنگونه که باید نتوانسته از این ظرفیت برای جذب سرمایه گذار بهره برداری نماید و بیشتر این قابلیت ها طی سالیان گذشته مورد غفلت واقع شده است.

حمایت از سرمایه گذاری های اشتغالزا رویکرد اصلی استان در سال رونق تولید

استاندار اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل با اشاره به اینکه حمایت از سرمایه گذاران و طرح های سرمایه گذاری اشتغالزا در اولویت برنامه های این استان در راستای جذب سرمایه گذار قرار دارد گفت: حمایت از سرمایه گذاران و رفع و تسهیل موانع و مشکلات سرمایه گذاری در استان در حد مطلوبی بوده به طوری که بیشتر سرمایه گذاران در استان به این موضوع اذعان کرده اند.

اکبر بهنام جو با بیان اینکه اقداماتی چون رفع موانع تولید و اشتغال و اختصاص تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران در استان با جدیت دنبال می شود اظهار داشت: در این خصوص عملیات اجرایی بسیاری از پروژه های راکد استان با جذب اعتبارات از محل سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به استان آغاز می شود.

سرمایه گذاری محور اصلی گردش چرخ تولید است/هدایت هدفمند سرمایه گذاری ها پیش شرط لازم برای رونق تولید

وی وجود مشکلات اقتصادی و کم شدن قدرت خرید مردم و بیکاری را از جمله مهمترین دغدغه دولت و مسئولان برشمرد و تصریح کرد: سرمایه گذاران به عنوان محور اصلی تولید و ایجاد اشتغال هستند و مسئولان به عنوان تسهیل کننده موانع و مشکلات موجود این فعالان اقتصادی را در رسیدن به اهداف خود حمایت کنند.

استاندار اردبیل جذب سرمایه گذار جدید و فعال سازی واحدهای راکد و نیمه فعال استان را رویکرد اصلی این استان در جهت افزایش سرمایه گذاری ها و رونق تولید و اشتغال و توسعه و شکوفایی اقتصاد استان ذکر کرد.

بهنامجو از بازگشت و فعال سازی ۱۳۷ واحد تولیدی در حوزه کشاورزی و صنعتی در سال ۹۷ در استان خبر داد و افزود: سرمایه گذاری های اشتغالزا در اولویت حمایت های دولت قرار گرفته اند.

وی راه اندازی فاز دوم کارخانه ارتاویل تایر، افزایش تولیدات کشاورزی در شمال استان، اجرای شهرک های گلخانه ای، راه اندازی کارخانه کامیون سازی و چندین طرح بزرگ اقتصادی دیگر را ازجمله طرح های بزرگ سرمایه گذاری اشتغال زا در استان عنوان کرد.

استاندار اردبیل با بیان اینکه روند روبه رشد صدور موافقت های اصولی و جواز تاسیس نوید آینده ای روشن و امیدوار کننده برای سرمایه گذاری در این استان است اظهار داشت: ورود راه اهن به استان ، تصویب منطقه آزاد در آینده نزدیک، اتصال خط اهن جمهوری آذربایجان و ایجاد شهرک صنعتی مشترک با جمهوری آذربایجان و وجود دو فرودگاه در اردبیل و پارس آباد، افتتاح پایاب سد خداآفرین طرح هایی هستند که زمینه های توسعه و رشد اقتصادی استان را به دنبال خواهند داشت.

صدور ۶۴۶ جواز تاسیس و موافقت اصولی در سال ۹۷

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل از افزایش ۵۹ درصدی مجوزهای صادره توسط دستگاههای اجرایی استان در سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ خبر داد.

قادر تقی زاده با اشاره به اینکه در سال ۹۷  تعداد ۶۴۶ موافقت اصولی و جواز تاسیس صادر گردیده است بیان داشت: این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ افزایش ۵۹ درصدی داشته است که نشان دهنده روند روبه رشد میزان سرمایه گذاری ها در استان با توجه به شرایط موجود دارد.

سرمایه گذاری محور اصلی گردش چرخ تولید است/هدایت هدفمند سرمایه گذاری ها پیش شرط لازم برای رونق تولید

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ صدور جواز تاسیس توسط سازمان صنعت و معدن از ۲۸۴ مورد در سال ۹۶ به ۴۳۶ مورد  صدور مجوز از ۷۹ مورد به ۱۳۷ مورد توسط سازمان جهاد کشاورزی افزایش داشته است خاطر نشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان نیز ۷۰ مورد موافقت اصولی داشته است که این تعداد در سال ۹۶ ،۴۳ مورد بود.

افزایش ۷۹ درصدی میزان سرمایه گذاری ها در سال ۹۷

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری اردبیل با بیان اینکه میزان سرمایه گذاری های صورت گرفته در این سه دستگاه در سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ در حدود ۷۹ درصد رشد داشته است اظهار داشت: میزان کل سرمایه گذاری ها در سه دستگاه جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی و سازمان صنعت معدن و تجارت استان از ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۶ به ۴۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

تقی زاده تصریح کرد: در این میان میزان سرمایه گذاری های صورت گرفته در طرح های جهاد کشاورزی از یک هزار و ۳۶۴ میلیارد ریال در سال ۹۶ به سه هزار و ۵۱ میلیارد ریال و سرمایه گذاری در طرح های سازمان صنعت معدن و تجارت استان نیز از ۲۲ هزار و ۹۲۶ میلیارد ریال به ۳۷ هزار و ۸۵۷ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی افزود: میزان سرمایه گذاری در اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان نیز از دو هزار و ۲۳۹ میلیارد ریال در سال ۹۶ به شش هزار و ۶۱۶ میلیارد ریال در سال ۹۷ رسیده است.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری اردبیل با اشاره به اینکه میزان سرمایه گذاری های ارزی و یورویی نیز رشد داشته است گفت: در سال ۹۷ در سازمان صنعت معدن و تجارت استان ۱۹۱ میلیون یورو و سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در حدود ۲۹ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و یورویی صورت گرفته است این سرمایه گذاری ها عمدتا برای خرید دستگاه و تجهیزات از کشورهای دیگر بوده است.

تقی زاده با بیان اینکه این حجم سرمایه گذاری ها در مجموع برای ۶۴۶ جواز تاسیس و موافقت اصولی صورت گرفته انجام یافته است میزان اشتغالزایی این طرح ها را ۱۲ هزار و ۲۴ نفر عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ در حوزه صنعت معدن و تجارت برای ۴۳۶ طرح، ۱۴ هزار و ۷۳۵ نفر و در حوزه سازمان جهاد کشاورزی برای ۱۳۷ طرح یک هزار و ۲۱۶ نفر زمینه اشتغال پیش بینی گردیده بود تصریح کرد: برای ۷۰ طرح حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان نیز دو هزار و ۲۳۵ نفر اشتغالزایی پیش بینی شده بود.

سرمایه گذاری محور اصلی گردش چرخ تولید است/هدایت هدفمند سرمایه گذاری ها پیش شرط لازم برای رونق تولید

لزوم فراهم سازی زیر ساختهای سرمایه گذاری در استان

یکی از فعالان صنعتی و سرمایه گذار واحد تولیدی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل از سرمایه گذاران به عنوان پاشنه آشیل تولید و اشتغال یاد کرد و گفت: گرچه هدف هر سرمایه گذار و تولید کننده ای در وهله اول رسیدن به سود است اما اگر شرایط تولید و سرمایه گذاری فراهم باشد در کنار رونق تولید این هدف نیز محقق خواهد شد.

جوادی افزود: شرایط اقتصادی و تحریم ها ادامه فعالیت و روند تولید بسیاری از واحدهای تولیدی را مختل و یا متوقف نموده و شرایط سرمایه گذاری را با ریسک بیشتری مواجه ساخته است.

وی با بیان اینکه در این شرایط حساس لزوم اتخاذ تصمیمات سازنده توسط مسئولان کشوری و در استان بر ادامه فعالیت تولید کنندگان تاثیر بسزایی دارد ادامه داد: مسئولان و تصمیم گیرندگان حوزه اقتصاد کشور با برنامه ریزی و هدف گذاری های برنامه دار اقتصادی و تسهیل صادرات در این شرایط موجب دلگرمی تولید کنندگان و سرمایه گذاران باشند.

این فعال و کارآفرین خواستار تسهیل و رفع مشکلات بانکی و کاهش سود تسهیلات بانکی شد و بیان داشت: نوسانات قیمت ارز و مشکلات اقتصادی قیمت مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی را افزایش داده که بسیاری از تولید کنندگان برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز خود در هنگام مراجعه به بانک با سود بالا و پرداخت دیر هنگام مواجه شده و در بیشتر موارد عطای تولید را به لقای آن می بخشند.

سرمایه گذار و فعال صنعتی دیگر استان که به همراه خانواده خود واحد تولیدی راه اندازی کرده و برای چند جوان نیز اشتغال ایجاد کرده است بالا بودن هزینه تولید در این استان را مانعی برای ترغیب سرمایه گذار در این استان عنوان کرد و اظهار داشت: در استانی مانند اردبیل به دلیل دوری از مرکز و نبود زیر ساختهای حمل و نقل سریع و ایمن مشکلی بزرگ برای صادرات محصولات و تولیدات به خارج از استان است.

سید رشید حسینی تصریح کرد: استان اردبیل از امتیاز مرزی بودن برخوردار بوده که مسئولان استانی می توانند از این ظرفیت برای تصاحب و صادرات محصولات استان به کشورهای روسیه و آذربایجان و حوزه خزر که بازار بسیار بزرگی است بهره برداری نمایند.

وی افزود: نبود زیر ساخت های حمل و نقل مانند فرودگاه و راه آهن که امکان ارتباط با بیشتر مراکز استان ها را داشته باشد فقدان منطقه آزاد در منطقه، گمرک پیشرفته مجهز به تجهیزات پیشرفته صادرات و بسته بندی بدون از بین رفتن محصول، مشکل امکانات اولیه زیر بنایی مانند آب برق و گاز در شهرک های صنعتی از جمله مشکلات تولید در استان هستند که تلاش بیشتر مسئولان برای رفع این موانع را طلب می کند.

سرمایه گذاری محور اصلی گردش چرخ تولید است/هدایت هدفمند سرمایه گذاری ها پیش شرط لازم برای رونق تولید

بهره برداری از ۱۰۲ طرح اشتغالزا تا پایان سال ۹۸

سرپرست سازمان صنعت معدن و تجارت استان اردبیل در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل روند سرمایه گذاری های اشتغالزا در استان را مثبت و رو به رشد عنوان کرد و گفت: دز راستای تحقق شعار سال و تسهیل و تسریع فرایند سرمایه گذاری در استان صدور جواز تاسیس و بروکراسی اداری کاهش یافته و در برخی موارد در عرض چند ساعت این فرایند طی می شود.

رامین صادقی از بهره برداری ۱۰۲ طرح سرمایه گذاری با اشتغالزایی ۵۰۰ نفر  تا پایان سالجاری در استان خبر داد و بیان داشت: در حال حاضر ۴۱۱ طرح سرمایه گذاری با پیشرفت بالای ده درصد در استان وجود دارد ۲۰ طرح سرمایه تا پایان شش ماهه اول سال جاری افتتاح و بهره برداری و برای دو هزار و ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی متوسط اشتغالزایی حوزه صنعت و معدن را ۳۳ درصد عنوان کرد و افزود: با توجه به نوپا بودن حوزه صنعت و معدن در استان نسبت به استان های همجوار این رقم در استان ۱۷ درصد است که با سیاست گذاری های صورت گرفته و پیگیری مقام عالی استان در صورت بهره برداری از ۴۱۱ طرح و اشتغال ۲۳ هزار نفر، به اندازه کل اشتغال ایجاد شده از زمان ورود صنعت به استان اشتغالزایی خواهد شد که گامی مهم در راستای توسعه و پیشرفت اقتصادی استان خواهد بود.

سرپرست سازمان صنعت معدن و تجارت استان اردبیل از افزایش ۳و نیم برابری تسهیلات مصوب پرداختی سازمان برنامه و بودجه به سازمان صنعت معدن و تجارت استان خبر داد و تصریح کرد: براساس تفاهم نامه صورت گرفته بین سازمان صنعت معدن و تجارت و مدیریت برنامه و بودجه مبلغ ۲۲۳ میلیارد تومان تسهیلات یارانه دار طبق بند الف تبصره ۱۸ در اختیار سازمان صنعت معدن و تجارت استان قرار داده شد و از آنجا که این مبلغ جوابگوی حل مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی استان نبود با رایزنی استاندار این میزان با افزایش ۳ و نیم برابری به ۷۵۰ میلیارد تومان ارتقا یافت.

صادقی از تصویب ۱۵۹ میلیارد تومان اعتبار برای رشد و شتابدهی به طرح های اشتغالزا نیز خبر داد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه ای برای سرمایه گذاری در استان وجود داشته و مسئولان استانی از طرح سرمایه گذاری اشتغالزا حمایت همه جانبه ای انجام می دهند گفت: وجود پهنه های معدنی فلزی و صنایع پایین دستی فلزات معدنی، صنایع نساجی، صنعت چوب، انرژی از ظرفیت های بالقوه سرمایه گذاری استان اردبیل بوده و حمایتهای لازم و کافی از سرمایه گذاران در این حوزه ها صورت می پذیرد.

۳۵ درصد واحدهای صنعتی استان غیر فعال هستند

سرپرست سازمان صنعت معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به اینکه ۳۵ درصد واحدهای تولیدی و صنعتی استان راکد و غیر فعال هستند اظهار داشت: اهتمام جدی مسئولان عالی استان و اداره صنعت معدن و تجارت بر ترفیع و تسریع رسیدگی به مشکلات این واحدها در سریع ترین زمان ممکن و بازگشت این واحدها به چرخه تولید است.

صادقی با بیان اینکه ۵۵ درصد سرمایه گذاری های مصوب در سال ۹۷ تحقق یافته است اظهار داشت: با توجه به شرایط بوجود آمده در کشور و تحریم های اعمال شده شرایط سرمایه گذاری سخت شده است اما تلاش می کنیم با حذف برخی موانع و مشکلات اداری و بانکی بسترهای سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران فراهم سازیم.

وی تاکید کرد: تصور ما بر این است که بیشتر واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری که موافقت اصولی دریافت کرده اند تا پایان سالجاری بهره برداری رسیده و فرایند تولید خود را آغاز نمایند.

توسعه و پیشرفت کشور بویژه در مناطق محروم نیازمند سرمایه گذاری است به عبارت دیگر رشد توسعه اقتصادی بدون هدایت هدفمند سرمایه های انباشت شده در راستای رونق مناطق کمتر توسعه یافته و محروم میسر نخواهد شد.

سرمایه محرک تولید و عامل اصلی گردش چرخ های تولید است که این امر موجب رشد تجارت، بهبود زندگی مردم و رشد و توسعه اقتصادی را باعث خواهد شد. فقدان سرمایه و در نتیجه عدم سرمایه گذاری یکی از علل اصلی توسعه نیافتگی اقتصادی بسیاری از کشورها محسوب می شود.

با توجه به تاثیرات فراوان سرمایه گذاری بر متغیرهای اقتصادی شناسایی موانع جذب سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار است که این امر لزوم اتخاذ تدابیر و تصمیم های سازنده جهت جذب سرمایه و ترغیب سرمایه گذاران در استان را می طلبد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.