تحویل قدیمی‌ترین نسخه خطی طب سنتی کردستان به اداره میراث فرهنگی بانه

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه گفت: قدیمی‌ترین نسخه خطی طب سنتی استان کردستان توسط شهروند بانه‌ای به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان تحویل داده شد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، سعدالله رحیمی خواه ضمن قدردانی از این شهروند بانه‌ای گفت: این نسخه خطی از نظر محتوا و قدمت بسیار ارزشمند بوده و به عنوان قدیمی‌ترین نسخه خطی طب سنتی در استان کردستان شناخته شده است.

وی افزود: این نسخه خطی با نام علاج الامراض به زبان فارسی گذشته نگاشته شده و تاریخ دقیق آن به دلیل وارد آمدن صدمات زیاد به صفحات آن از بین رفته است، ولی کارشناسان از روی نوع کاغذ و شیوه نگارش این نسخه، قدمت آن را اواسط دوران قاجار تخمین زده اند.

رحیمی خواه عنوان کرد: این اثر در سه بخش نگاشته شده که بخش اول شامل کتابت شعر از چند حدیث با خط بسیار زیبا و منحصر بفرد و بخش دوم علاج الامراض با محتوای بسیار عالی در طب سنتی می‌باشد و بخش آخر با یک دعا از قرآن کریم پایان می‌یابد.

وی با اعلام اینکه، این نسخه به دلیل قدمت و اهمیت زنده نگه داشتن سابقه بسیار طولانی و قدیمی طب سنتی در شهرستان بانه دارای ارزش زیادی می‌باشد خاطرنشان کرد: این نسخه پس از تعمیر، مرمت و نیز شناسنامه دار کردن آن توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، تحویل مالک اثر داده خواهد شد.

انتهای پیام/م

شناسایی قدیمی‌ترین نسخه خطی طب سنتی در استان کردستان

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.