رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

هیچ مورد از آنفلوآنزای پرندگان به بیماری انسانی منجر نشده است

گویا اعلام کرد: آنفلوآنزای پرندگان که موارد آن در کشور مشاهده شده، تاکنون باعث ایجاد بیماری انسانی نشده است.

آنفلوآنزای اخیر پرندگان تاکنون باعث ایجاد بیماری انسانی نشده استبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: در سال جاری مواردی معدود از ابتلای بعضی از کانون‌های پرورش و نگهداری پرندگان به آنفلوآنزا گزارش شده است که آخرین آن‌ها موردی بود که از استان آذربایجان شرقی گزارش شد.

وی افزود: به اطلاع مردم می‌رسانیم این نوع آنفلوآنزای پرندگان که موارد آن در کشور مشاهده شده، تاکنون باعث ایجاد بیماری انسانی نشده است.

گویا با اشاره به اینکه این امر حاصل تلاش‌های شبانه روزی یک شبکه‌ای از سازمان‌های مختلف است که موضوع را رصد کرده، پیشگیری می‌کنند و به آن پاسخ می‌دهند، افزود: فرماندهی عملیات پاسخ به این آنفلوآنزا در حال حاضر با سازمان دامپزشکی است و وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان بازوان دامپزشکی عمل می‌کنند.

گویا اظهار کرد: وظیفه وزارت بهداشت و زیر مجموعه آن که دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستند این است که به محض رویت موارد مشکوک به این بیماری در یک کانون نگهداری و پرورش طیور، آن را گزارش کنند، بلافاصله در محل حضور یابند و نظارت دقیق و پاکسازی محل از عوامل بیماری زا را انجام دهند.

وی بیان کرد: باید کسانی که در آن محل کار می‌کنند واکسینه شوند و تا ۱۰ روز تحت مراقبت باشند. چنانچه فردی که در آن محل زندگی یا کار می‌کند دچار علائم مشکوک به آنفلوآنزا شود بلافاصله تحت آزمایش و مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرد تا یقین حاصل شود که مبتلا به بیماری نیست.

کاهش شدید آنفلوآنزای پرندگان در کشور

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: علاوه بر این زیرمجموعه وزارت بهداشت وظیفه آموزش افراد یاد شده برای مراقبت از خود و رعایت اصول حفاظت فردی را هم بر عهده دارد.

وی در پایان گفت: کانون‌های گزارش شده آنفلوآنزای پرندگان در کشور به شدت کاهش داشته است اما این کاهش هیچ زمان ما را از اقدامات مراقبتی باز نمی‌دارد، به دلیل اینکه ویروس آنفلوآنزا ویژه است و در هر موقعیت زمانی و مکانی که توانایی هایش تفاوت کند و افزایش یابد و منجر به ایجاد بیماری در انسان و ایجاد همه گیری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار