وضعیت قیمت در بازار لبنیات چگونه است؟

رییس اتحادیه لبنیات تهران به شرح جزئیاتی درباره قیمت این محصولات پرداخت.

وضعیت قیمت در بازار لبنیات چگونه است؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در سال جدید قیمت برخی کالاها، علاوه بر تورم ۲۰ درصدی که برای امسال تعیین شده بود افزایش داشته است، برای نمونه یک مدل دوغ کاله در بازه زمانی دو هفته‌ای بعد از عید دو بار افزایش قیمت داشته و به ۷۵۰۰ تومان رسیده است، در شرایطی که تغییری در تأمین نهاده‌های دامی یا صادرات به وجود نیامده است، رییس اتحادیه لبنیات تهران دراین‌باره معتقد است تغییر قیمت‌ها تنها متناسب بر تورم سالانه بوده و حتی در ماه رمضان تخفیف‌های نیز از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام شده است و اگر تغییر قیمت در برخی محصولات خاص انجام شده به دلیل خاص بودن آن‌ها و تغییر در میزان چربی و غلظت این محصولات است که آن‌ها را در دسته لوکس‌ها قرار داده است.

رییس اتحادیه لبنیات تهران با اشاره به اینکه هرساله افزایش طبیعی قیمت بر اساس تورم و دستمزد در تمام محصولات انجام می‌شود، گفت: در ماه رمضان در محصولات لبنی نه تنها افزایش قیمت نداشته‌ایم، بلکه حتی برخی شرکت‌ها نیز تخفیف‌هایی داشته‌اند.

علی رجبی با نگاهی به محصولاتی که افزایش قیمت داشته اند، افزود: در چند وقت اخیر تنها پنیر لیقوان و تبریز به دلیل تغییر قیمت گوشت رشد قیمت داشته اند، زیرا برخی دامداری‌ها دام خود را برای فروش کشتار کرده اند و همین موضوع روی میزان عرضه شیر نیز تأثیر گذاشته است که در آینده با تغییر ییلاق و قشلاق مشکل عرضه رفع خواهد شد.

او با بیان اینکه قیمت هر حلبی ۱۶ کیلویی لیقوان ۴۰۰ تومان بوده تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر حلبی پنیر لیقوان ۶۵۰ هزار شده، زیرا این محصول از شیر گوسفندی تولید می‌شود که در نتیجه کشتار دام و افزایش بارندگی‌ها در مناطق شمال غرب کشور میزان تولید شیر کاهش یافته که روی تولید این محصولات تأثیر گذاشته است.

رجبی با تأکید بر اینکه قیمت خامه از ۲۵۰۰ تومان به ۲۹۰۰ تومان رسیده است، تصریح کرد: قیمت این محصول نیز تحت تأثیر عوامل مختلف افزایش یافته است، اما باید توجه داشت که در تعیین قیمت باید محصولات ساده را در نظر گرفت، به عبارت دیگر در برخی محصولات تغییر قیمت در نتیجه لوکس بودن آن است، برای نمونه شیر امگا ۳ قیمت متفاوتی با شیر معمولی دارد. همچنین این موضوع برای سایر محصولات نیز صدق می‌کند، برای نمونه قیمت دوغ معمولی مشخص است و هیچ تغییر قیمتی نداشته، اما برخی دیگر از انواع دوغ به دلیل تغییر در غلظت و میزان چربی آن قیمت متفاوتی را اعلام کرده‌اند که این موضوع متفاوت از میانگین قیمتی محصولات ساده است.

رجبی با اعلام اینکه در لبنیات نسبت به سایر محصولات تغییر قیمت‌ها محسوس نبوده است، اظهار کرد: اگر سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی همچنان ادامه یابد، به طور قطع قیمت لبنیات تغییر نخواهد کرد.

رییس اتحادیه لبنیات تهران درباره تأثیر سیاست صادرات بر قیمت لبنیات نیز گفت: قیمت محصولات در بازار داخلی در صورتی متأثر از صادرات خواهد شد که در بازار داخلی عرضه کمتر شود و با توجه به اینکه در حال حاضر دولت به فراخور تقاضا و زمان سیاست‌های متناسب با بازار برای صادرات تعیین می‌کند در بازار محصولات لبنی مشکلی وجود ندارد میزان صادرات نیز تغییری برای قیمت‌ها نداشته است.

بر اساس سیاست‌های دولت مبتنی بر تثبیت قیمت کالا‌های اساسی در سال جاری نباید تغییر دیگری در قیمت محصولات لبنی تجربه کنیم و دولت نیز باید سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای تأمین نهاده‌های دامی دنبال کند، البته این موضوع نیازمند نظارت دقیقی است که برخی همچنان به رانت‌خواری ادامه ندهند و تمام نهاد‌های وارداتی در اختیار دامداران با قیمت مصوب قرار گیرد.

منبع:موج

انتهای پیام/

محصولات لبنی تنها مجاز به افزایش قیمت متناسب با تورم هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۴ خرداد ۱۳۹۸
ی خامه کوچک 400 تومن گرون شده، لوکس آیا، لبنیات لوکس آیا؟ چه توجیهاتی