القدس العربی: از زمان اعلام معامله قرن، فلسطینی‌ها چیزی جز استفاده از زور آمریکا علیه خود ندیدند

روزنامه القدس العربی نوشت از زمانی که ترامپ منظورش را از مفهوم معامله قرن اعلام کرد، فلسطینی‌ها چیزی جز استفاده از زور آمریکا بر ضد منافعشان ندیدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی در سرمقاله خود نوشت: از جمله «دستاوردها»‌ی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که به آن افتخار می‌کند، این است که سال ۱۹۸۷ کتابی با عنوان «هنر معامله» منتشر کرد که به نوبه خود معامله‌ای به شیوه داستان مشهور «فاوست» است. (فاوست شخصیت اصلی یک افسانه آلمانی است. او انسانی موفق با تحصیلات دانشگاهی، ولی ناراضی از زندگی است که روحش را با دانش نامحدود و لذات دنیوی در معامله‌ای با شیطان معاوضه می‌کند).

تونی شوارتز، روزنامه‌نگار نشریه «نیویورکر»، سال گذشته اعلام کرد وی این کتاب را در قبال دریافت پانصدهزار دلار تالیف کرده است. وی گفت ترامپ نمی‌توانست حتی برای چند دقیقه روی یک موضوع تمرکز کند. وی همچنین مجموعه‌ای از دروغ‌ها را که مجبور شد بنویسد، فاش و از «کرده خویش» ابراز پشیمانی کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: طبعا نمی‌توانیم «موهبت‌های» متعدد ترامپ را انکار کنیم. وی صرف نظر از همه این‌ها موفق شد به بالاترین منصب سیاسی جهان دست یابد، اما اصرار دارد سیاست را به شیوه تجار اعمال کند و یکی از شواهد بزرگ در این زمینه ابتکاری است که با طرح اصطلاح «معامله قرن» به خرج داد. شاید از روی بدشانسی عرب‌ها و مسلمانان باشد که وی تصمیم گرفت تجربیات تجاری عظیمش را روی فلسطین و کشور‌های عربی اعمال کند.

طبعا ترامپ که غرق اجرای این «معامله» است، چین را از یاد نمی‌برد و وارد جنگ تجاری با آن می‌شود، ایران را هم فراموش نمی‌کند و از مقامات ایرانی می‌خواهد با وی تماس بگیرند و اعلام کنند که مذاکره را پذیرفته‌اند. او همچنین اروپا را در خاطر دارد و برای ایجاد شکاف در آن و تضعیف اتحادیه تلاش می‌کند. روسیه در پائین فهرست قرار دارد که کنگره بر وی (ترامپ) اعمال فشار می‌کند که با آن رویارو شود و تحریم‌ها علیه آن را افزایش دهد.

از زمانی که ترامپ منظورش را از مفهوم معامله اعلام کرد و فرض بر این است که در معامله منافع بین طرفین مبادله شود، فلسطینی‌ها چیزی جز استفاده از زور سیاسی و اقتصادی آمریکا ضد منافعشان ندیدند. این امر در موازنه‌هایی که برای ده‌ها سال دوام آورد، خلل ایجاد می‌کند. از جمله شواهد توسل به زور همان است که ترامپ قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام و سفارت کشورش را به آنجا منتقل کرد. ترامپ کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین و همچنین برنامه سازمان ملل متحد را برای آوارگان فلسطینی (آنروا) متوقف و حتی تلاش کرد پرونده آن‌ها را بطور کامل ببندد.

همچنین علیه آن‌ها (فلسطینی‌ها) از طریق متحدان عربی‌اش یعنی عربستان سعودی و امارات اعمال فشار کرد به گونه‌ای که این اقدام او در عمل به این معنی است که فلسطینی‌ها بپذیرند مسئله آنان پایان یافته است و در نتیجه قدس را تسلیم اسرائیل و حق بازگشت را لغو کنند و چپاول اراضی فلسطینی و اشغال آن ادامه یابد.

با اینکه مشخص شد مقصود واقعی از «معامله» این است که فلسطینی‌ها بر اثر زور تسلیم شوند و اعتراف کنند که نمی‌توانند با آنچه ترامپ و شرکایش برایشان طراحی کرده اند، مقابله کنند، از جرد کوشنر، داماد و مشاور سیاسی‌اش، گرفته تا عربستان سعودی، امارات و بحرین. این سه کشور نیز وارد ماموریت مطیع ساختن فلسطینی‌ها شده‌اند تا این طرح را بپذیرند. اما همین شرکا هنوز مسئله را صرفا زبانی می‌دانند و فقط کاری که باید بکنی این است که تسلیم شدن را «معامله» بنامی تا طرف ضعیف آن را قبول کند و زمانی که نمی‌پذیرد باز هم نباید کاری انجام بدهی جز اینکه کلمه جدیدی برای آن اختراع کنی و این کاری است که بحرین انجام داد و اصطلاح بی‌طرفانه تری را مطرح کرد و نشست ترویج «معامله» را «گارگاه فعالیت اقتصادی» نامگذاری کرد.

کارشناسان روابط عمومی نیز عنوان ظریفی اختراع کردند و آن «صلح به خاطر شکوفایی» است. بیست و پنجم و بیست و ششم ژوئن آینده این نشست در منامه -پایتخت بحرین- تحت حمایت آمریکا و با حضور اسرائیل برگزار خواهد شد. اسرائیل از این دعوت استقبال کرده است. ارکان این نشست تکمیل شده است جز یک امر ساده که همان فلسطینی‌ها هستند که موضوع این «کارگاه» می‌باشند هرچند هیچ کدام از آن‌ها قبول نکرده‌اند در این نشست حضور یابند.

در انتهای این مطلب آمده است: این امر شبیه به معامله ترامپ است که آن را با کمک گرفتن از کتاب خود با عنوان «هنر معامله» تولید کرده است هر چند مهم نیست که وی خود این کتاب را نوشته باشد یا دیگری.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار