هشدار؛ مصرف خودسرانه آنتی هیستامین نوزادتان را به کام مرگ می‌کشاند

رئیس بیمارستان طبی کودکان گفت: مصرف دارو‌های ضد حساسیت مانند آنتی هیستامین ممکن است عوارض ناخوشایندی برای کودک زیر ۲ سال داشته باشد.

رضا شروین بدو رئیس بیمارستان طبی کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استفاده از آنتی هیستامین‌ها در سنین پایین اظهار کرد: یکی از محدودیت‌های دارویی که همواره در سنین پایین با آن مواجه هستیم و رعایت آن اهمیت زیادی پیدا می‌کند، محدود کردن دارو‌هایی مانند آنتی هیستامین‌هاست.

وی ادامه داد: به طور کلی توصیه می‌کنیم دارو‌هایی مثل آنتی هیستامین‌ها، دیفن هیدرامین‌ها، هیدروکسیزین‌ها و مواردی از این قبیل تا قبل از ۶ ماهگی به هیچ عنوان  استفاده نشود و پس از آن در سنین بین ۶ ماهگی تا یک سالگی هم با احتیاط و در صورت نیاز شدید مصرف شود.
 
محبی/
رئیس بیمارستان طبی کودکان با اشاره به لزوم رعایت نکات ایمنی و احتیاط لازم برای تجویز این دسته از دارو‌ها تا سنین ۲ سالگی گفت: استفاده بی مورد و نابجا از دارو‌های ذکر شده می‌تواند به ایجاد عوارضی مثل مشکلات تنفسی، خواب آلودگی شدید، عدم تعادل و غیره در نوزاد منجر شود،‌ از این رو احتیاط در مصرف این دارو‌ها بسیار ضروری است.

شروین بدو گفت: در برخی موارد خاص ممکن است متخصصان نیاز به تجویز چنین دارو‌هایی را تشخیص دهند که در این صورت نباید از مصرف آن‌ها اجتناب کرد زیرا فرد متخصص به‌طورقطع با در نظر گرفتن شرایط کودک بیمار و عوارض ناشی از مصرف دارو، به تجویز آن کرده اقدام است.

وی تصریح کرد: دارو‌های آنتی هیستامین‌ها، دیفن هیدرامین‌ها، هیدروکسیزین‌ها و دارو‌هایی از این قبیل در بیشتر موارد برای اختلالاتی مانند مقابله با حساسیت و کنترل ترشحات تجویز می‌شود، اما در مصرف آن‌ها برای کودکان زیر ۲ سال باید احتیاط لازم را داشته باشیم.
 
محبی/
رئیس بیمارستان طبی کودکان تاکید کرد: خانواده‌ها باید از مصرف خودسرانه دارو در کودکان به خصوص دارو‌های ذکر شده به شدت اجتناب کنند؛ مصرف این دارو‌ها ممکن است عوارض جبران ناپذیری را برای کودک به همراه داشته باشد و حتی افراط در مصرف آن در برخی موارد به از دست دادن جان نوزاد منجر خواهد شد.

وی یادآوری کرد: مصرف دارو‌های ضد حساسیت مثل آنتی هیستامین‌ها در کودکان زیر ۲ سال باید به شدت کنترل شود و در کودکان زیر ۶ ماه به صفر برسد چرا که ممکن است عوارض ناخوشایندی برای نوزاد به همراه داشته باشد مگر آنکه پزشک متخصص با توجه به شرایط نوزاد اقدام به تجویز این دارو‌ها کند.

انتهای پیام/

عوارض مصرف آنتی  هیستامین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار