تشکیل سازمان مردم نهاد در محلات جهت کاهش آسیب اجتماعی/ ارتباط بین مدیران شهرستان ها و سازمانهای مردم نهاد در دستور کار فرمانداران قرار گیردخجسته پور گفت: سازمان مردم نهاد در محلات باید نقش یک شرکت تسهیل گر داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ،  حبیب الله خجسته پور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان در جلسه کارگروه اجتماعی استان گفت: آسیب های اجتماعی چند سالی است به صورت جدی در دستور کارشورای عالی اجتماعی کشور قرار گرفته و به صورت فصلی شورای اجتماعی گزارشات را جمعبندی و تقدیم مقام معظم رهبری می نماید .

وی با بیان اینکه پایه ی بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی، فرهنگی و غیره در کشور مشکل اجتماعی است افزود: نهادهای مختلفی در بحث مقابله با آسیبهای اجتماعی فعالیت میکنند، ولی محوریت با دولت و وزارت کشور است.آسیب های اجتماعی از لحاظ عنوان متعدد هستند اما مهمترین آنها اعتیاد ،طلاق و حاشیه نشینی و فسادهای اخلاقی و موضوعاتی از این قبیل است که مانند زنجیر به هم متصل هستند.

معاون سیاسی استاندار سمنان با اشاره به اینکه یکی از راه های مقابله با آسیبهای اجتماعی درگیر کردن احاد مردم با این مقوله است تصریح کرد: در گذشته محلات در شهرهای ما دارای هویت بودند و هر محله متولی خود را داشت و پس از گسترش شهرها خیلی از کسانیکه در محلات قدیمی ساکن بودند به دلیل تغییر موقعیت اقتصادی و اجتماعی خود از محلات کوچ کردند و محلات به لحاظ بافت جمعیتی دچار تغییر شدند و به تبع آن هویت محلات دچار تغییر شد و با جابجایی ساکنین و جایگزینی افراد جدید شرایط اقتصادی و فرهنگی نیز تغییر کرده است و آن متولیان دیگر در محلات نیستند، ایا در این شرایط باید از محلات گذشت و شهر را یکپارچه مدیریت کرد که این امر امکان پذیر نیست.

خجسته پور ادامه داد: تصمیمی که برای محله ای گرفته می شود لزوما برای محلات دیگر قابلیت اجرایی ندارد، لذا باید برای هر محله نسخه خاص را داشت و بهترین کار استفاده از ظرفیت خود مردم است و با توجه به اینکه بهره گیری از ظرفیت همه مردم برای مدیریت محلات امکان پذیر نیست، لذا باید از گروههای مردمی سازمان یافته استفاده کنیم .

وی گفت: گروه های مردمی سازمان یافته در برخی از استان ها و شهرها به عنوان شرکت های تسهیل گر نامیده شدند که در استان فعلا این ظرفیت وجود ندارد لذا برای معادل سازی باید از ngoها و یا سازمانهای مردم نهاد بهره گرفته شود و انتظاری که از راه و شهرسازی و شهرداری ها به طور مشخص میرود شناسایی دقیق محلات است.

خجسته پور در پایان ابراز داشت: با توجه به اینکه نهاد سنتی برای مدیریت در محلات وجود ندارد از نهاد مدرن استفاده می کنیم و یک سازمان مردم نهاد منطبق با آنمحل ایجاد شود و اعضایی که سازمان را تشکیل میدهد حتی المقدور از ساکنین آنمحلات باشند و در بین اعضای شورای مرکزی سمن تخصص های مختلف وجود داشته باشد.

معاون استاندا سمنان هم چنین اضافه نمود: ارتباط بین مدیران شهرستانها و سازمانهای مردم نهاد باید در دستور کار فرمانداران شهرستانها قرار گیرد و هیچ اقدامی از سوی مدیران شهرستانها در محله های هدف بدون هماهنگی تشکل مردم نهاد آن محله و فرمانداران انجام نگیرد.

انتهای پیام / گ

جلسه کارگروه اجتماعی استان سمنان برگزار شد 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.