رئیس مرکز تحقیقات سلامت فارس:

شیوع سرطان در ایران نگران کننده نیست/مراقبت از افراد سالمند در برابر انواع سرطان‌ها

رئیس مرکز تحقیقات سلامت فارس با بیان اینکه از هر یکصدهزار نفر، ۱۴۰ نفر در کشور مبتلا به سرطان می‌شوند که این آمار در دیگر کشور‌ها به ۲۰۰ نفر می‌رسد، گفت: شیوع سرطان در ایران نگران کننده نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کامران باقری لنکرانی رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه امروز سرطان پایان راه نیست بلکه با تشخیص زود هنگام درمان خواهد شد، افزود: طبق آمار‌ها سالانه در کشور ۱۱۰ هزار نفر که ۵۵ هزار نفر آنان مرد و مابقی زن هستند به سرطان مبتلا می‌شوند و فوت می‌کنند.

به گفته وی، در بین سرطان‌های پر شیوع در کشور مردان با رتبه اول سرطان معده و در بین بانوان بعد از سرطان پستان، سرطان روده بزرگ ثبت شده که شناسایی این سرطان‌ها در کشور بسیار قابل اهمیت است.

لنکرانی ادامه داد: در بین مردان سرطان معده، ریه و روده بزرگ نیز به عنوان بیشترین نوع سرطان به ثبت رسیده و همچنین سرطان کبد ولوزالمعده رو به افزایش است.

لنکرانی به آمار سرطان‌های گوارشی در کشور هم اشاره و با بیان اینکه بر اساس آمار‌ها سرطان پستان، معده، ریه، روده بزرگ و لوزالمعده شایع‌ترین سرطان‌های گوارشی در کشور هستند، بیان کرد: اگرچه شیوع سرطان کبد و‌لوزالمعده در مقایسه با دیگر سرطان‌ها کمتر است، اما تعداد مرگ میر بر اثر این دو‌نوع سرطان نگران کننده است.

وی همچنین با تاکید بر تشخیص زودهنگام انواع سرطان‌ها، گفت: چنانچه افراد با هرگونه تغییرات در گوارش و مدفوع خود مواجه شدند باید آزمایشات مربوطه را انجام تا در برابر انواع سرطان‌ها اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراقبت از افراد سالمند در برابر انواع سرطان‌ها را مهم توصیف کرد و گفت: ۱۵.۶ درصد مردان در سن زیر ۷۵ سال ابتلا به سرطان و در بین زنان این رقم به کمتر از ۱۲.۶ درصد ثبت شده که این افراد چنانچه به اقدامات پیشگیرانه توجه داشته باشند نه تنها طول عمر بیشتری دارند بلکه در تمام بیماری‌ها در امان هستند.

لنکرانی به علائم هشدار‌ها در سوءهاضمه، کاهش وزن، تغییر رنگ در اجابت مزاج، تغییر خون در مدفوع و انجام آزمایش خون نهفته در مدفوع یکی از مباخث مهم و قابل پیشگیری در ابتلا به سرطان اشاره کرد و گفت: این علائم بیانگر سرطان نیست بلکه افراد باید نسبت به این علائم به پزشک مراجعه و آزمایش‌های مربوطه را انجام دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: با تشخیص زود به هنگام می‌توان آمار سرطان را کاهش داد این در حالی است که از گذشته آمار سرطان به دلیل چاقی، افزایش جمعیت سالمندی و مخاطرات مختلف و مدرن شدن رو به افزایش رفته و از رتبه هشتم علل مرگ و میر افراد به عنوان دومین علل مرگ و میر افراد رسیده است
انتهای پیام/م

مراقبت از افراد سالمند در برابر انواع سرطان‌ها

برچسب ها: درمان ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.