رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم عنوان کرد؛

مراتع استان قم برای مقابله با ملخ ها سم پاشی شده است

پورمیدانی گفت:با توجه به افزایش سطح دما این ملخ‌ها حداکثر تا یک ماه آینده این حشرات وجود دارند که ۵۰۰ هکتار از مراتع استان قم برای مقابله با ملخ‌ها سم پاشی شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازقم؛عباس پورمیدانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در ستاد هماهنگی مدیریت بحران گفت: ملخ‌هایی که در شهر و استان وجود دارد، ملخ‌های بومی استان است که با ملخ‌های مهاجر تفاوت دارد و آسیب چندانی نمی‌رساند.

وی با بیان اینکه وجود این ملخ‌ها هنوز به آستانه مقابله نرسیده است افزود: مبارزه شیمیایی با این ملخ‌ها برای محیط زیست از جمله حشرات مفید و برای زنبور‌ها آسیب زاست، اما درصورتی که رصد‌های میدانی حاکی ازافزایش بیش از حد این گونه جانوری باشد، آمادگی مقابله با آن در سطح استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه این ملخ‌ها ناقل هیچ گونه بیماری نیستند عنوان کرد: با توجه به افزایش سطح دما و از بین رفتن تدریجی خوراک این ملخ‌ها حداکثر تا یک ماه آینده این حشرات وجود دارند.

همچنین مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای، به لزوم اصلاح پل‌های رودخانه قمرود پرداخت و افزود: با توجه به دوره‌های متوالی سیلابی شدن و طغیان این رودخانه، پل‌های معصومیه، حجتیه، مصطفی خمینی و پل بازارچه نیازمند اصلاح برای افزایش دبی آب خروجی هستند.

حسینی مسگر در ادامه به حجم آب خروجی از رودخانه قمرود دربارش‌های بهاره امسال اشاره کرد و گفت: دبی رودخانه در این بارش‌ها به ۱۰۵ متر مکعب بر ثانیه رسید و با اینکه بسیار کمتر از رکورد دبی این رودخانه بود، دو سوم پل شهید مصطفی خمینی به زیر آب رفت.

وی با تأکید بر لزوم بازگشایی هرچه سریعتر دهانه‌های بسته شده پل‌های مجاور حرم حضرت معصومه سلام الله علی‌ها افزود: وجود درخت‌های چند ساله، پارکینگ، نرده‌ها و تخلیه نخاله در بالادست از جمله عواملی است که ظرفیت خروجی آب را کاهش می‌دهد و سبب طغیان رودخانه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای حساس‌ترین منطقه رودخانه قمرود را در جوار حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علی‌ها عنوان کرد و گفت: احداث بزرگراه شرقی غربی به عنوان جایگزینی برای بلوار زائر و احداث سدی با حجم ۲۸ میلیون متر مکعب در نزدیکی طایقان از جمله راه‌های مناسب برای کاهش آسیب رسانی به مناطق شهری در صورت طغیان رودخانه قمرود است.

معاون خدمات شهری شهرداری نیز در این جلسه حجم زیادی از کاهش دبی رودخانه را تخلیه نخاله در حوزه بالادست رودخانه قمرود در سال‌های گذشته دانست و گفت: البته پارسال، بیش از ۲۰ هزار سرویس کامیون نخاله از این منطقه خارج شده و در این مدت هیچ نخاله‌ای در این منطقه تخلیه نشده است.

سامع با بیان اینکه پیش از بارش‌های بهاره امسال در کمتر از ۴۰ دقیقه رودخانه قمرود تخلیه شد گفت: ۱۳ آب نما در بستر این رودخانه وجود داشت که با کاهش آن‌ها اکنون ۳ آب نما در بستر این رودخانه وجود دارد که مانعی برای عبور آب محسوب نمی‌شوند.

وی همچنین از آمادگی شهرداری برای جمع‌آوری دست انداز مقابل فرمانداری و دادگستری خبر داد و افزود: نفوذ پذیرکردن بستر رودخانه در دستور کار مجموعه مدیریت شهری قرار دارد و به همین خاطر هیچ گونه ساخت و سازی در بستر و کف رودخانه صورت نخواهد گرفت.

استاندار نیز در این جلسه وحدت میان دستگاه‌های اجرایی را یکی از اصلی‌ترین عوامل کاهش خسارت سیل در بارش‌های بهاره امسال دانست و گفت: مدیریت این بارش‌ها در استان و تلاش جمعی دستگاه‌ها می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر استان‌های کشور در رابطه با کاهش خسارت‌های ناشی از سیلاب باشد.

سرمست با تاکید بر ارائه طرح‌های کوتاه مدت برای کاهش خسارت‌های ناشی از سیلاب گفت: مشکل عبور آب از زیر پل‌های حجتیه، معصومیه، مصطفی خمینی و پل بازارچه باید حداکثر تا یک ماه آینده مرتفع شود.

وی همچنین به لزوم اجرای طرح‌های گسترده آبخیزداری در حوزه بالادست رودخانه قمرود تاکید کرد و گفت: شهرداری قم نیز باید کاستن از سازه‌های بستر رودخانه را همواره مدنظر داشته باشد.

انتهای پیام/ح

سم پاشی مراتع استان قم برای مقابله با ملخ ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار