سیستان و بلوچستان می‌تواند نقش موثری در توسعه ارتباط ایران و هندوستان ایفا کند

استاندار سیستان و بلوچستان در دیدار با کنسول هندوستان در زاهدان گفت: سیستان و بلوچستان به دلیل وجود بندر چابهار می‌تواند نقش موثری در توسعه ارتباط بین دو کشور ایران و هندوستان ایفا نماید.

سیستان و بلوچستان می‌تواند نقش موثری در توسعه ارتباط ایران و هندوستان ایفا کندبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، وبه نقل از روابط عمومی استانداری ؛  نشست صمیمانه موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان با جاکات پراتاب سینگ کنسول هندوستان در زاهدان  به منظور بررسی موانع و راهکار‌های افزایش توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و هندوستان در محل دفتر استانداری برگزار شد.

موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در این دیدار ضمن تاکید بر توسعه روابط دو کشور و نقش کلیدی سیستان و بلوچستان در توسعه این روابط افزود: استان سیستان و بلوچستان به دلیل وجود بندر چابهار می‌توانند نقش موثری در توسعه ارتباط بین دو کشور ایران و هندوستان ایفا کند.

احمدعلی موهبتی هندوستان را یکی از کشور‌های بی‌نظیر دنیا عنوان کرد که با توجه به اینکه به عنوان کشور ۷۲ ملت معروف است تمام گروه‌ها در آن نقش آفرین هستند که این موضوع می‌تواند الگویی برای سایر کشور‌های جهان باشد.

وی گفت: پیشرفت‌های علمی و اقتصادی هندوستان بر کسی پوشیده نیست و این کشور در بسیاری از بخش‌ها از جمله در حوزه IT و اقتصاد در دنیا نقش ایفا می‌کند.

استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد:، اما هندوستان برای رسیدن به مطلوبیت بیشتر نیازمند تعامل با کشور‌های مختلف جهان و دسترسی به کشور‌های آسیای میانه و افغانستان است و این موضوع نیز به نوبه خود نیازمند تعامل بیشتر با جمهوری اسلامی ایران به جهت استفاده از ظرفیت‌های بندر چابهار است.

موهبتی خاطرنشان کرد: در بحث اقتصاد، پیوند و رابطه بین دولت و ملت ایران و هندوستان می‌تواند رابطه برد-برد برای دو کشور داشته باشد.

وی اظهار امیدواری کرد: قرارداد و تفاهم نامه‌ای که بین سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان با حضور مسئولین سه کشوربرای توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور‌های اقیانوس هند منعقد شده می‌تواند توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان ضمن تاکید بر نقش آفرینی بیشتر کنسول کشور هندوستان در زاهدان گفت: امیدوارم که این نقش آفرینی برای پیوند بین دو کشور و تامین منافع و تحقق این تفاهمنامه موثر باشد.

وی تصریح کرد: دو کشور ایران و هندوستان وجوه مشترک زیادی دارند و یکی از ویژگی‌های مشترک دو کشور ظلم ستیزی و مبارزه با ظالم است و گاندی در هندوستان و امام خمینی (ره) در ایران به عنوان نماد ظلم ستیزی در دنیا مشهور هستند و بر همین اساس رابطه فرهنگی و تاریخی دو کشور ریشه عمیقی دارد. کشور ایران و هندوستان در آسیب‌دیدن از استعمار انگلیس نیز وجه مشترک دارند.

موهبتی تصریح کرد: دشمنان دو کشور پیشرفت و توسعه کشور جمهوری اسلامی ایران و کشور هندوستان را نمی‌توانند ببینند و به دنبال آسیب زدن ارتباط دو کشور هستند و ما مسئولین دو کشور باید تلاش کنیم آسیب‌ها و موانعی که در مسیر این توسعه قرار دارد شناسایی و مرتفع کنیم.

استاندار ادامه داد: در حال حاضر بخشی از بندر چابهار و تصدی گری در حوزه مدیریت بندر به کشور هندوستان واگذار شده و باید تلاش کنیم این اقدام خوب به حداکثر تامین منافع اقتصادی دو کشور بیانجامد.

وی افزود: گام اول موفقیت در این امر کشور افغانستان است که با تعامل و رایزنی با این کشور نیز به اهداف موردنظر دست یابیم.
موهبتی خطاب به کنسول هندوستان در زاهدان گفت: نگاه و انتظار این است که علاوه بر موضوع تسهیل در صدور ویزا برای تردد بین دو کشور نقش‌آفرینی بیشتر برای جلب صاحبان سرمایه و تامین شرایط بهتر برای فعالیت‌های اقتصادی دو کشور را فراهم کنیم و این موارد زمانی میسر می‌شود که زمینه رفت و آمد بیشتر و گفتمان بیشتر و ارائه اطلاعات صحیح بین مسئولین دو کشور فراهم شود.

وی با دعوت از سفیر هندوستان در ایران برای سفر به استان سیستان و بلوچستان افزود: باید زمینه سفر مسئولین هندوستان برای دیدن استان سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار را فراهم شود، چرا که داشتن اطلاعات صحیح منجر به تصمیم گیری و برنامه ریزی صحیح می‌گردد و این اطلاعات صحیح با مشاهده موقعیت‌ها و مکان‌ها از نزدیک فراهم می‌شود.

انتهای پیام/ع

دیدار استاندار  با کنسول هندوستان در زاهدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار