یک مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند/گندمکاران از انبار محصول در فضای باز اجتناب کنند

حقیقت گفت: با توجه به شرایط جوی به گندمکاران توصیه می شود که پس از برداشت، گندم تولیدی خود را در فضای باز قرار ندهند.

کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند/گندمکاران از انبار محصول در فضای باز اجتناب کنندمسعود حقیقت مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت وگو با  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از استمرار بارش باران تا پایان هفته خبر داد و گفت: با توجه به سامانه جوی تا پایان هفته برای استان‌های لرستان، کردستان، همدان، قزوین، مرکزی، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی و رضوی، کهگیلویه و بویر احمد، شمال فارس، هرمزگان و اصفهان رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد پیش بینی می‌شود.

وی از کاهش دما ۶ تا ۱۰ درجه در نیمه شمالی کشور خبر داد و افزود: با توجه به شرایط دمایی، پرورش دهندگان شمال کشور هوادهی را در استخر‌های پرورش ماهی انجام دهند.

حقیقت ادامه داد: با وجود آنکه دما در نوار جنوبی کشور افزایش می‌یابد، دارندگان مزارع پرورش میگو در ساعات پایانی روز و شب لارو ریزی را انجام دهند چرا که در ساعات ابتدایی احتمال ریزش لارو وجود دارد.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه‌ای به برنج کاران گفت: اگرچه کشت و کار و انتقال نشا به شالیزار‌ها و زمین‌های اصلی مانعی ندارد، اما به سبب شرایط جوی برنج کاران مراقب برخورد صاعقه به زمین باشند و در صورت شروع صاعقه بلافاصله از شالیزار خارج شوند.


بیشتر بخوانید: ضرورت استفاده از محلول آب و آهک بر پلاستیک گلخانه‌ها/ کشاورزان هشدارها را جدی بگیرند


به گفته وی، کشاورزان مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری که هم اکنون مشغول برداشت گندم هستند، از دپو کردن محصول در مناطق باز اجتناب کنند و همواره گندم تولیدی خود را به محیط مسقف ببرند تا آسیبی به محصول وارد نشود.

حقیقت در توصیه‌ای به عشایر افزود: با توجه به بارش شدید در راستای دامنه‌های البرز و زاگرس به عشایر توصیه می‌شود که از رفتن به ارتفاعات اجتناب کنند.

وی با بیان اینکه احتمال شیوع آفات در مزارع گندم دور از انتظار نیست، اظهار کرد: با توجه به آنکه بارش‌های اخیر برای بروز انواع آفات و بیماری‌ها در مزارع گندم فراهم است، کشاورزان به طور مرتب نسبت به پایش مزارع خود اقدام کنند و در صورت رویت آفت موضوع را با کارشناسان در میان بگذارند.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با توجه به بارش‌های نرمال و فراتر از نرمال در سال زراعی جدید، بخشی از کمبود منابع آب‌های سطحی مربوط به سال‌های گذشته در کشور جبران شده است.

حقیقت در پایان با اشاره به اینکه خشکسالی هیدرولوژیکی به طور کامل رفع نشده است، تصریح کرد: با وجود خشکسالی‌های ۱۱ سال گذشته، بارش نرمال و فراتر از نرمال در سال زراعی ۹۸-۹۷ تنها بخشی از کمبود منابع آبی سال‌های گذشته را جبران کرده است.

انتهای پیام/

کمبود منابع آب های سطحی سال های گذشته در کشور جبران شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار