اخبار جعلی را با بازی‌ها، شناسایی کنیم

بازی‌ها، در کنار نگاه سرگرمی خود، با رویکردی آموزشی، در عمل قادرند مهارت‌های بازیکنان خود را در حوزه سوادهای نوین نیز ارتقاء داده و تقویت نمایند.

اخبار جعلی را با بازی‌ها، شناسایی کنیمبه گزارش  حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به برخی از بازی‌های موجود در حوزه تشخیص اخبار جعلی اشاره می‌شود که اینگونه بازی‌ها، در کنار نگاه سرگرمی خود، با رویکردی آموزشی، در عمل قادرند مهارت‌های بازیکنان خود را در حوزه سوادهای نوین نیز ارتقا داده و تقویت نمایند:

پروفسور سندر ون لیندن، یکی از اساتید روانشناسی اجتماعی دانشگاه کمبریج، مبتنی بر تئوریات خود بازی در حوزه اخبار جعلی ساخته که انجام این بازی ۱۰ دقیقه طول می کشد و به یاری آن مردم می‌توانند یاد بگیرند که چطور اخبار نادرست تولید و منتشر می‌شوند. در این بازی، برای کسب اعتبار و داشتن فالور بیشتر، بازیکن باید اخبار منطقی و قابل باور را تولید کند که جایزه به آن‌ها نیز تعلق می‌گیرد. (Douglas,۲۰۱۸)

همچنین می ­توان از بازی دیگری به نام «لیتموس» یاد کرد که به افراد یاد می‌دهد که چطور اخبار جعلی را تشخیص دهند. لیتموس، یک بازی موبایلی است که توسط استارتاپ انترال که در زمینه‌های تحقیقاتی فعالیت می‌کند، ساخته شده است. در ساخت این بازی، طراحان بازی از دانسته‌های مردم شناسی نیز استفاده کرده‌اند. برای تشخیص درستی یا نادرستی اخبار به طور معمول از دو روش چک کردن و یاری از هوش مصنوعی استفاده می‌شود ولی به هر تقدیر از طریق این بازی به مردم نشان داده می‌­شود که چقدر قادرند اخبار جعلی را از واقعی تشخیص دهند. تصور بر این بود که مردم دارای این توان هستند ولی در واقعیت، نتیجه چنین نبود و این نشان می‌دهد که نیاز است تا اطلاعات و آگاهی‌های مردم در مورد اخبار جعلی بالا برود. این بازی که نوآورانه و با کاربری ساده طراحی شده و مبتنی بر طرح سوال است، می­ تواند در تشخیص اخبار جعلی، توجه به منبع خبری و نیز دریافت تحلیلی عمیق به مردم کمک ­کند.

از دیگر بازی‌ها در حوزه فیک نیوز یا اخبار جعلی می ­توان به بازی «فیک نیوز» اشاره کرد که در این بازی، افراد به تولید تیترهای جعلی به همراه عکس اقدام می‌کنند. در این بازی باید موضوع مشخص و مخاطبان هدف داشت که می‌توان به تعداد نامحدود تیترهای جعلی تولید کرد. تعداد بازیکنان در آن ۴ تا ۸ نفر هستند و کل بازی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. رنج سنی افراد نیز باید بالای ۱۳ سال باشد. در این بازی افراد هم با مفهوم اطلاعات نادرست و جعلی آشنا شده و هم به نوعی سرگرم می‌شوند. برخی اخبار و اطلاعات به کار رفته در این بازی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با حضور ترامپ است. در این بازی باید بدون گرایشات سیاسی شرکت کرد. این بازی که پولی و قابل دانلود است ۲۰ دلار قیمت دارد.

همچنین بازی دیگری به نام «فیک نیوز» برای تشخیص واقعیت از دروغ توسط آی اس ال گیمینگ ساخته شده است. این بازی یک بازی موبایلی است که قبل از اتمام وقت بازی باید بتوان اخبار جعلی را تشخیص داد. این بازی با دغدغه نسبت به سردرگمی مردم در مواجهه با اخبار جعلی ساخته شده است. نتایج تحقیقات پی ای دبلیو نشان می‌دهد که حدود دو سوم بزرگسالان آمریکا اخبار کاملا ساختگی را نقل می‌کنند و این مسأله موجبات سردرگمی در تشخیص درستی و نادرستی اخبار را فراهم کرده است.

از دیگر بازی‌های ساخته شده در حوزه اخبار جعلی، بازی «فکتیشز» است که این بازی توسط یک مؤسسه تحقیقاتی در واشینگتن آمریکا (آمریکن یونیوستی گیم لب) و مدرسه ارتباطات دانشگاه آمریکاساخته شده است. در این بازی، افراد مقالاتی را مشاهده و مطالعه می‌کنند که در پایین آن نیز منبعش مشخص شده و فرد با انتخاب تیک سبز یا ضربدر قرمز، نشان می‌دهند که آن را باور کرده یا نکرده­اند. بازی در مورد درستی نتیجه به بازیکن بازخورد می‌­دهد. همچنین فرد می ­تواند حسابی برای خود ایجاد کند که میزان پیشرفتش را در آنجا به ثبت رسانده و بررسی کند. این بازی برای دانش آموزان نیز مفید است. معلمان نیز قادرند مقالات آن را پرینت گرفته و در کلاس درس مورد بررسی قرار دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار