باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

پارک‌ها و حاشیه خیابان‌ها در قرق رستوران‌های سیار بدون مجوز/ چگونه بدون پرداخت اجاره یا خرید ملک رستوران‌دار شویم؟

برخی از افراد به بهانه طرح حیات شبانه بدون مجوز و پرداخت هزینه ای در حال کسب و کار در مناطق مختلف پایتخت هستند.


تاپ یکشنبه////////// پارک ها و حاشیه خیابان ها در قرق رستوران های سیار بدون مجوز/ چگونه بدون پرداخت اجاره یا خرید ملک رستوراندار شویم؟به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مدت کمی است که از اجرای طرح حیات شبانه پایتخت می‌گذرد و شهر در ساعاتی از شب چراغ‌هایش همچنان روشن است و شهروندان برای گذراندن اوقات فراغت خود مکان‌هایی را انتخاب می‌کنند.

در طرح آزمایشی حیات شبانه برخی از خیابانها از سوی مسئولان برای فعالیت بعد از ساعت 11 شب انتخاب شدند و مغازه داران مجوز گرفتند که البته این موضوع با استقبال پایتخت نشینان نیز مواجه شد.

 شما نیز  بدون شک با رفت و آمد در کلانشهر تهران با طرح حیات شبانه رو به رو شده اید و اغذیه فروشی‌هایی را در سطح شهر مشاهده کردی، که با اجازه از سوی مسئولان مربوطه و شهرداری در حال فعالیت هستند؛ همچنین در بعضی از مناطق پایتخت مکان‌هایی برای اجرای این طرح  اختصاص داده شده است و افراد با پرداخت اجاره بها در این مکان ها، مشابه خیابان سی تیر معروف خودمان در ساعاتی از شب فعالیت دارند.

اما اکنون تعداد زیادی از افراد برای کسب درآمد بیشتر  بدون مجوز، به دنبال پیروی از این طرح بدون پرداخت اجاره بها در نقاطی از شهر که هیچ اجازه ای برای اجرای حیات شبانه در این مناطق وجود ندارد؛ بی دغدغه در حال فروش اقلام و اغذیه های خود هستند. اغذیه فروشی‌هایی که حاشیه خیابان‌های پر رفت و آمد را با چیدن صندلی و گذاشتن یک موتور برق برای خودشان به بیان ساده تر قرق کرده و رستورانی نوپا و سیار ایجاد کرده اند. حتی  در حاشیه پارک‌ها و  حاشیه جاده‌های حومه شهر وجود این اغذیه فروشی‌ها و قهوه خانه‌های سیار به چشم می خورد.

به عنوان مثال اگر در این شب ها که هوا گرمتر شده است از حاشیه پارک‌ جنگلی لویزان در سمت شرق تهران گذر کرده باشید تعداد زیادی از حیات شبانه غیر مجاز را خواهید دید که با  وجود وانت بار‌هایی که در عقب خودرویشان پر از قلیان و در کنار آن پر از سیخ‌های کباب، جیگر و ... است در حال فعالیت هستند.

فضای سبزی که با گذاشتن صندلی‌های پلاستیکی و انداختن فرش و زیر انداز توسط این افراد اشغال شده است؛ حتی چراغی هم روشن نیست تا هرکسی با گذر ازآنجا متوجه آن بشود تنها با روشن کردن آتش مشتریان همیشگی متوجه  حضور آن خواهند شد.

مردی با ریش‌های بلند که به او عمو می‌گفتند، یکی از آن افرادی بود که با گرفتن فضای سبز این کافه سیار را با روشن کردن یک آتش اداره می‌کرد. از او پرسیدم برای اینکه این فضا که شاید به نوعی حق تمامی شهروندان باشد که اکنون در اختیار او قرار گرفته است و از آن کسب درآمد می کند، اجاره بها یا هزینه‌ای به دستگاه مربوطه یا شهرداری می‌پردازد؟که در پاسخ گفت: خیر، هنوز کسی از من درخواست پرداخت هزینه‌ای نکرده و من پولی نمی‌پردازم و اینجا متعلق به کسی نیست که من بابتش پول بدهم، زمین خداست.

درباره این موضوع سید محسن حجت پور شهردار ناحیه ۷ منطقه ۴ تهران  در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: یک سری از این افراد سودجو هستند که باتوجه به اینکه هوا گرم تر شده است و خانواده ها به این مکان ها بیشتر مراجعه می کنند، فضای سبز را به انتخاب خود محلی برای کسب درآمد قرار داده اند.

وی در ادامه بیان کرد: شهرداری منطقه ۴ تهران نه مجوزی  برای این افراد صادر کرده  و نه پولی برای اجاره از آنان گرفته است.

شهردار ناحیه ۷ منطقه ۴ تهران با اشاره به اینکه با این افراد برخورد خواهد شد، گفت: این موضوع را در دستور کار خود قرار دادیم و با توجه به اینکه ممکن است این افراد مشکلاتی نظیر ترافیک ایجاد کنند، هماهنگ کردیم تا نیروهای شهربان و معبربان با این مسئله را جمع آوری کنند.

همچنین حضور این کافه رستوران‌های سیار که ممکن است با وزش باد و بارش باران ویران و تعطیل شود در حاشیه شهر‌های جاده‌های حومه استان تهران، چون جاده تلو، فشم، دیزین، جاجرود و ... وجود دارد.

حاشیه جاده‌هایی که فاصله چندانی با جاده اصلی و پایتخت ندارند و حتی شاید امنیتی برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک داشته باشند، ندارد. افرادی که آزادانه حاشیه جاده را گرفته بدون اینکه هزینه‌ای پرداخت کنند، کسب درآمدند می‌کنند.

شاید این سبک از کسب و کار هم نوعی حیات شبانه محسوب شود، اما بهتر است تا مسئولان نظارت دقیق تری داشته باشند تا حق کسانی که برای کسب درآمد اجاره، هزینه برق، آب، گاز، ر مالیات و ... می‌دهند پایمال نشود، زیرا حضور اغذیه فروشی‌ها و مشابه و شاید عرضه محصولات با قیمت پایین‌تر سبب تقلیل مشتری مکان‌هایی می‌شود که دو برابر این‌ها برای کسب در آمد هزینه می‌کنند و همچنین نیاز است تا وزرات بهداشت در کنار سایر مسئولان مربوط نیز پیگیری‌های دقیق تری در مورد این اغذیه فروشی‌ها و حتی افرادی که مجوز فروش اقلام غذایی در ساعات پایانی شب را دارند داشته باشند، زیرا ممکن است خیلی از آن‌ها نکات بهداشتی را رعایت نکنند و سلامت افراد به خطر بیفتد.

انتهای پیام/

برچسب ها: شهرداری ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۰ ۰۱ تير ۱۳۹۸
رستوران هاي سيار هم خوبن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
با این وضع بیکاری که واسه جوانان به وجود اوردید دیگه چکار کنن اجاره بها که خدا تومنه مالیات شهرداری دارایی عوارض خدا میدونه
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۰۹:۴۲ ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
با سلام البته این موضوع مختص اغذیه فروشها نیست دست فروشها هم خارج از بحث نیست در خیابان ولیعصر از چهار راه طالقانی تا خیابان جمهوری که هر دست فروش به انداره یک مغازه در پیاده رو فضا اشغال کرده و اگر قرار باشه به همون متراژ مغازه اجاره کنه حداقل باید ماهی 15 میلیون تومان اجاره و سالانه مبلغی هم مالیات بده که متاسفانه هیچ اقدامی در این مورد نمی شه و باعث ضرر و زیان مغازه دارها با هزینه سنگین میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۰ تير ۱۳۹۸
از ماست كه بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
چیکار کنن بیچاره ها؟ کار که نیست
آخرین اخبار