از رایزنی با معمار مشهور عراقی تا بهره برداری از چندین استادیوم رویایی

قطری‌ها با ساخت عمارت‌های باشکوه و استادیوم‌های ورزشی مدرن در تلاش هستند تا میزبان شایسته‌ای برای رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ باشند.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از کش و قوس‌های فراوان وقتی مشخص شد جام جهانی ۲۰۲۲ در کشور کوچک قطر برگزار خواهد شد، کمتر کسی فکر می‌کرد که این کشور به روند ساخت و ساز ایده آل خود در سال ۲۰۲۲ دست پیدا کند.

برخی انتخاب قطر را توطئه خواندند و برخی روسای سابق فیفا را متهم به رشوره گیری از قطری‌ها تلقی کردند. اما در هر صورت این کشور کوچ که در قلب خاورمیانه قرار گرفته باید سال ۲۰۲۲ از ۳۲ تیم مختلف و مطرح فوتبالی برای رقابت‌های جام جهانی پذیرایی کند.

قطری‌ها در ابتدای این انتخاب تمام تلاش خود را کردند تا با استخدام کارگران ساختمانی چینی، هندی، فیلیپینی و سریلانکایی روند ساخت و ساز استادیوم‌های ورزشی و هتل‌های محل اقامت توریست‌ها و ورزشکاران را افزایش دهند، اما رابطه سیاسی این کشور با عربستان شکرآب شد و کارشکنی سعودی‌ها باعث شد تا مصالح ساختمانی و احتیاجات قطری‌ها دیرتر از حد معمول به این کشور برسد.

همین اقدام سعودی‌ها باعث شد تا روند ساخت و ساز عمارت‌ها و استادیوم‌ها به کندی پیش برود تا جایی که ناظرین فیفا چندین بار به آن‌ها تذکر داند و پیش خود تلقی کردند این کشور کوچک به تنهایی نمی‌تواند از پس میزبانی این مسابقه عظیم بر بیاید، تا جایی که اینفانتینو رئیس فیفا خواستار برگزاری جام جهانی قطر با حضور ۴۸ تیم و میزبانی مشترک این کشور با یک کشور دیگر در حوزه خلیج فارس شد.

پس از این گمانه زنی و مذاکرات فراوان، قطری به کار ساخت و سازشان سرعت بخشیدند و خبر از بهره برداری چندین خط مترو، هتل و ۱۵ زمین جدید فوتبال دادند. آن‌ها همچنین در این زمان تسهیلاتی برای توریست‌ها قائل شدند و ویزای این کشور را طی برگزاری تورنمنت جام جهانی رایگان کردند. همین اتفاقات به چشم ناظرین فیفا آمد و برگزاری ۴۸ تیمه جام جهانی به طور کلی برچیده شد.

در کنار همه این‌ها قطر به دلیل مساحت کوچکی که داشت در صدد آن برآمد تا شهرک جدیدی روی سواحل خلیج فارس برپا کند تا روند خدمت رسانی به توریست‌ها و ورزشکاران مختلف فوتبالی را تحقق ببخشد. آن‌ها همچنین یکی از مجهزترین استادیوم‌های دنیا به نام "الوکره" را ساختند که معماری آن در نوع خود بسیار مدرن و بینظیر است و از معمار برجسته عراقی "زا‌ها حدید" برای ساخت و طراحی فضای داخلی استادیوم و تهویه هوای مدرنیته کمک گرفته شده است، البته برخی قسمت‌های آن همواره در حال تکمیل شدن است و حدید به همراه مشاورانش در حال رایزنی هستند تا بخش‌های جدیدی را به آن اضافه کنند تا این استادیوم به مجهز‌ترین ورزشگاه دنیا تبدیل شود.

استادیوم‌های دیگری از جمله البیت، الثمامه، راس ابو عبود، الریان، لوسی و بنیاد در دست احداث هستند و استادیوم الخلیفه و الوکره نیز تکمیل شده است. به تازگی از قطر خبر می‌رسد ۴۲ زمین تمرینی با امکاناتی اعم از سالن تمرین، رختکن، سونا و جکوزی، اتاق آنالیز، اتاق‌های کار، اتاق ماساژ، نمازخانه احداث شده و در کنار زمین‌های تمرین قدیمی بازیکنان می‌توانند با خیالی آسوده به تمرین بپردازند.

همه این اقدامات در حالی است که امیر قطر به مسئولان ورزشی دستور داده تا تعداد هتل‌ها و استادیوم‌های ورزشی را افزایش دهند، تا هیچ عذر و بهانه‌ای از ناظران فیفا مبنی بر کمکاری به آن‌ها ابلاغ نشود. ساخت و ساز‌های میلیاردی به قدری برای قطری‌ها مهم است که پیشبینی می‌شود تعداد توریست‌ها را در سال آینده به این کشور تا ۳۰ میلیون افزایش خواهد داد. برنامه ریزی قطری‌ها به شکل طولانی مدت بوده و فرا‌تر از تورنمنت‌های ورزشی چشم به دیده شدن توسط گردشگران بسته اند.


بیشتر بخوانید:

اعلام آمادگی قطری‌ها برای برگزاری مستقل جام جهانی ۲۰۲۲

بازتاب شکسته شدن رکورد آسیایی علی دایی در رسانه ویتنامی

جام شیرین برای قطر و جام زهر برای امارات/ بررسی نمرات منفی یک میزبان بی‌لیاقت


انتهای پیام/

میزبانی درخور قطری ها از جام جهانی ۲۰۲۲ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار