راه‌اندازی مونوریل قم، دوباره در دستور کار قرار گرفت

در نشست بررسی مسائل و مشکلات تکمیل مترو و مونوریل قم، راه اندازی مونوریل بار دیگر در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازقم؛ نشست بررسی مسائل و مشکلات تکمیل مترو و مونوریل قم با حضور دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، احمد امیرآبادی فراهانی و مجتبی ذوالنوری نمایندگان استان قم در مجلس، مرتضی سقاییان نژاد شهردار قم، سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه و دولت در مجلس شورای اسلامی برگزارشد.

دکتر علی لاریجانی در این نشست با اشاره به مشکلات تکمیل مونوریل قم، تصریح کرد: ابتدا باید فاز ۱ این پروژه افتتاح و سپس درباره مابقی آن تصمیم گیری شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پروژه متروی قم به قرارگاه خاتم الانبیاء تحمیل شده است،عنوان کرد: فعالیت تکمیل پروژه متروی قم باید براساس مدلی که برای متروی مشهد اقدام شده عملیاتی شود.

لاریجانی، در ادامه، تکمیل پروژه متروی قم را مورد توجه قرار داد و افزود: پایه و اساس قرارداد متروی قم از ابتدا مستحکم و صحیح بنا نهاده نشده است.

احمد امیرآبادی فراهانی در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مقرر شد که حدود ۳۷۰ میلیارد تومان منابع موردنیاز برای افتتاح فاز ۱ مونوریل قم تا حرم حضرت معصومه (س) تامین شود تا پیمانکار مجدد فعالیت خود را آغاز کند.

دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد تصریح کرد: در این نشست مقرر شد که رقم ریالی پروژه مونوریل تامین و همچنین همانند پروژه مترو در قرارداد پیمانکار بازنگری قیمتی صورت گیرد.

شهردار قم با بیان اینکه مقرر شده بود که برخی از قیمت‌های پروژه به شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه ارسال شود تا در این شورا بازنگری مورد نظر صورت گیرد، افزود: شورای عالی فنی در سال ۹۶ تصمیم گرفت که به صورت ثابت حدود ۲۵۰ میلیارد به این پروژه منابع تخصیص دهد در حالی که درخواست ما این بود که قرارداد فهرست شود و تغییر قیمت‌ها هرساله در آن لحاظ و تعدیل مورد نیاز انجام شود، چرا که طی این سال‌ها تغییر قیمت ارز و نرخ تورم وجود داشته و براین اساس باید تعدیل قیمت انجام شود.

سقائیان نژاد با بیان اینکه در نامه‌ای به شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه تاکید شد که معطل ماندن پروژه مترو قم سبب افزایش قیمت‌ها می‌شود، تاکید کرد: در همین راستا عنوان شد که هر کیلومتر مترو قم ۱۰۳ میلیارد تومان و هر کیلومتر مترو مشهد ۲۰۸ میلیارد تومان است در حالی که هر دو مترو هستند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

وی با تاکید بر اینکه قرار بود فاز نخست مترو قم که حدود ۵٫۲ کیلومتر است در پایان سال ۹۷ راه اندازی شود، ادامه داد: پیمانکار قرارداد که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است با نوع قرارداد ارائه شده موافق نبود، چرا که با اجرای آن حدود ۱۳۰ میلیارد تومان ضرر می‌کرد.

شهردار قم افزود: در نشست امروز این مشکلات مرتفع و همچنین مقرر شد در قرارداد بازنگری لازم صورت گیرد تا در پایان شهریور ۹۹ مترو قم راه اندازی شود.

در این نشست با سازمان برنامه و بودجه و قرارگاه خاتم الانبیاء توافقاتی صورت گرفت تا در یک برنامه زمان بندی مشخص پروژه با سرعت بیشتری عملیاتی و همچنین مبلغی به صورت ارزی از سوی بانک مرکزی به این پروژه تخصیص داده شود.

انتهای پیام/ح

بررسی مشکلات تکمیل مترو و مونوریل قم با حضور رئیس مجلس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.