طرز تهیه خورشت قیمه خوش عطر و بو مرحله به مرحله

تقریبا تمام خانم‌های ایرانی طرز پخت قیمه را بلد هستند، اما دانستن نکات طلایی و نیز ادویه‌های مخصوص و مناسب این خورش ایرانی را لذیذتر و خوشمزه‌تر می‌کنند. طرز تهیه خورش قیمه مجلسی زعفرانی را در ادامه بخوانید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خورش قیمه از جمله خورش‌های قدیمی و سنتی ایرانی است که از قدیم‌الایام در مراسم‌های مهم مذهبی و مهمانی‌ها از جمله اجزای ثابت سفره ایرانی بوده است. تقریبا تمام خانم‌های ایرانی طرز پخت قیمه را بلد هستند، اما دانستن نکات طلایی و نیز ادویه‌های مخصوص و مناسب این خورش ایرانی را لذیذتر و خوشمزه‌تر می‌کنند. طرز تهیه خورش قیمه مجلسی زعفرانی را در ادامه بخوانید.

مواد لازم برای ۶ نفر:

گوشت گوسفند یا گوساله: ۳۰۰ گرم
لپه خام: ۱۰۰ گرم
پیاز: یک عدد بزرگ
رب گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
لیمو‌عمانی: ۳ عدد
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
زعفران دم کرده: به مقدار دلخواه
گلاب: ۱ قاشق غذاخوری (دلخواه)
دارچین: نصف قاشق چای‌خوری (دلخواه)

طرز تهیه خورش قیمه مجلسی، مرحله‌به‌مرحله

طرز تهیه:

۱. برای درست کردن خورش قیمه مجلسی زعفرانی ابتدا پیاز را ریز خرد کنید و تفت دهید. وقتی که پیاز‌ها طلایی شد، رب گوجه‌فرنگی یا سه عدد گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و خوب تفت دهید.

۲. حالا زردچوبه را اضافه کنید و دهید تا طعم خامی آن گرفته شود و سپس فلفل قرمز و در صورت تمایل کمی فلفل سیاه اضافه کنید.

۳. در مرحله بعد گوشت را که به اصطلاح قیمه‌قیمه کرده‌اید به مواد بالا اضافه کنید. لازم نیست گوشت را زیاد تفت دهید، همین که کمی تغییر رنگ داد کافی است.

۴. لپه خام را به گوشت اضافه کنید و با گوشت تفت دهید. تفت دادن لپه طعم لذیذی به خورش شما می‌بخشد. حالا نوبت اضافه کردن آب‌جوش است. لازم است که گوشت و لپه یک ساعت با آب بپزند سپس لیموعمانی را اضافه کنید.

۵. بعد از اضافه کردن لیموعمانی اجازه دهید خورش یک ساعت دیگر روی شعله ملایم گاز باشد. قبل از اضافه کردن زعفران و نمک و دارچین، لیموعمانی‌ها را از خورش بیرون بیاورید. حدود بیست دقیقه دیگر اجازه بدهید خورش روی حرارت ملایم بماند تا خوب جا بیفتد و غلیظ شود، در انتها یک قاشق غذاخوری گلاب یا نصف قاشق چای‌خوری گل محمدی به خورش قیمه اضافه کنید.

۶. خورش قیمه را با سیب‌زمینی خلالی سرخ شده تزیین و با برنج سرو کنید.

نکات:

در صورت اضافه کردن دارچین رنگ خورش شما تیره می‌شود، اگر دوست دارید یک خورش قیمه روشن داشته باشید دارچین اضافه نکنید و فقط زعفران دم کرده را اضافه کنید.
اضافه کردن کمی زنجفیل تازه یا نصف قاشق چای‌خوری زنجفیل طعم و تندی خوبی به خورش قیمه زعفرانی مجلسی می‌دهد.
اگر به جای گلاب، گل محمدی به خورش قیمه اضافه کنید، عطر و بوی خورش فوق‌العاده می‌شود.
برای طبخ خورشت از لیموی رنگ روشن استفاده کنید تا ظاهر بهتری پیدا کند.
اگر به جای آب از آب گوشت استفاده کنید، خورش شما لذیذتر می‌شود.
اگر پیاز‌داغ فراوان درست کنید و در انتهای پخت خورش به آن استفاده کنید طعم آن لذیذتر و بسیار بهتر می‌شود.
استفاده از گوشت گوسفند خورش را چرب‌تر و خوش‌طعم‌تر می‌کند.
خورش قیمه را روی شعله بسیار ملایم گاز بپزید و یادتان باشد حتما لیمو‌عمانی‌ها را از خورش جدا کنید تا طعم خورش تلخ نشود. با این همه بعضی لیموعمانی‌ها طعم تلخی به خورش نمی‌دهند و اگر امتحان‌شان را پس داده‌اند آن‌ها در یک ساعت پایانی پخت به خورش اضافه کنید و در آن باقی بگذارید.
برای عطر بهتر خورش، در صورت تمایل می‌توانید یک یا دو عدد هل در ده دقیقه انتهایی پخت به آن اضافه کنید.‌
می‌توانید از بادمجان سرخ شده هم برای تزیین خورش قیمه استفاده کنید.
شما خورش قیمه را چطور درست می‌کنید؟ از چه ادویه‌ها یا روش‌هایی برای خوشمزه‌تر شدن خورش قیمه استفاده می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات همین پست ایده‌هایتان برای خوشطعم‌تر شدن این خورش لذیذ را با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله افق کوروش

انتهای پیام/

طرز تهیه خورش قیمه مجلسی، مرحله‌به‌مرحله

برچسب ها: آشپزی ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۲:۵۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
دستورتون و نکاتتون عالی بود راستش من رب و لپه رو چهل دقبقه بعداز نیم پزشدن گوشت اضافه میکنم تجربم میگه رب گوشت رو سفت میکنه و ابنکه یکم که پیاز نرم شد گوشت رو اضافه میکنم تا بوی زحم گوشت گرفته بشه و در اواخر تفتشون زردچوبه و فلفل پاپریکا و فلفل سیاه رو اضافه کرده و تفت میدم تا زردچوبه رنگش باز و خامیش گرفته بشه در ضمن پودر دارچین خورشت رو تیره مبکنه پس در ابتدا یه تکه چوب دادچین به گوشت و پیاز اضافه میکنم و تفت میدم و در انتهای پخت بیرون میارم و در مورد اضافه کردن پودر هل هم واقعا عالی مبشه
آخرین اخبار