فاز دوم برنامه احیای دریاچه ارومیه محقق شد

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه دریاچه ارومیه به لحاظ فنی احیا شده است، گفت: هم اکنون فاز دوم برنامه احیای دریاچه محقق شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،ساعی مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگاران، هدف اصلی در فاز دوم برنامه احیای دریاچه ارومیه را افزایش یک سانتی متری ارتفاع آب این دریاچه اعلام و اضافه کرد: طی سال جاری در کنار بارش‌های اخیر و اقدام ستاد در خصوص مدیریت رهاسازی آب سد‌ها در بازه زمانی مناسب، حجم آب دریاچه ارومیه به بیش از ۵ میلیارد متر مکعب رسیده است و به طور کلی فاز دوم برنامه ستاد احیا برای افزایش یک سانتی متری دریاچه ارومیه محقق شد.

وی اظهار داشت: در دهه اول خرداد سال ۱۳۹۳ وسعت آب دریاچه برابر با ۲۱۵۰.۷۰ کیلومتر مربع بوده که این میزان در زمان مزبور در سال گذشته به ۲۴۱۴.۲۰ رسیده بود و با توجه به اقدامات مناسب ستاد احیای دریاچه ارومیه و نزولات آسمانی وسعت دریاچه ارومیه در ۱۱ خرداد امسال به ۳۲۵۴.۵۱ کیلومتر مربع رسید که رقمی بسیار مهم و قابل توجه است.

ساعی تصریح کرد: در حال حاضر با در نظر گرفتن مطالعات سازمان فضایی مبنی بر عمیق شدن کف دریاچه ارومیه، این دریاچه به لحاظ فنی احیا شده است.

وی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه با توجه به گرم‌تر شدن دمای هوا، گفت: با وجود اینکه در سال‌های گذشته بسیاری از متخصصان از بهبود وضعیت دریاچه ارومیه اظهار ناامیدی می‌کردند و از جداسازی دریاچه ارومیه سخن می‌گفتند، هم اکنون شاهد بهبود حال دریاچه و بازگشت پرندگان مهاجر هستیم.

ساعی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی‌های اداره کل هواشناسی استان دمای هوای استان تا پایان تیرماه نرمال خواهد بود، یادآوری کرد: با وجود گرم‌تر شدن دمای هوا در فصل تابستان و آغاز فرایند تبخیر ناشی از بالا رفتن درجه حرارت، تاثیر آنچنانی بر وضعیت دریاچه نسبت به سال گذشته نخواهد داشت.

وی با اشاره به تاکید معاون اول رییس جمهور مبنی بر اتمام سه پروژه طرح انتقال آب از رودخانه زاب و تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری تبریز و ارومیه و انتقال پساب حاصل به پیکره دریاچه، گفت: در صورت تحقق و بهره برداری از پروژه‌های اولویت دار، سالانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب به پیکره دریاچه انتقال داده خواهد شد که با این وجود در کنار دیگر اقدامات، احیای دریاچه در سال‌های آتی قابل تحقق خواهد بود.

 

انتهای پیام/ش

 

دمای هوای استان تا پایان تیرماه نرمال خواهد بود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار