در گفت‌وگوی تفصیلی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه تهران با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جنبه سیاسی امام خمینی (ره) بر تمام ویژگی‌های ایشان غالب بود/ برخی منسوبان امام دست به تحریف عقاید ایشان می‌زنند/امام به دنبال خودکفایی دفاعی و نظامی بود

حجت الاسلام نعمیمی در گفت‌و‌گوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان به تبیین اندیشه‌های حضرت امام (ره) پرداخت.

گروه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی طلوع وند؛ در آستانه فرارسیدن ایام ارتحال حضرت امام خمینی(ره) برآن شدیم تا افکار و اندیشه های دفاعی ایشان را بررسی کنیم. برهمین اساس با حجت‌الاسلام و المسلمین محمد نعیمی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ به گفت‌وگو نشستیم. متن زیر حاصل گفت‌وگوی ما با اوست.
 
حضرت امام در دوران طلبگی یک شخصیت فعال، کوشا و موثر بود

باشگاه خبرنگاران جوان: لطفا درباره ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی(ره) و اندیشه های ایشان توضیح دهید.

نعیمی: ما به دلیل هم عصر بودن با حضرت امام (ره) امکان شناخت کامل ایشان را نداریم درست همانند حضرت علی (ع) که معاصرین ایشان شناخت درستی از او نداشتنند که ما با بررسی منابع تاریخی بهتر متوجه این امر خواهیم شد. این مطلب درباره حضرت امام هم صدق می‌کند البته هر کسی شناخت خود نسبت به حضرت امام را از دیدگاه خود کسب می‌کند و با همین روش می‌تواند تصویر و ترسیمی هم از ویژگی‌های او داشته باشد.

حضرت امام در دوران طلبگی به عنوان یک شخصیت فعال، کوشا و موثر در تحقیق و بررسی مبانی فقهی فعالیت می‌کرد. این فعالیت‌ها در قالب تربیت افرادی شاخص خلاصه می‌شود که هرکدام از این افراد با گذشت زمان موجب ایجاد تحول در عرصه‌های مختلف شدند و متمایز از انسان‌های زمان خود بودند. این افراد که هر کدام شخصیت‌های برجسته‌ای هستند و از میان آن‌ها می‌توان به افرادی همچون آیت الله مطهری، آیت الله فاضل لنکرانی و رهبر معظم انقلاب اشاره کرد.

جنبه سیاسی امام خمینی(ره) بر تمام ویژگی‌های ایشان غالب بود/ متاسفانه برخی منسوبان امام دست به تحریف عقاید ایشان می‌زنند/ موفقیت‌های محور مقاومت ثمره تبعیت از خط امام است/ امام به دنبال خودکفایی دفاعی و نظامی بود

به طور مثال، هنگامی که شما کتاب اسرار الصلاه امام را مطالعه می‌کنید که در دوران جوانی توسط ایشان نوشته شده است؛ مطالب این کتاب در زمان فعلی هم برای برخی از افراد سخت و سنگین است؛ که این نشان از شخصیت علمی و والای ایشان دارد.

 حضرت امام یک شخصیت فرهیخته، علمی، فیلسوف و عارف و در عین حال سیاستمداری به روز بود. البته جنبه سیاسی شخصیت امام بر ابعاد علمی و فرهنگی ایشان سایه افکنده است. به همین دلیل هم برخی قادر به شناخت جنبه علمی شخصیت ایشان به طور کامل نیستند. البته هرکسی شخصیت ایشان را از زاویه دید و نگاه خود تحلیل و بررسی و شناخت خاص خود را پیدا می‌کند.

بنده به عنوان فردی که از دوران جوانی و دفاع مقدس حضرت امام را می‌شناختم، قدرت فوق العاده‌ای که ایشان در بسیج کردن همه ظرفیت‌ها و آحاد انسانی داشت را درک کرده بودم.
 
متاسفانه برخی منسوبان امام دست به تحریف عقاید ایشان می‌زنند
 
این جا لازم است تا خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس نقل کنم که به عملیات خیبر در سال ۶۲ باز می‌گردد. یکی از سربازان امام که لحاظ سن کم سن و سال، اما از نظر معرفتی در عالی‌ترین سطوح بود، به من که در نزدیکی او ایستاده بودم و او هم در کنار حورالعظیم و باغ‌های کنار حور نشسته بود، در هنگام عقب نشینی گفت که من را هم به پشت جبهه منتقل کنید تا هنگامی که امام گفت‌ ای حسینیان آماده نبرد باشید بتوانم دوباره به جبهه‌ها اعزام شوم.

این مطلب نشان دهنده قدرت بالای حضرت امام در بسیج عمومی مردم دارد و این قدرت خارق العاده‌ای است که تقریبا هیچ فردی در این عصر بلکه در این اعصار چنین قدرتی را نداشت. اگر به استراتژی دفاعی که ایشان طراحی کرده بود درست عمل می‌شد، شاید مشکلات امروز ما در مواجه با استکبار و دولت‌های معارض که امام مواجه تندی با آن‌ها داشت، به وجود نمی‌آمد.
 
جنبه سیاسی امام خمینی(ره) بر تمام ویژگی‌های ایشان غالب بود/ متاسفانه برخی منسوبان امام دست به تحریف عقاید ایشان می‌زنند/ موفقیت‌های محور مقاومت ثمره تبعیت از خط امام است/ امام به دنبال خودکفایی دفاعی و نظامی بود

ایشان با یکی از این دولت‌های واگرا، نظیر دولت سعودی در قضیه حج خونین سال ۶۶ مواضع بسیار متمایزی نسبت به برخی دیگر از مواضعی که شاهد آن بودیم را اتخاذ می‌کرد. ایشان در مواجهه با اروپایی‌ها یعنی همان‌هایی که رهبر معظم انقلاب درباره آن‌ها می‌فرماید که قابل اعتنا و اعتماد نیستند هم می گفت که تعهد و ایمان ندارند. البته صلابت و تدبیر امام را در موضوع حکم ارتداد سلمان رشدی باعث پذیرفتن این حکم از سوی آن‌ها شد؛ اگر چه اروپایی‌ها فرصت طلب هستند و از هر فرصتی برای دستیابی به اهداف خود بهره می‌برند، اما در این موضوع نتوانستند به هدف خود برسند.
 
همه این موارد نشان دهنده شخصیت ذوابعاد امام در تمامی زمینه‌های علم، سیاست، عطوفت و مهرورزی به ملت و سایر زمینه‌ها است.
 
متاسفانه ما این روز‌ها با پدیده‌ای مواجه هستیم که برخی از افرادی که خود را منتسب به امام می‌دانند گاهی اوقات دست به تحریف وجود و ابعاد شخصیتی امام می‌زنند که رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته ما را نسبت به این موارد آگاه کردند.
 
کلام امام در مقابل دشمنان بسیار نافذ و با صلابت بود

باشگاه خبرنگاران جوان: صلابت و اقتدار کلام حضرت امام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نعیمی:کلام ایشان بسیار نافذ، با صلابت و نفوذ فوق العاده‌ بود. یکی از فضا‌های تجلی این نفوذ کلام در مقابله با دشمنان بود به طور مثال هنگامی که دشمن بعثی در ابتدای انقلاب به کشورمان حمله کرد هنوز نیرو‌های نظامی ما سازماندهی شده و آماده نبرد نبودند که امام درباره صدام پیام دادند که یک دیوانه‌ای آمده و سنگی درون چاه انداخته و رفته است.

صلابت راهبری و اقتدار کلام امام را اکنون می توان در محور مقاومت مشاهده کرد و موفقیت‌های این محور ثمره تبعیت از خط امام است. البته این صلابت کلام تنها به آمریکایی‌ها اختصاص ندارد و در مقابل شوروی سابق که یکی از قدرت‌های آن روز بود هم متجلی است.
 
جنبه سیاسی امام خمینی(ره) بر تمام ویژگی‌های ایشان غالب بود/ متاسفانه برخی منسوبان امام دست به تحریف عقاید ایشان می‌زنند/ موفقیت‌های محور مقاومت ثمره تبعیت از خط امام است/ امام به دنبال خودکفایی دفاعی و نظامی بود

جملاتی نظیر آنچه ایشان در هنگام تصویب قطعنامه مطرح کرد که اگر جهانخواران در برابر دین ما بایستند ما در تمام دنیای آن‌ها خواهیم ایستاد. ایشان از این دست جملات با صلابت بسیار دارند.
 
در جریان مبادله پیام امام و گورباچف رئیس جمهور وقت شوروی این صلابت کلام را به خاطر داریم. همانجایی که ایشان به وزیر خارجه وقت شوروری گفت: به رئیس جمهور بگویید من می‏خواستم جلوى شما یک فضاى بزرگتری باز کنم. این سخنان در حالی مطرح می‌شد که شوروی آن روز یکی از قدرت‌های بزرگ جهان به حساب می‌آمد.
 
ازنظر بنده این صلابت کلام امام مرهون دو مشخصه است؛ اولین مشخصه ایمان به خداوند و دومین آن هم باور و ایمان قلبی به هدف بود. او این مطلب را که بی شک امپراطوری شوروی که در آن زمان بسیار قدرتمند بود یک روز از بین برود را به مقامات آن اعلام کرده بود و جمله «به زودی کمونیست را در موزه‌های تاریخی یافت خواهید کرد» در این رابطه است.
 
موفقیت‌های محور مقاومت ثمره تبعیت از خط امام است

باشگاه خبرنگاران جوان: درباره استراتژی دفاعی ایشان و تاسیس سپاه  و حفظ ارتش توضیح دهید.

نعیمی: برای بررسی دقیق این موضوع باید به حوادث دوران ابتدای انقلاب بازگشت و نقش سپاه و ارتش و نقش آنها در شکل گیری قدرت منطقه ای نظام جمهوری اسلامی را بررسی کرد. این قدرت به حدی برای آمریکایی ها مهم و حساس است که آنها حاضرند برای مهار این قدرت به هر اقدامی دست بزنند. باید به این نکته توجه کرد که این قدرت مدیون مجاهدت های برادران سپاه پاسداران انقلابی است.

البته نباید فراموش کرد که قدرت جمهوری اسلامی در عرصه های مختلفی همچون هوافضا، موشکی، پدافندی و سایر حوزه ها این قدرت محصول مجاهدت های برادران ارتش است. بنابراین هر کدام از این نیروها برای هدف مشخصی طراحی شده و این ناشی از تفکر و اندیشه ژرف ایشان است.

جنبه سیاسی امام خمینی(ره) بر تمام ویژگی‌های ایشان غالب بود/ متاسفانه برخی منسوبان امام دست به تحریف عقاید ایشان می‌زنند/ موفقیت‌های محور مقاومت ثمره تبعیت از خط امام است/ امام به دنبال خودکفایی دفاعی و نظامی بود

سپاه پاسداران یکی از بزرگترین ابداعات حضرت امام بود که توانست باعث ماندگاری و تثبیت نظام جمهوری اسلامی شود. دستور تشکیل بسیج هم از دیگر ابداعات او بود که موجب موفقیت‌های زیادی در کشور شده است و برخی از کشور‌های همسایه ما که در عرصه مردمی موفق شدند از ایده بسیج بهره بردند.

این ایده در عراق گروه حشدالشعبی و در لبنان حزب الله را شکل داد که هر کدام نقش موثری در محور مقاومت و در مقابل استکبار ایفا می کنند. بنابراین، راهبرد امام در تشکیل سپاه و حفظ ارتش درشرایطی که بسیاری  فریاد انحلال ارتش را سر می دادند تعیین کننده بود؛ البته در این میان امروز نقش برادران ارتشی در ارتقا توان دفاعی کشور بسیار تعیین کننده و موثر است.

امام به دنبال خودکفایی دفاعی و نظامی بود

باشگاه خبرنگاران جوان: نظر حضرت امام در خودکفایی در عرصه‌های دفاعی چه بود؟

نعیمی: ما در دوران دفاع مقدس برای تامین تجهیزات و مهمات مورد نیاز خود با مشکلات زیادی رو به رو بودیم. اگر بخواهم این مورد را با مثالی ارائه کنم باید به عملیات بدر در سال ۶۳ اشاره کنم که ما در آن زمان تمام توان و ظرفیت‌های آتش باری سبک و سنگین خود را برای انجام این عملیات از سراسر کشور در یک محور تجمیع کردیم. این در حالی است که تمام توان ما برای این عملیات تنها یک سوم از توان دفاعی رژیم بعث عراق بود؛ البته با توجه به شرایط آن زمان انجام این کار برای حفظ کشور لازم به نظر می‌رسید.
 
باید توجه داشت که اصول انقلاب اسلامی بر عدم وابستگی به قدرت‌های غرب و شرق و ایجاد قدرت خودباوری و خودکفایی در مقابل آنان پایه گذاری شده بود. به همین دلیل، نگاه امام هم به عدم وابستگی معطوف بود و ایشان همواره این جمله معروف را مطرح می‌کرد که «آمریکایی‌ها از انگلیسی‌ها و آن‌ها هم از شوروی هم بدتر هستند».
 
جنبه سیاسی امام خمینی(ره) بر تمام ویژگی‌های ایشان غالب بود/ متاسفانه برخی منسوبان امام دست به تحریف عقاید ایشان می‌زنند/ موفقیت‌های محور مقاومت ثمره تبعیت از خط امام است/ امام به دنبال خودکفایی دفاعی و نظامی بود
 
اصولا هر رهبری که معتقد به مبانی ایمان و اعتقاد الهی باشد، باید به سمت ساخت قدرت در داخل پیش برود. تاکیدات امروز رهبر معظم انقلاب هم ناشی از این دیدگاه است که باید ما در دنیا منشا ایجاد قدرت و در حال ایجاد بلوک آن هستیم
 
البته این به معنای طرح هلال شیعی نیست که موجب نگرانی دشمنان شده و از سوی برخی افراد با هدف ایران هراسی و شیعه هراسی مطرح می‌شود. در واقع اعتقاد ما عدم وابستگی به غرب و یا شرق است و ایران اسلامی در دنیا تنها کشوری است که می‌خواهد بر روی پای خود بایستد و رشد و بالندگی در حوزه دفاعی نیاز قطعی آن است.

 انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار