کارشناس مسائل بین الملل گفت: خوشبختانه وزارت خارجه دیدگاه حضرت امام (ره) را در صدر اقدامات خود قرار داده است.

ایران براساس منافع ملت خود با شرق و غرب ارتباط برقرار می‌کند/ وزارت خارجه دیدگاه حضرت امام (ره) را در صدر اقدامات خود قرار داده استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تمام محور‌های سیاست خارجی از نظر امام (ره) مواردی هستند که تامین منافع ملی، عزت،  سربلندی ایران و مصالح اسلام را به دنبال دارند، در حقیقت درس عزت طلبی یکی از بزرگ‌ترین آموزه‌های بنیان گذار جمهوری اسلامی به ملت ایران و مسلمانان جهان است. در نظر داشتن عزت در سیاست خارجی به این معناست که در تصمیم گیری‌های بین المللی به گونه‌ای مصلحت سنجی شود که به عزت کشور اسلامی خدشه ای وارد نشده و آن تصمیم منتهی به ذلت مسلمین نشود.

حسین شیخ السلام کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اولویت ایران در سیاست خارجی ٬ همسایه‌ها هستند چراکه اگر مشکلی در مرز‌های مشترک وجود داشته باشد، به کشور دیگری هم سرایت می‌کند، بنابراین همسایه نقش اول را در ارتباطات را دارند، همچنین امروزه هم شاهد این موضوع هستیم که وزارت خارجه این دیدگاه حضرت امام را در صدر اقدامات خود قرار داده است.

وی افزود: امام (ره) در زمان حیات خود مکررا به این موضوع تاکید داشتند که به همسایه‌های خود اطمینان خاطر دهیم تا روابط خود با ما را حفظ گسترش دهند، چراکه  حضرت امام (ره) معتقد بودند که دشمن، در دل‌های آن‌ها رعب و وحشت انداخته  و قصد دور کردن همسایگان ایران  از ملت ما  را دارند.

شیخ السلام با اشاره به شعار «نه شرقی، نه غربی» توضیح داد: توصیه امام (ره) به این معناست که ایران زیر سلطه غرب و شرق نمی‌رود، ولی باید بتوانیم با کشورهای مختلف ارتباط برقرار کنیم، در حقیقت نه تنها تصمیم‌های ما در کشور متاثر از خواست شرق و غرب نیست، بلکه براساس منافع کشور و ملت خود وارد عمل می‌شویم.

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد:درحقیقت وزیر خارجه، دیپلمات‌ها و مسئولین هر کشوری در راستای منافع کشور خود قدم برمی دارند؛ چراکه در هر منطقه‌ای منافع کشور و ملت شان در ارجحیت است.

وی با اشاره به سخنان امام (ره) تصریح کرد: همانطور که حضرت امام در اوایل انقلاب گفتند، نه تنها به آمریکا بلکه به هیچ کشور غربی و شرقی نباید تکیه کنیم، چراکه هیچ منطقه‌ای با تمام توان پشت کشور دیگری نبوده همچنین منافع و خواسته‌های خودشان در اولویت روابط شان حاکم است.

شیخ السلام در پایان تاکید کرد: وضعیت امروز کشور تجلی حرف‌های دیروز امام (ره) است، در حقیقت ایران باید به لطف خداوند امیدوار و به توانایی ملت خود تکیه کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار