وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از سهمیه ۵ درصدی مازاد کنکور تا آغاز زمان ثبت نام عتبات

وزارت علوم در هفته گذشته با اخباری مانند سهمیه مازاد کنکور تا آغاز زمان ثبت نام عتبات سپری شد.

از تابه گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم در هفته گذشته پیرامون اخباری چون ثبت‌نام  بیست‌ویکمین دوره عتبات دانشگاهیان، ثبت‌نام وام‌های دانشجویی، بازمهندسی رشته‌های کشاورزی، سهمیه مازاد کنکور ،  تشکیل گروه تخصصی در معاونت علوم انسانی، سپری شد.

آخرین مهلت ثبت‌نام در بیست‌ویکمین دوره عتبات دانشگاهیان 

محمد زارع معاون اجرایی و اعزام ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان اظهار کرد: ثبت نام اعزام به عتبات از ۱۸ خردادماه شروع و تا ۲۷ خردادماه ادامه دارد؛  پس از پایان ثبت نام نسبت به تمدید آن تصمیم خواهیم گرفت.

زارع با بیان اینکه برای اعزام به عتبات به دانشجویان وام تعلق خواهد گرفت،  گفت:  دانشجویان برای رفتن به عتبات مشکلی نخواهند داشت و می‌توانند نسبت به دریافت وام اقدام کنند، اما تا کنون تفاهم نامه‌ای اعلام نشده است و برای سال جدید مشخص نیست که مبلغ وام چقدر است.

مدیر اجرایی عتبات با اشاره به اینکه تعداد اعزامی‌ها افزایش خواهد داشت، گفت: در دوره بیستم نزدیک به ۱۰ هزار و پانصد دانشجو به عتبات اعزام شده‌اند که امسال برنامه‌ریزی برای افزایش اعزام‌ها داریم، البته این امر در صورتی است که امکانات افزایش پیدا کند.

جزئیات ثبت‌نام وام‌های دانشجویی اعلام شد +آخرین مهلت نام‌نویسی

صندوق رفاه دانشجویان اعلام کرد: به اطلاع دانشجویان متقاضی وام‌های دانشجویی اعم از وام تحصیلی ویژه دکتری، وام ضروری حوادث غیر مترقبه (ویژه سیل زدگان سال ۹۸)، تغذیه و زیارت عتبات عالیات می‌رساند که تا تاریخ ۹۸/۰۳/۲۶ می‌توانند از طریق پورتال دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به آدرس www.bp.swf.ir مراجعه و نسبت به ثبت درخواست وام خود اقدام کنند.

لازم به ذکر است، به دانشجویانی که پس از این تاریخ اقدام به ثبت درخواست یا ارائه مدارک نمایند وام تعلق نمی‌گیرد.

براساس آخرین مصوبات صندوق رفاه دانشجویان:

امکان ثبت وام ویژه دکتری (به مبلغ ۲۱ میلیون ریال) برای سه ماه بهار و تابستان ۹۸ و وام ویژه دکتری صندوق رفاه (به مبلغ ۳۶ میلیون ریال) برای شش ماه اول سال ۹۸ در سنوات مجاز تحصیلی، برای دانشجویان غیرشاغل و غیر بورسیه امکان‌پذیر است و صرفا واجدین شرایط می‌توانند از وام مذکور استفاده کنند.

وام ضروری حوادث غیر مترقبه صرفا به دانشجویان ساکن در مناطق سیل زده سال ۹۸ پرداخت می‌شود و سقف وام مذکور ۲۰ میلیون ریال است و متقاضیان با ارائه گواهی از فرمانداری یا استانداری محل اقامت خود می‌توانند از وام مذکور بهره‌مند شوند.

پرداخت وام زیارت عتبات عالیات برای دانشجویان متقاضی با ارائه نامه ستاد عتبات عالیات دانشگاهیان و سایر مستندات انجام خواهد شد.

آغاز پرداخت وام بیستمین دوره عتبات‌ دانشگاهیان

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی مطهری‌پور رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان اظهار کرد:  زائران دانشگاهی بیستمین دوره عتبات دانشگاهیان که تاکنون موفق به دریافت وام نشده‌اند، می‌توانند از امروز ۱۱ خرداد ماه با مراجعه به شعب بانک ملت در سراسر کشور وام خود را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه ثبت نام وام از هفته آینده آغاز و تا ۲۷ خرداد ادامه دارد، گفت: ثبت نام در عتبات دانشگاهیان از ۱۸ خرداد شروع و تا پایان ۲۷ خرداد ادامه خواهد داشت،‌ در این بین لازم به توضیح است تصمیمی بر تمدید ثبت نام نگرفته‌ایم.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اشاره به مراجعه دانشجویان به بانک عامل برای دریافت وام گفت: دانشجویان برای دریافت تسهیلات بانک ملت باید با یک ضامن معتبر و معرفی‌نامه از سایت لبیک به یکی از شعب بانک در سراسر کشور مراجعه و وام خود را دریافت کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مطهری پور افزود: مبلغ وام برای سفر زمینی ۱۵میلیون ریال است و به زائرانی که قصد سفر هوایی به عتبات دانشگاهیان را دارند ۳۰ میلیون ریال در اقساط ۱۸ ماهه پرداخت می‌خواهد شد.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با بیان اینکه زائران دانشگاهی دوره بیستم که تاکنون متاسفانه موفق به دریافت وام عتبات دانشگاهیان نشده‌اند، می‌توانند برای این کار اقدام کنند، یادآوری کرد: این افراد از امروز خرداد ماه می‌توانند با مراجعه به شعب بانک ملت در سراسر کشور وام خود را دریافت کنند.

بذر از مهم‌ترین پروژه‌های کشور/ بازمهندسی رشته‌های کشاورزی در حال انجام است

مدیرکل امور اقتصادی و دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باز مهندسی رشته‌های کشاورزی در مرحله انجام است و نیاز داریم که این رشته‌ها را بازشناسی و به داوطلبان و جامعه معرفی کنیم، چون نیاز آینده کشور به متخصصان این رشته‌ها بسیار زیاد است.

نجفی اظهار کرد: پروژه بذر هم اکنون یکی است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشت و در سطح کشور توسعه داد، چرا که کشور به انواع مختلف بذر نیاز دارد. این پروژه عظیم ملی موجب می‌شود که نه تنها کشور در این زمینه به خود کفایی برسد، بلکه با صادرات آن به درآمدزایی ارزی کشور کمک شایانی می‌شود.

وی با اشاره به استفاده از جوانان نخبه در کنار اساتید دانشگاه در این پروژه، بیان کرد: ۲۰ دانشجوی نخبه علمی و علاقمند علاوه بر اساتید متخصص در مرکز تحقیقات بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان مشغول به کار هستند. توجه به این گونه طرح‌ها نه تنها سبب اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان می‌شود، بلکه بسیاری از کمبود‌های ناشی از واردات نیز رفع می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: برای تولید انبوه علاوه بر مزرعه تحقیقاتی واحد اصفهان (خوراسگان)، در ۵۰ هکتار از اراضی زراعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مجلسی نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با قدرت در این طرح ملی مشارکت داشته باشد.

سهمیه مازاد کنکور ۹۸ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟/ به هیچ وجه امکان تعویق آزمون سراسری وجود ندارد

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور درباره تعویق کنکور سراسری سال ۹۸، اظهار کرد: بحث تعویق آزمون سراسری که بسیاری از داوطلبان آن را دنبال می‌کردند، به سرانجام نرسید و بر اساس تصمیمات اخذ شده کنکور به تعویق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: داوطلبانی که به سهمیه تصویب شده در کنکور سراسری سال ۹۸ اعتراض دارند، باید این اعتراض را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ببرند.

خدایی با بیان اینکه امکان به تعویق افتادن آزمون سراسری وجود ندارد، تصریح کرد: به هیچ وجه امکان تعویق آزمون سراسری وجود ندارد و اگر هم زمانی این اتفاق بی‌افتد باید دانشگاه‌های سراسر کشور زمان آغاز و پایان ترم‌های آموزشی خود را تغییر دهند.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور افزود: اگر دانشگاه‌ها ترم اول و ترم دوم خود را به تعویق بی‌اندازند، برنامه‌های آموزشی دچار اختلال می‌شوند و بر همین اساس امکان تغییر زمانی برگزاری آزمون سراسری سال ۹۸ وجود ندارد.

وی با اشاره به سهمیه مازاد تصویب شده برای داوطلبان مناطق سیل زده، گفت: داوطلبان معترض فکر می‌کنند سهمیه مازاد قرار است به تمام دانشگاه‌ها و دانشجویان کشور اختصاص یابد  اما باید بدانیم که ۵ درصد سهمیه مازاد  صرفا به داوطلبان و دانشگاه‌های مناطق سیل زده اختصاص دارد و داوطلبان مناطق دیگر آن را دریافت نمی‌کنند.

۳۵ گروه تخصصی در معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد تشکیل شد

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در نشست اساتید علوم انسانی واحد کرج که با موضوع «تحول در علوم انسانی با محوریت بیانیه گام دوم»، برگزار شد، فراز‌هایی از بیانه گام دوم انقلاب اسلامی و تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص علوم انسانی را مطرح کرد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: یکی از توصیه‌های هفت‌گانه مقام معظم رهبری در بیانه گام دوم انقلاب، علوم انسانی است که اگر در تحقق این بیانیه به فکر تعالی علوم انسانی نباشیم، قطعاً در سایر حوزه‌ها نیز دچار مشکل خواهیم شد.

خسروپناه گفت: از دستاورد‌های سفر‌های استانی این معاونت، کشف و شناسایی اساتید نخبه و صاحب نظر درخصوص علوم انسانی است که برای ایجاد تغییرات در شرایط موجود به صورت ستادی با این معاونت همکاری کنند.

وی بیان کرد: دانش آموز و دانشجو زمانی تفکر محور عمل می‌کند که معلمان و استادان برای تربیت پژوهش محور و تفکر محور به آنان آموزش دهند و از سیستم آموزش محور صرف فاصله بگیرند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح سه مولفه بروزرسانی علوم انسانی و برخورداری از آخرین علوم روز دنیا، بومی‌سازی علوم انسانی و درگیر کردن این علوم با مسائل روز جامعه و در نهایت اسلامی‌سازی علوم انسانی، اظهار کرد: این معاونت به دنبال تعالی علوم انسانی و هنر است که از طریق این سه مولفه به آن دست خواهیم یافت.

خسروپناه در پایان با اشاره به وجود ۳۵ گروه تخصصی در معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، از صاحب نظران و مسئولان ذیربط خواست با توانمندسازی اساتید، تألیف کتب درسی، راه‌اندازی مجلات تخصصی و علمی پژوهشی، برقراری کرسی‌های نظریه‌پردازی و... به ارتقای این علوم کمک کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار