مرگ بیش از ۲ هزار استان فارسی به علت فشار خون

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ مرگ و میر به علت سکته ناشی از فشار خون در استان فارس اتفاق می‌افتد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدرضا کریمی معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز سکته قلبی را عامل مرگ سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در استان فارس عنوان کرد و گفت: فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی بروز سکته قلبی و مرگ شناخته شده است.

فشار خون بالا را جدی بگیرید/فشار خون هیچ نشانه‌ای ندارد

وی افزود: فشار خون بالا هیچ نشانه مشخصی ندارد، ضروری است همه افراد بالای ۳۰ سال به طور منظم فشار خود را اندازه بگیرند، بسیاری از بیماران دیالیزی و افراد مستعد برای سکته قلبی به بیماری فشارخون بالا مبتلا هستند.

کریمی با بیان اینکه در کشور حدود ۱۶ میلیون بیمار مبتلا به فشارخون وجود دارد که تنها ۶۰ درصد آن‌ها از بیماری خود اطلاع دارند و ۳۰ درصد آن‌ها از فشارخون بالا رنج می‌برند گفت: در کشور سالانه حدود هشت هزار نفر دچار سکته مغزی می‌شوند که یک هزار و ۳۰۰ نفر آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

۵ عارضه مهم فشار خون/نمک نخورید

کریمی بیان کرد: فشارخون بالا در افراد مبتلا موجب سکته قلبی و مغزی، نارسایی قلب و کلیه، زوال عقلی و عروقی، سردرد و خون دماغ می‌شود که چاقی، کم تحرکی، مصرف زیاد نمک و مصرف دخانیات، عوامل زمینه ساز ابتلاء به فشارخون بالا هستند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه بر اساس آمار‌ها در استان فارس، از هر چهار فرد بالای ۳۰ سال یک نفر به بیماری پر فشاری خون مبتلاست، افزود: در کشور نیز از هر سه نفر، یکی به بیماری فشارخون بالا مبتلاست.

وی اظهار کرد: هر چه سن افراد بالا می‌رود، بیشتر در خطر معرض ابتلاء به فشار خون بالا هستند؛ به طور میانگین مرد‌ها قبل از ۶۵ سالگی و بانوان بعد از ۶۵ سالگی مبتلا می‌شوند.

شناسایی ۵۰۰ هزار بیمار مبتلا به فشار خون در شیراز

رئیس مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز نیز برنامه بسیج ملی فشارخون را یک طرح ملی خواند و گفت: این طرح شامل افراد بالای ۳۰ سال است، جمعیت این افراد بالغ بر ۴۰ میلیون نفر است که اندازه گیری فشارخون دست کم ۲۰ میلیون نفر در سراسر کشور در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است، در شیراز نیز حدود یک میلیون نفر افراد بالای ۳۰ سال وجود دارد که انتظار داریم با برنامه ریزی و اندازه گیری فشارخون حدود ۵۰۰ هزار نفر بتوانیم موارد جدید مبتلا به این بیماری را به دست بیاوریم.

حمیدرضا قاسم پور با تاکید بر اینکه حدود ۶۰ درصد افراد از بیماری خود مطلع هستند و ۴۰ درصد نیز بی اطلاع هستند، گفت: اطلاع نداشتن این دسته افراد از بیماری خود، موجب عدم درمان به موقع و موجب بروز سکته‌های قلبی، مغزی، عوارض کلیوی و بیماری‌های چشمی می‌شود و با توجه به اینکه این بیماری قابل مداخله و کنترل است، امیدواریم با حساس سازی مردم به این مهم دست یابیم.

وی افزود: با اجرای طرح پزشک خانواده، شرایط بیماریابی نیز در استان فارس بهتر از دیگر استان‌ها است، با این وجود ۱۷ درصد افراد پزشک خانواده و بیمه سلامت ندارند که هدف دیگر این طرح، شناسایی این دسته افراد است، اجرای بهینه این برنامه ملی به مشارکت و همکاری ادارات، ارگان‌ها و سایر اصناف برای همکاری‌های لازم در این طرح ملی نیاز دارد.
انتهای پیام/م

برچسب ها: درمان ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار