نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره سودان برگزار شد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه درباره اوضاع سودان نشست اضطراری غیرعلنی برگزار کرد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه درباره اوضاع سودان نشست اضطراری غیرعلنی برگزار کرد.

این نشست پس از سرکوب خونین معترضان برگزار شد که ۴۰ کشته برجا گذاشت. شورای نظامی سودان نیز که اکنون قدرت را در این کشور در دست دارد، برگزاری انتخابات را در فرصت ۹ ماهه پیشنهاد داده است.

کریستوف هویزگن، سفیر آلمان در سازمان ملل پیش از آغاز این نشست که به درخواست کشورش (آلمان) و انگلیس برگزار شد، اعلام کرد: "لازم است فوری به میز مذاکرات بازگردیم".

وی افزود: "مشروعیت نمی‌تواند محصول لوله‌های تفنگ باشد".

از روز دوشنبه که نیرو‌های امنیتی سودان به اردوگاه تظاهرکنندگان مخالف دولت مقابل ستاد ارتش در مرکز خرطوم حمله و معترضان را پراکنده کردند، محکومیت‌های بین المللی ادامه دارد. بر اساس آماری که کمیته مرکزی پزشکان، نهاد نزدیک به معترضان ارائه کرد، در حمله ارتش به تجمع معترضان، بیش از ۳۵ نفر کشته و صد‌ها نفر زخمی شدند.

کمیته مرکزی پزشکان در بیانیه‌ای اعلام کرد: "شمار افرادی که روز‌های دوشنبه و سه شنبه در بیمارستان‌ها جان باختند، ۴۰ نفر بوده است".

مخالفان سودانی فراخوان شورای نظامی انتقالی برای برگزاری انتخابات در فرصت ۹ ماهه را رد کردند. لندن، واشتنگتن و اسلو نیز به این پیشنهاد نظامیان انتقاد کردند.

سفیر آلمان در سازمان ملل نیز با انتقاد از این پیشنهاد، گفت: "اینکه شورای نظامی انتقالی در حال حاضر برگزاری انتخابات زودهنگام را خواستار شده، انکار دموکراسی است". وی خاطرنشان کرد شرایط برای برگزاری چنین انتخاباتی فراهم نیست.

دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعمال بیش از حد زور از سوی نیرو‌های امنیتی سودان را محکوم کرد. آنتونیو گوترش از سرگیری مذاکرات را برای انتقال مسالمت آمیز قدرت به یک دولت غیرنظامی خواستار شد.

نظامیان که اکنون قدرت را در سودان در دست دارند، روز سه شنبه از لغو همه توافقنامه‌های امضا شده با مخالفان و برگزاری انتخابات در فرصت ۹ ماهه خبر داد.

پس از اینکه عمر البشیر، رئیس جمهور سودان در پی ماه‌ها اعتراضات از سمت ریاست جمهوری برکنار شد، نظامیان قدرت را در این کشور به دست گرفتند. ­

انتهای پیام/

برچسب ها: سازمان ملل ، آفریقا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار