وزیر نیرو در مشهد:

مخازن آب در کشور ۱۵ میلیارد متر مکعب بیشتر از پارسال آب دارند/ افزایش تراز آب دریاچه ارومیه

اردکانیان گفت: بر اثر باران‌های بهاری امسال مخازن آب کشور ۱۵ میلیارد متر مکعب بیشتر از پارسال آب دارند و تعداد قابل توجهی از تالاب‌ها نیز بین چهل تا ۱۰۰ درصد آبگیری شده اند.

مخازن آب در کشور ۱۵ میلیارد متر مکعب بیشتر از پارسال آب دارند/ افزایش تراز آب دریاچه ارومیهبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، رضا اردکانیان در حاشیه جلسه شورای آب خراسان رضوی گفت  :  ورودی آب به دریاچه ارومیه نیز افزایش داشته و سطح این دریاچه نسبت به پارسال حدود ۸۹۰ کیلومتر مربع توسعه یافته و تراز آب آن هم ۱۱۰ سانتیمتر افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه سد‌هایی که نیروگاه‌های برق آبی در آن‌ها مستقر هستند در شرایط بهتری قرار دارند اظهار داشت: بارندگی در سال زراعی جاری که هنوز چند ماهی از آن باقی مانده است نسبت به متوسط بلند مدت پنجاه ساله حدود ۴۳ درصد و نسبت به پارسال نیز تاکنون ۱۰۳ درصد افزایش داشته و امسال از نظر منابع اب سال خوبی داریم.

وی گفت: امیدواریم سیلاب‌های امسال تأثیر مثبتی در کاهش بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی داشته باشند.

وزیر نیرو افزود: نمی‌توان به طور قطع گفت وارد ترسالی شده ایم و باید از این منابع فراهم شده استفاده بهینه کنیم و کماکان موضوع سازگاری با کم آبی و مصرف صحیح آب به ویژه در بخش کشاورزی را در صدر برنامه‌های خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه همه ۱۲ استان کشور که مرز زمینی با کشور‌های همسایه دارند از اهمیت بسیار برخوردارند و ویترین کشور تلقی می‌شوند اظهار داشت: نقش آب در توسعه و آبادانی این استان‌ها مهم است و شرق، شمال شرق و جنوب شرق کشور که شرایط سختی را از نظر منابع آب دارند دارای اهمیت بسیار می‌باشند.

وی گفت: تثبیت جمعیت در این استان‌ها و تأمین معیشت مردم آنکه مرزداران کشور هستند در اولویت است و برنامه‌های متنوعی برای تأمین آب مورد نیاز این استان‌ها در بلند مدت در نظر داریم.

اردکانیان افزود: در خراسان رضوی توجه لازم به مصرف آب در حال شکل گیری است و طرح همیاران آب که امروز رونمایی شد بر این اساس است که اگر به نوع مصرف آب رسیدگی نشود، طرح‌های انتقال آب هم جوابگو نخواهد بود و مشکل را پیچیده‌تر خواهد کرد لذا اصلاح مصرف، کاهش بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی به همراه پرداختن به روش‌های جدید تأمین آب باید در برنامه باشد و این کار‌ها در این استان همزمان در حال اجراست.

وی اظهار داشت: اگر شرایط آب و هوایی ما بر اساس برخی نظریه‌ها به این گونه باشد که ترسالی‌های شدید و خشکسالی‌های شدید هم داشته باشیم، مدیریت آب اهمیت بیشتر پیدا می‌کند و در این موضوع حفظ بستر و حریم رودخانه حائز اهمیت است.

وی گفت: ممکن است سیلاب‌ها راه تأمین آب مورد نیاز کشور باشد بنابراین باید کاری کنیم که سیلاب‌ها فقط منفعت داشته و خسارات جانی آن به صفر و خسارات مالی آن کاهش یابد.

وزیر نیرو افزود: از عمر قانون توزیع عادلانه آب چهار دهه می‌گذرد لذا لایحه جدیدی در ارتباط با مدیریت آب تدوین و تقدیم هیأت وزیران شده که در مسیر خود قرار دارد.

وی اظهار داشت: اطلاع رسانی در این زمینه مهم است و با همکاری دستگاه قضایی هر جا اقتضا کند به آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها اولویت خواهیم داد.

انتهای پیام/س

سفر وزیر نیرو به مشهد

برچسب ها: وزارت نیرو ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.