بیش از سه هزار سیستان و بلوچستانی در ماه مبارک رمضان خون اهدا کردند

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: پنج هزار و ۵۶ نفر در ماه مبارک رمضان برای اهداء خون به پایگاه‌های این سازمان مراجعه کردند که از این تعداد سه هزار و ۹۷۱ نفر موفق به اهداء خون شان شدند.

بیش از سه هزار سیستان و بلوچستانی در ماه مبارک رمضان خون اهدا کردندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  دکتر سهیلا خسروی مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ۲ هزار و ۶۲۹ نفر از مجموع مراجعه کنندگان را اهدا کننده مستمر، ۹۷۴ نفر اهدا کننده با سابقه و ۳۶۸ نفر را بار اولی‌ها تشکیل دادند.

وی گفت: سه هزار و ۷۴۴ نفر از اهدا کنندگان مرد و ۲۲۷ نفر زن بودند.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان افزود: هم اینک مشکل کمبود خون در استان وجود ندارد و همواره در تلاشیم خون مورد نیاز حداقل پنج تا هفت روز را ذخیره کنیم تا به غیر از تأمین نیاز بیماران به صورت عادی، بتوانیم جوابگوی حوادث احتمالی به خاطر مرزی بودن استان و بروز حوادث طبیعی و غیر طبیعی باشیم.

وی گفت: بسیاری از بیماران نیازمند به خون در بیمارستان‌ها چشم انتظار یاری افراد خیر برای اهدا خون هستند و اگر مردم به صورت مستمر و مداوم خون اهدا کنند کمتر با بحران رو به رو می‌شویم و سازمان انتقال خون نیز به خوبی پاسخگوی بیماران خواهد بود.

خسروی بیان کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل وسعت زیاد و شرایط خاص نظیر ازدواج‌های فامیلی منجر به تولد بیماران تالاسمی، هموفیلی و ... و از سوی دیگر شمار بالای حوادث رانندگی همواره نیازمند اهدای خون برای تأمین نیاز بیماران است به طوری که روزانه ۳۵۰ واحد خون و فرآورده‌های خونی در این استان مصرف می‌شود.

وی دارا بودن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم خونی را از شرایط لازم برای اهدا کنندگان خون عنوان کرد.

سیستان و بلوچستان بیشترین آمار بیماران تالاسمی را در کشور دارد که بیش از ۶۰ درصد از کل خون‌های اهدایی به این بیماران اختصاص می‌یابد.

از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج‌ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش‌های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور ادامه دارد.

انتهای پیام/ع

سیستان و بلوچستان بیشترین آمار بیماران تالاسمی را در کشور دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار