باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می‌دهد؛

گرانی مواد خام، معضل بسته بندی صنایع دستی/ اصفهان پیشتاز پست صنایع دستی با بسته بندی

امسال در حالی اصفهانی ها روز جهانی صنایع دستی را گرامی می دارند که در زمینه بسته بندی و پست این محصولات به کشورهای مختلف نیز پیشتاز شده اند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، صنایع دستی تحفه‌ای ارزشمند از دیار ایران زمین است که شهر اصفهان به لحاظ تنوع آثار در بین شهر‌ها یگانه است و آمار‌ها بیانگر افزایش ۲۰ درصدی فروش صنایع دستی نسبت به سال گذشته است و با توجه به استقبال گردشگران خارجی از اصفهان، این شهر در پست صنایع دستی با بسته بندی در خور آثار پیشتاز است.

بی شک یکی از جذاب‌ترین تفریحات سفر برای همه‌  ما و حتی مردم دنیا خرید سوغات است، که صنایع دستی نیز جزیی از سوغات فرهنگی به حساب می‌آید که این موضوع برای گردشگران خارجی جاذبه‌ای دو چندان دارد.

کشور ما به لحاظ قدمت و فرهنگی کهن که در گوشه گوشه این خاک رخنه کرده است، آثار و صنایع دستی متنوعی دارد که در هر شهر و دیار، ذوق و هنر اصیل استادکاران دست مایه‌ای شده تا با کنده کاری قطعه چوبی، ورزیدن گلی و یا آشتی دادن فلز و آتش اثر هنری بی بدیع خلق شود تا چشم همگان را به خود خیره کند و در دنیا ممتاز باشد.

گرانی مواد خام بن بستی بر سرسر راه بسته بندی صنایع دستی/ پیشتازی اصفهان در پست صنایع دستی با بسته بندی

 
منحصر به فرد بودن صنایع دستی هر شهر

با قدم زدن در هر کدام از بازار‌های قدیمی شهر‌های ایران آثار دست هنرمندان به چشم می‌خورد که ریشه در فرهنگ و اقلیم منطقه دارد؛ به عنوان مثال شهر نیشابور با وجود معادن فیروزه در این شهرستان، جواهرات فیروزه کوبی ساخته می‌شود که در فرهنگ ما اعتقاد به خواص درمانی و دوری از خطر چشم زخم دارد.

با گشت و گذاری در شهر یزد، طراحی‌های اسلیمی بر روی پارچه‌های ابریشم در ویترین مغازه‌ها خود نمایی می‌کند که با نام ترمه شناخته می‌شود؛ پته کرمان که از طراحی نقوش روی پارچه‌های دست ساز پشمی ساخته می‌شود، معروف است.

گیوه از کفش‌های سنتی مناطق کوهستانی استان کرمانشاه و زنجان است که از نخ ابریشم، چرم و لاستیک ساخته می‌شود و کفش مخصوص تابستان است.

در شهر‌های شمالی ایران به دلیل وجود چوب فراوان در منطقه از این نعمت خدادادی به زیبایی استفاده کرده و آثار هنری و قابل استفاده مانند انواع سبد، کاسه و قاشق، کیف، بادبزن  ساخته می‌شود.

فرش‌های دست بافت تبریز، حصیر بافی و سوزن دوزی مردمان بلوچ، سفال‌های رنگارنگ لالجین همدان تنها گوشه‌ای از صنایع بی نظیر کشورمان ایران است.

 سرزمین هنر خیز نصف جهان

شهر اصفهان نیز به خاطر وجود تنوع در صنایع دستی همواره با نام شهر هنر و فرهنگ در جهان مطرح است؛ قاب‌ها و جعبه‌های خاتم کاری، فیروزه کوبی، نقاشی مینیاتور، مینا کاری ظروف مسی، طرح‌های اسلیمی پارچه‌های قلمکار بخشی از هنر مردمان نصف جهان است.

نام‌گذاری ۲۰ خرداد ماه (۱۰ ژوئن) در تقویم جهانی با نام صنایع دستی نشان از اهمیت این صنعت پر طرفدار و پرسود در کشور‌های دنیا و کشور ما ایران دارد؛ روز جهانی صنایع دستی دستمایه‌ای شد تا اوضاع این صنعت را در استان اصفهان بررسی کنیم.

عباس شیردلی رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، با اشاره به تاثیر کاربردی کردن صنایع دستی در فروش آن اظهار کرد: در چند سال اخیر صنایع دستی به صورت‌های مختلفی اعم از لباس، کفش و کیف، رومیزی، جعبه ارائه می‌شود که با استقبال خوبی روبه رو شده است.

وی افزود: این قبیل صنایع دستی در کنار صنایع دستی ویترینی فروش خوبی دارد.

 

گرانی مواد خام بن بستی بر سرسر راه بسته بندی صنایع دستی/ پیشتازی اصفهان در پست صنایع دستی با بسته بندی

گرانی مواد خام بن بستی بر سر راه بسته بندی صنایع دستی


رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه بسته بندی صنایع دستی اهمیت ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: متاسفانه بعضی از صنایع دستی هنوز به صورت بسته بندی در خور محصول به مشتریان ارائه نمی‌شود و این موضوع برای فروش صنایع دستی به گردشگران خارجی ضرورت دارد؛ چرا که با ارسال صنایع دستی به هر یک از کشور‌های دنیا در واقع بخشی از فرهنگ و هنر اصفهان به جهان معرفی می‌شود.

شیردلی با پرداختن به مشکلات بسته بندی صنایع دستی عنوان کرد: با توجه به افزایش قیمت مقوا و دیگر مواد خام باید طراحی بسته بندی‌ها به گونه‌ای صورت گیرد که با حداقل قیمت تمام شود؛ از طرف دیگر ارائه صنایع دستی همراه با بسته بندی متناسب باید به صورت اجباری به صادرکنندگان ابلاغ شود.

وی افزود: در حال حاضر ۸ شرکت در حوزه بسته بندی صنایع دستی فعالیت می‌کنند و اخیرا این مهم مورد توجه برخی فروشندگان صنایع دستی و صادرکنندگان قرار گرفته است.

شهر اصفهان در بین بین استان های کشور از لحاظ تنوع صنایع دستی در کشور پیش قدم است و در بین گردشگران خارجی نیز طرفداران زیادی دارد.

جعفر جعفر صالحی معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این باره به   خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،گفت: ۱۱۵ اثر به ثبت یونسکو و ۳۹۳ اثر از صنایع دستی اصفهان به ثبت ملی رسیده است.

وی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی و مرجعی برای بررسی آمار فروش صنایع دستی در استان وجود ندارد، اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی به صورت میدانی آماری از هنر‌مندان دریافت می‌کند که جمع بندی اطلاعات، حاکی از افزایش حدود ۲۰ درصدی فروش صنایع دستی در دوماه نخست امسال است.

گرانی مواد خام بن بستی بر سرسر راه بسته بندی صنایع دستی/ پیشتازی اصفهان در پست صنایع دستی با بسته بندی
 

طرح‌های اصیل ایرانی مورد پسند گردشگران فرنگی


جعفر صالحی با اشاره به استقبال خوب گردشگران خارجی برای خرید صنایع دستی تصریح کرد: صنایع اصلی اصفهان مانند قلم زنی، پارچه‌های قلم‌کار، میناکاری و خاتم بیشتر به مذاق گردشگران رنگی خوش می‌آید؛ همچنین صنایع دستی با طرح‌های اسلیمی، گل و بته و طرح ورزش‌های باستانی و چوگان مورد پسند آن‌هاست.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ،این استان را از لحاظ مرسولات پستی در صنایع دستی پیشتاز خواند و تصریح کرد: وجود دفتر پستی در میدان امام اصفهان امکانی برای گردشگران خارجی فراهم کرده تا محصول خود را همراه با بسته بندی به کشور مقصد ارسال کنند.

وی آشنایی صنایع دستی بی نظیر اصفهان به جهانیان را یکی از راهکار‌های رونق اقتصادی در این حوزه برشمرد و گفت: ۹۰ درصد دنیا، صنایع دستی ایران را نمی‌شناسند که باید با ساخت کلیپ‌ها و انتشار در سایت‌ها و صفحات مجازی، تور‌های گردشگری این مهم صورت گیرد.

جعفر صالحی با اشاره به فعالیت ۳۸ فروشگاه تجارت الکترونیک در حوزه صنایع دستی تصریح کرد: این فروشگاه‌ها زیر نظر وزارت صنعت معدن و تجارت فعالیت دارند تا صنایع دستی اصیل و با کیفیت ایرانی را به مردم جهان معرفی و عرضه کنند.

صنایع دستی میراث گرانقدر سرزمین ایران زمین است که با فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم پیوندی ناگسستنی دارد؛ این میراث نه تنها ما، بلکه مردمان سراسر دنیا را تشویق می‌کند تا قسمتی از این کهن تاریخ ملت را به عنوان سوغات به کشورخود ببرند.

پس بر ما لازم است تا در رواج این صنعت پرسود آن هم در شرایط اقتصادی کنونی بکوشیم تا بتوانیم از یک سو در جاودانگی آثار ماندگار گذشته نقشی ایفا کنیم و از سوی دیگر جان تازه‌ای در اقتصاد کشور بدمیم.

گزارش از نعیمه حکمت پور

انتهای پیام /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار