سی‌ان‌ان: چین و روسیه جبهه‌ای متحد ضد ترامپ به نمایش گذاشتند

سی‌ان‌ان در مطلبی در واکنش به نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ نوشت شی‌جین‌پینگ و پوتین، روسای‌جمهور چین و روسیه جبهه‌ای متحد را ضد ترامپ در این نشست به نمایش گذاشتند.

سی‌ان‌ان: چین و روسیه جبهه‌ای متحد ضد ترامپ به نمایش گذاشتندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان در مطلبی نوشت روسای جمهور چین و روسیه جبهه‌ای متحد را ضد ترامپ در سن پترزبورگ به نمایش گذاشتند.

به گزارش این پایگاه اینترنتی، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین این هفته در نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ در روسیه شرکت کرد. او دوست ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است.

به نظر می‌رسد سفر رئیس‌جمهور چین به روسیه بیش از یک دیدار دوستانه مفهوم داشته باشد. نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ به منزله نمایشی از اتحاد بین پوتین و شی جینپینگ در برابر واشنگتن بود.

آن‌ها در ادامه نشست یک بیانیه مهم منتشر کردند.

در روز چهارشنبه شرکت هواوی چین قراردادی با شرکت ام تی اس روسیه که بزرگترین اپراتور مخابراتی این کشور است، امضاء کرد. بر اساس این توافق، هواوی با این شرکت مخابراتی روسیه در زمینه توسعه فن آوری‌های نسل ۵G و ایجاد نسل پنجم شبکه تلفن همراه در روسیه همکاری خواهد کرد.

این توافق در زمانی حاصل شد که شرکت هواوی که یکی از مهمترین شرکت‌های چینی فعال در عرصه مخابرات است در مرکز تنش‌ها و جنگ تجاری بین پکن و واشنگتن قرار دارد.

­دولت ترامپ، شرکت هواوی را از هرگونه مشارکت در توسعه شبکه‌های ۵G در آمریکا منع کرده است و به متحدان خود هم توصیه کرده است که به خاطر تهدیدات ناشی از جاسوسی این کار را انجام دهند. این در حالی است که شرکت هواوی اعلام کرده است که محصولات آن هیچ خطر امنیتی برای استقلال کشور‌ها به همراه ندارد.

پوتین در نشست سن پترزبورگ ضمن حمایت از شرکت هواوی هشدار داد که اقدامات واشنگتن خطر جنگ در بخش فن آوری دیجیتال را می‌تواند به همراه داشته باشد.

پوتین در این باره گفت: »اجازه بدهید به موضوع شرکت هواوی بپردازیم. این شرکت نه تنها کنار گذاشته شده است بلکه از دسترسی به بازار جهانی هم منع شده است. برخی معتقدند که این نخستین جنگ بر سر فن آوری دیجیتال خواهد بود.«

وی همچنین انتقاد شدیدی از آمریکا کرد و گفت: یکجانبه گرایی آمریکایی موضوعی است که روسیه از مدت‌ها پیش واشنگتن را به دامن زدن به آن متهم کرده است.

از نظر پوتین، آمریکا خواهان قبولاندن سیاست‌های اقتصادی خود به دیگر کشور‌ها است. از نظر او آمریکا به دنبال وابسته کردن کشور‌های دیگر به خود است.

پوتین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این همان کاری است که آمریکا امروز انجام میدهد. آمریکا تلاش میکند که حوزه قدرت و تسلط خود را بر سراسر جهان گسترش دهد.

به خوبی می‌توان به دلیل حمایت پوتین از شرکت هواوی پی برد. آمریکا از سال ۲۰۱۴ و به دنبال جداسازی شبه جزیره کریمه از اوکراین به دست روسیه تحریم‌هایی را ضد این کشور وضع کرد.

این موضوع سبب شد که دولت روسیه به دنبال تعامل با چین و سرمایه گذاری این کشور باشد. از نظر روسیه، سرمایه گذاران چینی می‌توانند جایگزین خوبی به جای سرمایه گذاران آمریکایی و غربی باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار