در پی بسته شدن محدوده هوایی پاکستان، صادرات کالا از افغانستان به هند کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

کاهش صادرات افغانستان به هند در پی بسته شدن محدوده هوایی پاکستانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی آنی، بسته شدن محدوده هوایی پاکستان به روی هواپیما‌های تجاری که کالا را از افغانستان به هند صادر می‌کنند باعث کاهش ۳۰ درصدی عرضه محصولات صادراتی افغانستان به هند شده است.

بر این اساس، افغانستان یکی از صادرکنندگان میوه‌های خشک، سبزیجات، فرش و صنایع دستی به هند است که تقریبا بیشتر صادرات این محصولات از طریق هوایی و با عبور از محدوده هوایی پاکستان صورت می‌گیرد.

در همین حال، اتاق بازرگانی افغانستان اعلام کرده است بسته شدن محدوده هوایی پاکستان به روی هواپیما‌هایی که قصد ورود به هند را دارند، خسارات جبران ناپذیری به کشاورزان و سرمایه‌گذارانی که کالا‌های خود را به هند صادر می‌کنند، وارد کرده است.

میرزمان پوپال، سخنگوی اتاق بازرگانی افغانستان در این خصوص گفت: بسته شدن محدوده هوایی پاکستان یک موضوع جدی است که صادرات ما به هند را به چالش کشیده است.

تنش در روابط اسلام‌آباد و دهلی‌نو پس از حادثه تروریستی چندی پیش در کشمیر شدت یافت. گروه موسوم به جیش المحمد در پاکستان مسئولیت این حادثه را برعهده گرفت. پس از این حادثه، دو طرف جنگنده‌های یکدیگر را هدف قرار دادند. جنگنده‌های پاکستانی ۲ جنگنده هندی را هدف گرفتند و سرنگون کردند. همزمان رسانه‌های هندی نیز از ساقط کردن یک جنگنده پاکستانی در کشمیر خبر دادند که اسلام‌آباد گزارش‌ها در این خصوص را رد کرد.

اواخر ماه فوریه سال جاری میلادی، پاکستان در اعتراض به حمله هوایی هند به خاک این کشور، محدوده هوایی خود را به روی همه پرواز‌های تجاری بست.

ماه گذشته پاکستان اعلام کرد تا ۱۴ ژوئن محدوده هوایی خود به روی هواپیما‌هایی که قصد عبور از آسمان پاکستان و عزیمت به هند را دارند همچنان بسته نگه می‌دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار