صبح امروز (دوشنبه) نشست راه‌حل راهبردی پناهندگان افغانستانی با حضورمدیر کل اتباع خارجی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز (دوشنبه) نشست راه‌حل راهبردی پناهندگان افغانستانی با حضورمدیر کل اتباع خارجی و رئیس دفتر نمایندگی کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی برگزار شد.

مهدی محمودی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در ابتدای این نشست گفت: از سال ۲۰۱۲ بنا بر سند راهبردی راه حل پناهندگان، در کنفرانس بین المللی ژنو برگزار شد. سالیانه یکبار نشست رسمی با کشور های عضو راه‌ حل‌های راهبری برگزار میشود. در هفته آینده نشستی به میزبانی دولت افغانستان با موصوع تعیین راهبرد مناسب برگزار خواهیم کرد. برای اجرایی شدن این راهبردها، باید سالی دو بار این نشست برگزار شود. در این جلسات ارتقاع نسبت به عملکرد مورد بررسی قرار بگیرد.

نشست راه حل راهبردی برای پناهندگان افغانستانی در ایران

محمودی افزود: بیش از ۴۰ دهه است که جمهوری اسلامی مانند سایر کشورهایی که مهاجر پذیر هستند، پذیرای مردم افغانستان و سایر مهاجرین از کشورهای دیگر است. باید با کمک سازمانهای بین المللی، انجیوها و دستگاههای دولتی برنامه ریزی برای ارایه خدمات انجام شود. جمهوری اسلامی ایران در این ۴۰ سال اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است.

وی اضافه کرد: در پایان این جلسه باید برای حل راهبردی مسائل با یکدیگر به توافق برسیم تا برای سال ۲۰۱۹ برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم و با برنامه قدم برداریم.

محسن همدانی رئیس اداره پناهندگان وزارت امور خارجه در نشست راه حل‌های راهبردی پناهندگان افغانستانی گفت: طبق آمار‌هایی که کمیساریای پناهندگان سازمان ملل داده است، شامل ۵۲۲ کمیساریا به کشور خود برگشتند، ۲۰۵ نفر در ۲۰۱۹ اسکان مجدد داشتند و ۴۷۳ هزار دانش آموز برنامه تحصیل آن‌ها محقق شده است. بودجه‌هایی که سازمان ملل د نهاد‌های بین المللی برای حل این موضوع در نظر گرفتند تنها ۱۲ درصد از آن محقق شده است و این رقم برای حل چنین موضوع بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین بند سند چند ساله راه حل‌های راهبردی، حمایت از بازگشت داوطلبانه است. این بند باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. این اطلاعات آماری نشان دهنده این است که توجه ویژه‌ای باید به این موضوع داشت. باید توجه داشت که ارتقای خودکفایی پناهندگان انجام شود، اما این موضوع نباید به معنی ایجاد رسوب شود. موضوعاتی که در اسناد بین المللی مطرح است و شرایطی که باعث اعطای پناهندگی می‌شود، نمیتواند محل اصلی رجوع به منظور حل این مسئله باشد.

رئیس اداره پناهندگان افغانستانی تصریح کرد: به رغم تحریم‌های یکجانبه اعمال شده، ما نمیخواهیم در این موضوع غفلتی ایجاد شود. مهمترین بند سند چندساله در جهت بازگشت داوطلبانه باید مورد توجه قرار بگیرد و نباید دچار روزمرگی شویم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۳۴ ۲۰ خرداد ۱۳۹۸
من نمیدونم این مهاجران چه سودی واسه کشوردارن فقط مصرف کننده هستند، چرابه شدت سختگیری نمیکنید،خودتان میدانیداگه ویزای دائم آمریکاروهم داشته باشی بازم بایدسالیانه تمدیدبشه،ولی توکشورماخیلی راحت ویزامیدن به اتباع خارجی،بیشترین پناهنده ازافغانستان هست که متاسفانه سودی برای کشورکه ندارندباعث زیان ظررچندهزارمیلیاردی کشورهم شدن
آخرین اخبار