ماجرای توزیع شربت خطرناک آیورا در بازار از شایعه تا واقعیت + جوابیه شرکت داروساز

چندی پیش دستور جمع آوری یک شربت ضد سرفه برای کودکان توسط مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل وزارت بهداشت صادر شد.

هشدار؛ این شربت خطرناک را هرگز به خورد فرزندتان ندهیدبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل وزارت بهداشت طی نامه‌ای دستور جمع آوری شربت ضد سرفه کودکان آیورا را صادر کرد.

متن نامه به شرح زیر است:

کلیه معاونین محترم غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور

موضوع: دستور جمع آوری شربت سرفه کودکان آیورا ۶۰ ملیل لیتری

با سلام و احترام.
عطف به نامه‌های شمار ۳۳۵۷/۹۰/۹۷ مورخ ۰۵/۰۸/۱۳۹۷ و ۴۴۵۶/۹۰/۹۷ مورخ ۲/۱۰/۱۳۹۷ معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی در خصوص شکایت از شربت سرفه کودکان آیورا شرکت اهورا دارو به اطلاع می‌رساند؛ آخرین شماره ثبت فرآورده از این محصول مربوط به شربت ۱۲۰ میلی لیتری با کد ۱۲۳۸۱۴۹۷۰۲:irc مورخ ۰۳/۱۱/۸۸ می‌باشد، لذا اعتبار آن منقضی گردیده است و همچنین شربت با بسته بندی ۶۰ میلی لیتری تاکنون از این اداره کل هیچگونه مجوز و پروانه ساخت دریافت ننموده است لذا مقتضی است دستور فرمایید برای جمع آوری دو فرآورده مورد اشاره از سطح عرضه اقدام لازم و فوری مبذول گردد و نتیجه اقدام انجام شده در اسرع وقت به این اداره کل ارسال شود.

دستور مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل وزارت بهداشت درباره جمع آوری شربت ضد سرفه کودکان آیورااین در حالی است که اخیرا شرکت سازنده این دارو با ارائه مدارک مورد تایید از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نسبت به خطرناک بودن این محصول واکنش نشان داد.

این شرکت در اظهارات خود اعلام کرد: در زمان ثبت نام و برند هیچ گونه استعلامی از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو گرفته نشده است و در این شرایط افراد سودجو از این نام سو استفاده کرده اند.

هشدار؛ این شربت خطرناک را هرگز به خورد فرزندتان ندهید

هشدار؛ این شربت خطرناک را هرگز به خورد فرزندتان ندهید

این شرکت داروساز همچنین اعلام کرد: با پیگیری های به عمل آمده شربت آیورا هم اکنون با برند آیورا می و با همان فرمولاسیون به ثبت قطعی رسیده است.

انتهای پیام/

چرا توزیع شربت ضد سرفه برای کودکان در بازار متوقف شد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۵۳ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
سلام من اینو به پسرم دادم هیچ مشکلیو ایجاد نکرد اما خودم دیشب خوردم نزدیک بود سکته کنم یک دقیقه بعد خوردن دیدم کلا تاریک شد و به زمین افتادم و دست و پامو می کشید و می ارزید می یه حالت تشنج می خواستن به اورژانس زنگ بزنیم به دو دقیقه اختیار بدنم باز گشت
Iran (Islamic Republic of)
مژده تازیک
۲۱:۲۵ ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
سلام من دو روز شربت میخورم تنگی نفس گرفتم ایا این شربته
خیلی تنگ نفس م چکار کنم
France
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
برای سومین بار بعد از خوردن این شربت دخترم داخل دهانش افت زد
France
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
برای سومین بار بعد از خوردن این شربت دخترم داخل دهانش افت زد
Iran (Islamic Republic of)
خودم
۰۹:۴۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
عاقا یا خانم محترم ناشناس که میگی پسرم خون دماغ شده.براچی فضا رو متشنج میکنی و حرف مفت میزنی.من الان 1 ساله به طور متناوب برای بچه هام ازین شربت استفاده کردم هیچ مشکلی نداشت خداروشکر.برو ببین مشکلت از کجاست
Spain
ناشناس
۰۰:۴۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
پسرم بعد از خوردن ابن دارو به یک ساعت نکشید خون دماغ شد وحشتناک و هم دارو هم خون بالا اورد اخه جون بچه ها رو مگه از سر راه اوردین این بلا ها رو سرشون میارین خدا لعنتتون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۱۷ دی ۱۳۹۸
من 4،5روزه به دخترم ازاین شربت میدم حالا زیرگردنش برآمده شده ممکنه ازعوارض این شربت باشه؟ خیلی نگرانم لطفا زودجواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
لشگری
۱۵:۳۰ ۰۹ دی ۱۳۹۸
امروز این شربت وبه پسرم دادم دور دهنش تاولحای قرمز زد توروخدا چیزی نباشه
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۱۸:۴۶ ۰۱ دی ۱۳۹۸
سلام تاریخ های نامه بعد از تاریخ ذکر این خبر هست!!!! تاریخ این خبر در سایت مربوط به خرداد 98 و تاریخ دوتا نامه ای که گذاشته شده مربوط به شهریور هست!! چجوریه ؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۱۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
الان دادم به بچم پوست صورتش لکه قرمز انداخت. چکار کنم خدایا
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۴۹ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
از چند داروخانه پرسیدم تکذیب نمودند
این چه جور شه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen Kalantari
۲۳:۱۸ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
سلام دوست عزیز
شربت ضد سرفه ایورا طبق آمار و ارقام وزارت بهداشت و معاونت غذا و داروی کشور پر مصرف ترین شربت ضد سرفه در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بوده
با توجه به فرمولاسیون ۱۰۰ درصد گیاهی و خاصی که داره اثر گذرای بسیار بالایی طبق نظر پزشکان و افرادی که استفاده کرده اند داشته است.
طبیعتا شرکت‌های که به هر نحوی دستی در تولید دارو دارند از این محبوبیت رضایت نداشته و ندارند و از هر فرصتی استفاده می‌کنند جهت کاستن از این محبوبیت.نامه جمع آوری صرفا به دلیل تمدید مجوز تولید بوده. و هیچ دلیل فنی که مربوط به فرمولاسیون باشه نداشته.
در یک دهه ای که این شربت تولید شده حتی یک مورد مشکل در مصرف هم گزارش نشده است.
جامعه بسیار بالایی از پزشکان محترم بر این شربت باور و ایمان دارند و توصیه میکنم بدون کوچکترین دغدغه ای مصرف نمایید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۹ ۲۶ تير ۱۳۹۸
سلام وخسته نباشید آیا این شربت برای سینه وعفونت سینه خوبه
Iran (Islamic Republic of)
سميرا يونسي
۱۸:۲۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
با سلام
از آنجايي كه از طرفداران اين دارو هستم به دليل گياهي بودن و اثر بسزايي كه در درمان خودم و خانواده و فرزندم داشته و در هرذوره بيماري استفاده كرديم پيگير موضوع شدم و با شركت سازنده و معاونت غذاوداروي استان مكالمه داشتم كه معاونت اذعان داشتند كه اين محصول به دليل مراحل اداري و پرونده سازي مشكل داشته و از نظر فرمولاسيون و خسارات ناشي از آن هيچ مشكلي وجود ندارد. با پزشك هم مشورت كردم فرمودند با خيال راحت مصرف كنم ممنون از اينكه به فكر سلامتي مردم هستيد لطفا اين موضوع هم بيان لفرماييد كه از نظر فرمول و سلامتي جاي نگراني نيست
آخرین اخبار