معاون مسافری راه‌آهن خبر داد؛

راه‌اندازی قطار تهران – آنکارا از ۶ تیر امسال/ میزان تأخیر قطار‌ها از مبدأ کمتر از ۲۰ ثانیه است

موسوی گفت: مسیر ریلی تهران – آنکارا از ۶ تیر ماه امسال با مبلغ ۴۳ یورو راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی قطار تهران – آنکارا از ۴ تیر ماه امسال راه‌اندازی می‌شود/ میزان تأخیر قطار‌ها از مبدأ کمتر از ۲۰ ثانیه استبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، میرحسن موسوی، معاون مسافری راه‌آهن در نشست خبری امروز خود که در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته برگزار شده بود با بیان اینکه از سال ۹۵ در بخش مسافری راه‌آهن ارتقای کمیت و کیفیت را در واگن‌های مسافری در دستور کار خود قرار داده‌ایم، گفت: واگن‌های بالای ۴۵ یا ۳۵ سال از ۳ سال گذشته از بخش ریلی خارج کرده‌ایم و بخش زیادی از واگن‌های بالای ۳۰ سال هم به بخش اورهال منتقل شده است با این وجود طبق برنامه‌ریزی‌های مدون در بخش مسافری همچنان با تعدادی از واگن‌های فرسوده مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: از سال ۸۹ تا سال ۹۵ با کاهش تعداد جابه‌جایی مسافران ریلی مواجه بودیم و در سال ۹۶ و ۹۷ نسبت به سال‌های قبل شاهد رشد قابل توجه مسافران بودیم.

موسوی اظهار کرد: در سال ۹۷، ۲۸ میلیون نفر مسافر جابه‌جا شده و رشد ۱۴ درصدی نسبت به سال ۹۶ داشته‌ایم و از سوی دیگر با ارتقای کیفیت کار در این بخش میزان ورود ناوگان‌های نو مسافری بیشتر شده است.

معاون مسافری راه‌آهن تصریح کرد: در بخش ناوگان واگن‌های بالای ۴۵ و ۵۵ سال که بدون تهویه اقدام به جابه‌جایی مسافران می‌کردند از حوزه ناوگان خارج شده و از سوی دیگر به دلیل نداشتن ایمنی بالا باعث نارضایتی مسافران شده بود.

وی توضیح داد: تعدادی واگن نو و بازسازی شده را وارد چرخه مسافری کردیم و همین امر باعث افزایش کیفیت قطار‌های مسافری شده است.

موسوی تصریح کرد: در بخش راهبری قطار‌ها هم کارگروهی در شرکت راه آهن تشکیل و مدیر کل نظارت بر خدمات مسافری، معاون مسافری راه اهن و ۳ نفر از بخش خصوصی ریلی حضور داشته و با برگزاری جلسات هفتگی نسبت به موارد مختلف راهبری اقدامات لازم و همچنین دستورالعمل‌های خوبی را ابلاغ می‌کنیم.

معاون مسافری راه‌آهن با اشاره به دستورالعمل‌های خوبی در سال ۹۶ و ۹۷ تهیه و ابلاغ شده است گفت: در سال ۹۸ دستورالعمل تعداد مهمانان در قطار‌ها و همچنین نحوه برخورد با مسافر و دستورالعمل اطلاع‌رسانی به مسافران در دستور کار قرار گرفت.

وی از راه‌اندازی اپلیکیشنی مربوط به مسافری هم خبر داد و گفت: در این اپلیکیشن اطلاعاتی از قطار‌های مسافری و مسیر‌های ریلی موجود در کشور ارائه می‌شود.

موسوی با اشاره به اینکه دستورالعملی برای اطلاع‌رسانی تأثیرات قطار‌ها هم در دستور کار قرار گرفته و وظایف ریلی مسافری و همچنین راه‌آهن در آن دستورالعمل مشخص شده است.

معاون مسافری راه‌آهن توضیح داد: نقطه قوت این دستورالعمل‌ها آن است که با حضور بخش دولتی راه‌آهن از جمله رئیس کمیته حمل و نقل مسافری و دو نفر از مدیران راه‌آهن باعث می‌شود که اجراکننده این دستورالعمل‌ها که شرکت‌های ریلی هستند با انگیزه بیشتری آن را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه در امر تجگهیزات قطار‌ها اعم از تجهیزات مربوط به ایمنی قطارها، دکوراسیون و نحوه چیدمان کپسول‌های گاز اقدامات مؤثری را انجام داده‌ایم گفت: در این دستورالعمل‌ها بررسی تمامی زیبایی واگن‌ها و رستوران‌های واگن‌های مسافری باید بروزرسانی شود.

موسوی تصریح کرد: آنچه در سیر و حرکت قطار‌ها شاخص است میزان تأخیر قطار‌ها در سال ۹۸ است.

معاون مسافری راه‌آهن با اشاره به اینکه در قطار‌های بالای ۶۰۰ کیلومتر متوسط تأخیر از مبدأ تا مقصد ۲۰ دقیقه دیده شده و هم اکنون متوسط تأخیر ۳۰ دقیقه است و در مدت زمان تأخیر در سیر و حرکت قطار‌های مسافری باید به ۲۰ دقیقه برسیم.

وی گفت: هم اکنون مدت زمان تأخیر از مبدأ زیر ۲۵ ثانیه است که باید تلاش کنیم به صفر ثانیه برسانیم.

موسوی با اشاره به اینکه در بخش ایمنی شاهد توسعه در حوزه ایمنی قطار‌های مسافری بوده‌ایم گفت: در سال ۹۷ برای مسافران هیچ حادثه‌ای رخ نداد البته عابری که غیر قانون وارد خط شده و البته در این بخش ممکن است عابری غیر قانونی وارد خط شده و با قطار برخورد داشته باشد.

معاون مسافری راه‌آهن با اشاره به اینکه در بخش ارتقای کیفیت سه سالی است که با یکی از مراکز معتبر دانشگاه‌ها قراردادی منعقد کرده‌ایم گفت: ارزیابی تمامی ایستگاه‌ها، ادارات کل، قطارها، شرکت‌های ریلی در قالب فرم‌های نظرسنجی علمی را در اختیار مسافران قرار داده‌اند تا شاهد ارزیابی خدمات این بخش‌ها از سوی مسافران باشیم که این امر زمینه‌ساز بهبود شاخص‌ها هم می‌شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته رتبه ما در این بخش ۷۳ بود که به مروز زمان با افزایش میزان شاخص‌ها هم اکنون به رتبه ۷۰ رسیده‌ایم البته در فاز دوم قصد داریم رتبه‌بندی قطار‌ها را کاهش داده و بتوانیم به جایگاه بهتری برسیم.

موسوی در ادامه به قیمت بلیت قطار‌ها اشاره کرد و گفت: دولت بابت هر مسافری که وارد قطار می‌شود یارانه پرداخت و می‌کند و هر مسافر به ازای هر نفر سفر یارانه دریافت می‌کند که ما از سال ۹۴ تا تیر ۹۵ هیچ افزایش قیمتی در بخش مسافری نداشته‌ایم.

معاون مسافری راه‌آهن تصریح کرد: در تیر ماه سال ۹۷ رشد ۱۰ در صدی در قیمت بلیت‌ها داشتیم این در حالی است که اجرایی شدن این طرح به بعد از مرداد ماه در حوزه مسافری رسید.

وی با اشاره به اینکه با نوسانات ارزی قیمت قطعات لوکوموتیو، ترانست و واگن‌ها افزایش یافت و از سوی دیگر هزینه شرکت‌ها هم در حوزه خدمات مسافری بسیار رشد پیدا کرد و این در حالی بود که وسایل داخلی برای تجهیز قطار‌ها هم به صورت چشمگیری رشد پیدا کرد.

موسوی یادآوری کرد: در نوروز ۹۸ بر خلاف سایر حوزه‌ها هیچ افزایش قیمتی نداشتیم، اما با رایزنی‌هایی که صورت گرفت قیمت بلیت در خرداد ۹۸ میانگین ۲۲ درصد (۱۰ تا ۴۰ درصد) افزایش داشته است.

معاون مسافری راه‌آهن بیان کرد: پس از مصوبه جلساتی با شرکت‌های ریلی مسافری برگزار کردیم و در آن تمامی شرکت‌ها موافقت خود را با رشد ۲۲ درصدی قیمت‌ها اعلام کردند به ویژه این میانگین قیمت در مسیر مشهد همان ۲۲ در صد است.

وی اظهار کرد: در تمامی مسیر‌های مشهد نرخ‌ها زیر ۲۲ درصد افزایش یافت در حالی که مصوبه افزایش ۴۰ درصدی را داشتیم.

موسوی با اشاره به اینکه در مسیر‌های تکلیفی ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته‌ایم افزود: در مسیر‌های پر تقاضای گردشگری در ۴ قطار افزایش ۲۸ تا ۳۱ درصدی را داشته‌ایم.

معاون مسافری راه‌آهن بیان کرد: در ایام پیک سال در مسیر تهران – مشهد نسبت به سال قبل تا ۲۲ در صد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: نرخ‌ها در قطار‌های دو تا ۴ ستاره در ایام پیک حداکثر ۹۹ تا ۱۶۰ هزار تومان و در ایام غیر پیک نسبت به این میزان‌های اعلام شده پایین‌تر خواهد بود.

موسوی اظهار کرد: در ایام تابستان و پایان هفته هم سقف قیمت‌ها در تمامی بخش‌های ستاره ۹۹ تا ۱۶۰ هزار تومان است.

معاون مسافری راه‌آهن به راه‌اندازی قطار تهران – آنکارا و تهران – وان اشاره کرد و افزود: از ۹۸/۰۴/۰۴ قطار تهران – وان و وان بالعکس و از ۹۸/۰۴/۰۶ قطار تهران – آنکارا و بالعکس مسافران این مسیر را جابه‌جا می‌کند.

وی افزود: تهران – آنکارا با واگن‌های ۴ تخته ۴ ستاره حرکت می‌کند و مسافران این قطار‌ها در مرز دریاچه وان پیاده می‌شوند و بعد از آن با استفاده از کشتی به تاتات وان رسانده می‌شوند.

موسوی اظهار کرد: مدت زمان سیر تهران – آنکارا ۶۰ ساعت و تهران – وان ۲۰ تا ۲۲ ساعت است و خوشبختانه تقاضای سفر از ترکیه به تبریز – تهران و مشهد هم وجود دارد.

معاون مسافری راه‌آهن با اشاره به اینکه نرخ مسیر تهران – آنکارا ۴۳ یورو پیش‌بینی شده است، گفت: قیمت بلیت مسیر تهران – وان طبق مقررات بین‌المللی ۲۰ یورو تعیین شده است، البته در ایران به صورت ریالی پرداخت می‌شود.

وی اظهار کرد: طبق توافقی که با شرکت حمل و نقل ریلی رجا صورت گرفته مسافران این مسیر با این قطار‌ها جابه‌جا می‌شوند.

موسوی اظهار کرد: سیاست بانک مرکزی در قبال پرداخت نرخ ارز نیمایی و یا نرخ سایر قطار‌ها در حال بررسی است و امیدواریم به زودی اعلام شود.

معاون مسافری راه‌آهن در پایان گفت: طبق توافقی که با کشور ترکیه انجام داده‌ایم به زودی قطار گردشگری ترکیه به ایران هم راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار